תעשיית הרכב הישראלית כיום מתרכזת בעיקר בכלי רכב צבאיים. חברת תומקאר – שנוסדה על ידי יורם זרחי לפני יותר מ-15 שנה ונקראה על שם בנו תום – היא מהאזרחיות היחידות.

תומקאר יצרה עם השנים שפע דגמים, כולל גרסאות חד-מושביות פרועות עם מנוע שתי פעימות של אולטרה-לייט - אך בשנים האחרונות התמקדה בדגמי שני מושבים, עם תיבה רציפה והנעה אחורית, שאף זכו להצלחה בניכר. בארץ זכתה החברה לפריחה קצרה בשל תקנות שהפכו את דגמיה לתחליף טוסטוס לנערים.

כיום התקנות בישראל מאפשרות נסיעה רק בשטח, ועיקר המכירות הן בארה"ב - שם נמכר דגם בשם TM57BL לשימוש צבאי ותעשייתי. דגמי תומקאר משרתים את נאט"ו באפגניסטן, יחידות של צה"ל וצבאות אחרים וכבסיס לרכבי סיור לא מאוישים - גארדיום של חברת ג'יניוס למשל. אחרי שבשנים האחרונות הועתק הייצור לארה"ב, הוא חזר לארץ הקודש ומתבצע כיום ברובו ב"תעשיות רכב נצרת".

עקב האכילס של התומקאר לאורך השנים היה מנוע חלש יחסית, והשוק האמריקני דרש יותר. כך נולד ה-TM27, עם שני מנוע – דיזל בנפח 1.4 ליטר, בעיקר לשימושים מסחריים, או בנזין בנפח ליטר. מנוע הבנזין, עם ארבעה צילינדרים בטור וקירור מים, מפיק 58 כ"ס ומיוצר על-ידי זונגשן הסינית.
תומקאר TM27CL: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
אף של מכשפה
את ה-TM27CL פגשנו על המדשאה של רונן הרן, בעל חברת טיולים שמשתמשת בתומקאר ככלי רכב עיקרי, ובעל עבר עשיר במרוצים עם הרכב הישראלי. הרן הצטרף למבחן עם ה-TM25 הפרטי שלו.

עיצוב זה עניין של טעם, ובהחלט לא מדובר פה על קווים חלקים ומודרניים כמו המתחרים מיפן וארה"ב. יש כאן חרטום ארוך ומחודד כאף של מכשפה, יחידות תאורה עגולות בסגנון תחילת המאה שעברה, וגלגלים קדמיים שלא מסתירים הרבה מהמתלים המאוד-ספורטיביים בהם מצוידים דגמי תומקאר.

מבט לחלקו האחורי של הרכב מגלה שיש שטח הטענה רחב ונוח יחסית לציוד, לצד וו גרירה שמיועד לעגלה קטנה. מעין תזכורת להגדרתו בישראל כטרקטור משא.

כמו בכל כלי הרכב של תומקאר, הישיבה צפופה ונמוכה והתחושה היא שאתה לא יושב במכונית, אלא לובש אותה כמו חליפה צמודה – מה שמשרה ביטחון. לוח המחוונים פשוט למראה ונוח לשימוש, עם מידע לגבי מהירות, חום מנוע, כמות דלק וטעינת חשמל. חבל שאין מד סל"ד.

ההגה מתכוונן מעלה-מטה וכך גם המושבים, מה שמקל על מציאת תנוחת ישיבה נוחה, אפילו בעבור גבוה קומה שכמוני. המושבים הם מושבי מרוץ עמוקים ונוקשים, רתמות המרוצים מקבעות אותך היטב ושומרות שלא תיזרק מכלוב הבטיחות גם במקרה תאונה.
תומקאר TM27CL: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
זה הכל במתלים
לחיצה על דוושת הבלם, סיבוב מפתח קצר וה-TM27CL מתעורר בצרחות לחיים. כמו תמיד, הכל נוקשה כאן – ידית שילוב הוואריאטור, דוושת התאוצה וגלגל ההגה השמן. למרות הנתונים הצנועים, לחיצה חזקה על דוושת התאוצה מזניקה את התומקאר בנחישות, עד שמד המהירות מגיע ליותר מ-100 קמ"ש.
בנהיגת שבילים מהירה ואגרסיבית ה-TM במיטבו. שילוב של בסיס גלגלים ארוך ורחב, מרכז כובד נמוך ומתלים מעולים, יוצר מכונת שבילים נהדרת, שנטיות התהפכות ממנה והלאה ומאפשרת כניסה אגרסיבית לפניות והיגוי יתר שלא נגמר. והכל בתחושה בטוחה ויציבה.

ואם המנוע היה תמיד עקב אכילס בתומקאר, הרי שהמתלים היו נקודת אור – כמו בכל כלי ספורטיבי טוב יעילותם עולה עם המהירות, והם מאפשרים לתקל תעלות וגדודיות, בורות ותלוליות, בקצב שהיה גורם התקף לב לנהג ברכב שטח סטנדרטי. והכל בקלילות ובלי דרמה, תוך שהמתלים בולעים הכל והרכב שומר על יציבות ואחיזה.

למרות שניסיתי, לא הצלחתי להגיע לקצה מהלך המתלים, גם בנהיגה אגרסיבית על שביל שבור ומחורץ עמוקות. רק קפיצה מרמפה בשדות רישפון, הצליחה לבצע את העבודה לשביעות רצוני. בכל מקרה, בכל הפרובוקציות שביצעתי, התומקאר שמר על שלוותו ואחיזתו.

ובכל זאת, מדובר ברכב עם הנעה אחורית בלבד, וזה מורגש בתנאי חלקלקים במיוחד. בשאר המקרים, מאפשרים המתלים המעולים לשמור על תנופה שמפצה היטב על העדר הנעה כפולה, וגם בעליות תלולות במיוחד ומרובות שיפועים לא נאלצנו לנעול את הדיפרנציאל האחורי.
תומקאר TM27CL: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
ישראל בשטח
אחרי יומיים של התעללות ברוטאלית ב-LCTM27, לא נצפתה שום עייפות במתלים, בבלמים או במנוע. וזאת למרות שלא חסנו על הכלי שאת רוב הזמן נאלץ לבלות בסל"ד גבוה ומהירות גבוהה. אז נכון, למטרות עבירות בבוץ עמוק ודליל יש כלים טובים ממנו – למשל הטריקס שהתלווה אלינו ליום הראשון – אבל להוציא סביבה מימית מעין זו, שילוב מנוע חזק עם מתלים פנומנאליים של תומקאר וצמיגי הכפות הרחבים בכלי המבחן, הטיסו אותנו ללא שום בעיה דרך רוב סוגי מכשולי העבירות.

יותר מכל, התומקאר מצטיין בנסיעת שבילים מהירה ופניות הדוקות. תוסיפו למתכון את שטח ההטענה הנדיב מאחור, ויש לכם מכונת טיולים משובחת.

תומקאר TM27CL מחוספס יחסית למתחרים מהחברות הגדולות, וגם לא זול במיוחד (72 אלף ש"ח). אבל אחרי שדוממנו את המנוע ונתנו לאדרנלין לשקוע, הגענו למסקנה שהוא פשוט מכונה נהדרת, שמייצרת בשטח המון כיף כחול-לבן. וזה כלל לא מובן מאליו.