מוזיאון פרארי – איזה ישבן...
בספטמבר 2008 יצא מגזין אוטו למסע מוטורי בארץ המגף. במהלך המסע הספקנו לעבור גם על מספר מוזיאוני רכב שהם בגדר חובה לחובב הרכב המבקר באיטליה. בכתבה זו, אשר התפרסמה לראשונה בגיליון 272 (אוקטובר 2008), אסקר את המוזיאונים הללו וכן כמה מוזיאונים אחרים, בהם ביקרתי בחופשה במועד אחר.

מוזיאון פרארי (Galleria Ferrari)
כתובת: Via Dino Ferrari 43, Maranello, Modena
שעות פתיחה: כל יום מ-9:30 עד 18:00
כניסה: 12 יורו למבוגר, 8 יורו לילדים (ולא, לא עוזר אם אתם טוענים שאתם ילדים מגודלים)
ה-GPS במכונית מכוון אותנו לעבר היעד, וככל שמתקרבים השם "פרארי" מתחיל לצוץ כמעט מכל מקום, עד שמתייצבים מול המוזיאון המוקף בחנויות העושקות חובבי רכב עם מבחר אדיר של מרצ'נדייז במחיר מופקע.
בכניסה נתקלים מיד בחנות המזכרות של המוזיאון, וגם שם יש הכל - בגדים, ספרים, לוחות שנה, כוסות, ודגמים - עם הלוגו המפורסם (המחיר דווקא סביר, עד שמכפילים אותו ב-5 כדי לקבל את הערך בשקלים...). הכניסה למוזיאון עולה 12 יורו, ובדיעבד נגלה כי זה המוזיאון היקר ביותר. אם הייתי צרכן נבון הייתי שוקל לא ללכת (אבל אני לא).
המוזיאון עצמו קטן מהמצופה, אבל מרשים. בקומת הכניסה פוגשים כעשר מכוניות מרוץ (כולל פורמולה 1) ממבחר שנים, כשברקע פרסומות ישנות ומשעשעות לחברת הדלק Shell. הקומה השנייה מעניינת אף יותר, עם תצוגה (מעט קטנה, יש לציין) של כלי רכב ממבחר שנים. באולם נוסף מצאנו עוד תשע מכוניות, בתצוגה מרשימה, צמודות אחת לשנייה בחצי עיגול ענק, ויש גם מכונית פורמולה 1 תלויה על הקיר.

אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
ואיזה פרונט...
לחיוב נציין כי ניתן לגשת למכוניות שעומדות ללא חבלים מרחיקים ולהתרשם מכל פרט ופריט (דבר שעשיתי במשך קרוב לעשר דקות מול האנזו והמנוע שלה, הניצב חשוף לידה), ולשלילה נלין כי המוזיאון לא גדול ויקר, ובלטו בהעדרם מספר דגמים מיתולוגיים.
ולמרות הכל, מדובר בחוויה שעל-אף הציפייה ליותר, לא כדאי לוותר עליה. מומלץ רק לא להגיע עם כרטיסי אשראי או יותר מ-12 יורו במזומן, כדי שלא תמצאו את עצמכם מבזבזים אלפי שקלים בחנות המזכרות משום שלא יכולתם לעמוד בפיתוי...
מוזיאון דל'אוטו (Museo dell'auto)
כתובת: Via Barbieri 12 - 42018 San Martino in Rio
שעות פתיחה: בין תשע לחצות בימי שישי בכל סוף שבוע ראשון בתחילת החודש, אבל בתיאום במייל (שמומלץ לעשות בכל מקרה) ניתן לנסות ולקבוע גם בזמנים אחרים...
אתר: www.museodellauto.it
דוא"ל ליצירת קשר: [email protected]
עלות כניסה: חינם
במרחק נסיעה לא גדול ממוזיאון פרארי נמצא מקום קטן עם קסם גדול, "מוזיאו דל'אוטו". לא ציפיתי להרבה כאשר תיאמנו את הביקור במקום, הנמצא בעיירה קטנה ולא מוכרת, אולם מדובר במוזיאון שנפתח כבר ב-1965 ומאכלס כ-30 מכוניות בבעלות פרטית, כאשר הייחוד הוא שמדובר בקבוצה של אספנים (כ-25 בעלים שונים למכוניות שהיו במוזיאון בזמן הביקור, מתוך 560 חברים במועדון) אשר מאחסנים את המכוניות יחד. זה גם נוח יותר וגם מאפשר לאורחים, כמונו למשל, להציץ פנימה ולהתרשם.
חשוב לציין שברוב המקרים לא מדובר באנשים עשירים אלא דווקא באנשים פשוטים שמחזיקים מכונית אספנות אחת. ועם זאת, מצבן של רוב המכוניות נע בין "מצוין" ל"טוב", האווירה שקטה ורוב הסיכויים שתסתובבו במקום לבדכם עם מדריך אישי.
אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
מי שליווה אותנו בסיור במקום היה רוברטו בלאני, אחד האנשים היותר נחמדים שפגשנו באיטליה, אוהב רכב אמיתי שישמח להסביר לכם על כל אחת מהמכוניות – למי היא שייכת ומה הסיפור מאחוריה, וכאלו לא חסרים. תצוגת המכוניות משתנה בהתאם לקניות ולמכירות של בעליהן, ומדי פעם הן מועברות לתצוגות ברחבי איטליה וחוזרות לאחר פרק זמן מסוים. יש גם מכוניות ממגוון שנים גדול, ובמוזיאון תוכלו לחזות במכוניות משנות ה-70 לצד מכוניות מ-1890 (ויש גם אופנועים, משאבות דלק ישנות ועוד).
בכל שנה, אגב, מתקיים בעיירה "פסטיבל החזיר", אבל גם לשומרי כשרות יש מה לחפש שם כי מנצלים את ההזדמנות כדי להביא תצוגה גדולה של מכוניות אספנות, אופנועים, טרקטורים ומה לא, כך שאם אתם יכולים להגיע בתאריך של הפסטיבל (ניתן לברר עם רוברטו מתי הוא מתרחש בדיוק), רק תרוויחו. אבל גם אם לא, אם אתם באזור ואוהבים מכוניות אספנות, מאוד מומלץ לבקר במוזיאון. רק בבקשה אל תשכחו למסור ד"ש לרוברטו.
Many thanks to Roberto Bellani
מוזיאון ניקולה (Museo nicolis)
כתובת: Via Postumia, 37069 Villafranca di Verona
שעות פתיחה: סגור בימי שני, פתוח בשאר השבוע בין 10:00 ל-18:00
כניסה: למבוגר - 8 יורו, לילד עד גיל עשר - 3 יורו
אתר: www.museonicolis.com
האמת שלא התכוונו לבקר במוזיאון של ניקולה, בעיקר בגלל שלא הבנתי עד כמה הוא גדול. אבל לאחר שרוברטו (מהמוזיאון הקודם) אמר שאנחנו פשוט חייבים להגיע לשם, נסענו.
אמרו לנו שנזהה את המקום ושנחפש את השם של ניקולה, שמופיע בערך על כל דבר באזור המוזיאון (כגון מרכזים מסחריים ומפעלים). מדובר במבנה גדול שנמצאות בו עשרות רבות של מכוניות, תחביבו הגדול של ניקולה – שלא אוסף רק מכוניות. בנוסף תמצאו במקום אוספים מגוונים: מצלמות, תיבות נגינה, מנועי מטוסים, סמלי מכוניות, מכונות כתיבה, אופניים – והכל במספרים גדולים במיוחד. כמות המכוניות גדולה אף היא והן מכל הסוגים והמינים – איטלקיות, אמריקאיות, ישנות וחדשות, כאשר המשותף לכולן הוא שהן במצב חדש לחלוטין וללא פגם.

אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
לוצ'יאנו ניקולה במוזיאון שלו

במהלך הביקור (שכאמור לא תואם מראש) פגשנו, לגמרי במקרה, את ניקולה עצמו (שמבלה זמן רב במוזיאון האהוב שלו, כך מסתבר). הוא לא ידע מילה באנגלית אבל היה חביב במיוחד, ולאחר מפגש קצר עם מתרגם לקח אותנו למרתף המוזיאון, שם המתינו כעשרים מכוניות איטלקיות במצב תצוגה, כאלו שיגרמו לחובבי אלפא רומיאו לבקש לעבוד במקום כמנקי ארובות רק כדי לשהות במחיצתן. המכוניות הללו לא מוצגות במוזיאון כרגע בגלל חוסר מקום, וסביבן מפוזרים גם אלפי חלקים שונים לשלל המכוניות שכן נמצאות במוזיאון. חשוב לציין שזהו מקום לכל המשפחה ולא רק לחובבי מכוניות, למרות שאין ספק שאלו ייהנו במיוחד. מומלץ גם לפנות לביקור לפחות שעתיים כדי לעבור לאט-לאט על כל המוצגים.
Many thanks to Mr. Luciano Nicolis
אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
המרתף של ניקולה...
מוזיאון למבורגיני (Galleria Automobili Lamborghini)
כתובת: Automobili Lamborghini SpA, Via Modena 12, 40019 Sant'Agata Bolognese
שעות פתיחה: שני עד שישי מ-10:00 עד 12:00 ומ-14:30 עד 17:00. מומלץ לבדוק באתר החברה אם אין אירוע מיוחד שלכבודו המוזיאון סגור (קורה לא מעט) – www.lamborghini.com
כניסה: ילדים מגיל עשר עד 65 – עשרה יורו. ילדים עד גיל עשר – חינם

אוהבי הרכב האמיתיים מתחלקים לשניים – חובבי פרארי ומעריצי למבורגיני (מי שלא מבין כלום מכניס גם את פורשה למשוואה הזו. זכותו לטעות). ובהשוואה לפרארי, מוזיאון למבורגיני הוא מכונה פחות משומנת להוצאת כסף מהמבקרים.
המוזיאון לא כל-כך גדול אבל בהחלט מעניין, וכולל כ-25 מכוניות מתקופות שונות של החברה – החל מה-GT3500, דרך המיורה הראשונה וכלה בדגם הקונספט החדש של אותה המכונית. כמובן שגם הקונטאש הראשונה והאחרונה שיוצרו, רכב השטח המוכר של החברה, כמה דגמים שלבסוף לא הגיעו לייצור, גרסאות מירוצים ועוד נוכחים בתצוגה אף הם. הדגמים העדכניים של החברה – גאייארדו, למשל – לא תמיד נוכחים בתצוגה, אבל לא פעם תמצאו אותם בחניה שמחוץ למוזיאון. כשאנחנו ביקרנו שם, אפילו את הרוונטון הנדירה זכינו לראות שם.

אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
ניתן גם לבקר בפס הייצור של המפעל בתמורה ל-25 יורו לא זולים, אבל הביקור מעניין ולא שגרתי, ולטעמנו שווה את הכסף. רק קחו בחשבון שלא תורשו לצלם דבר בתוך המתחם.
מוזיאון סטנגוליני (Museo Stanguellini)
כתובת: Via Emilia Est 756, Modena
שעות פתיחה: מיום שני עד שישי, מ-9:30 עד 12:30 ומ-14:30 עד 18:00.
כניסה: חינם
ליצירת קשר: [email protected]
המוזיאון נמצא בחלקה האחורי של סוכנות מגודלת של פיאט, ושם תיחשפו (כמוני) לשם האיטלקי מן העבר.
מסתבר שדרכה של חברת סטנגוליני החלה בשנת 1900 והיא נחשבת ליצרן הרכב הראשון במודנה – ולא מזראטי כמו שעלולים לחשוב. סטנגוליני היה יצרן קטן של מכוניות ספורטיביות אשר התחרה גם במסלול, ואפילו התחרה במרוץ 24 השעות של לה-מאן בשנת 1957.
אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
המוזיאון בינוני בגודלו (כשלושים מכוניות בסה"כ) ומכיל מכוניות מרוץ מעברה של החברה או כאלו שהשתמשו במנועים משופרים שלה. בנוסף תמצאו אוסף מרשים של רכבי אספנות משלל יצרנים אחרים – לנצ'יה, אלפא רומיאו, יגואר, פורשה, מרצדס, פיאט ואפילו פרארי אחת. את הביקור במוזיאון חובה לתאם מראש במייל והכניסה היא ללא תשלום. אם אתם בסביבה, שווה לעבור (הוא לא רחוק משאר המוזיאונים ברשימה).
מוזיאון פיאט (Gallereia Fiat)
כתובת: Via Chiabrera 24, 10100 Torino
שעות פתיחה: פתוח רק לקבוצות (4-40 איש) ובתאום מראש בלבד (שעה תיקבע בתיאום).
דואר ליצירת קשר: [email protected]
כניסה: חינם
במסגרת הביקור שלנו במטה פיאט בטורינו, נלקחנו על ידי המארח שלנו לביקור במוזיאון החברה הסמוך, שניצב על חורבותיו של הסדנה המקורית. המוזיאון מתרכז אך ורק בדגמי פיאט ותמצאו בו כ-25 מדגמי החברה, כולל המכונית הראשונה שיוצרה על ידי פיאט, מכונית ששברה שיאי מהירות בשנות ה-20, דגמי קונספט, דגמים נדירים מהעבר ועוד ועוד. למעשה אף אחת מהמכוניות איננה סתמית ומאחורי כל אחת ישנו סיפור מעניין שיסופר לכם אישית. בנוסף לאוסף המכוניות, בקומה השנייה תמצאו גם אוסף צילומים מעברה של פיאט, מנועי מטוסים וספינות שיוצרו על ידי החברה ואפילו מטוס אחד קומפלט (עם מנוע פיאט) – הכל בתצוגה מרשימה ומשוחזר ברמה גבוהה.
חשוב לציין שהמוזיאון איננו פתוח לקהל בצורה סדירה וניתן להגיע רק בקבוצות (בין 4 ל-40 איש) ולאחר תיאום מראש. חשוב שתפנו לביקור במוזיאון לפחות שעתיים, במהלכן תקבלו הסברים ממנהלו, מאסימו קאסטנולה, איש חייכן ואדיב עם ידע בלתי נגמר.

אוטו מדריך: מוזיאוני רכב באיטליה – אמנות מודרנית
צילום: תומר פדר, גיא רוטקופ
אם אתם כבר בטורינו, מומלץ לבקר גם ב-Museo Dell'Automobile הסמוך, שנחשב לאחד הגדולים באיטליה. לצערנו הוא היה סגור לשיפוצים בעת ביקורנו הנוכחי, אך התרשמנו ממנו מאוד בעבר והוא מכיל אוסף מכוניות ענק מעשרות יצרנים שונים.
Many thanks to Mr. Massimo Castagnola for the time, the knowledge and especially the patience

כמובן שהרשימה הזו היא רק קמצוץ מכמות מוזיאוני הרכב שניתן למצוא באיטליה. מומלץ לבקר לפני הטיסה באתר – www.italiantourism.com/auto.html כדי למצוא מקומות נוספים לבקר בהם.