פולקסווגן גולף GTD, השיגה במבחן נתון טוב יותר מאשר במעבדת היצרןנתון צריכת הדלק ברכב הופך לחשוב יותר ויותר; המצב הכלכלי, המודעות, נושא זיהום האוויר, היעילות, הרצון לחסוך במשקל ובשורה התחתונה – עומק הכנסת היד לכיס – כל אלו שמים את ה"כמה ק"מ לליטר" גבוה ברשימת השיקולים שלנו, עת נעמוד בפני רכישת רכב חדש. ולא מדובר רק בסגמנט המיני או הקומפקטיות – שם העניין ברור. גם בתחום המכוניות הספורטיביות, הפתוחות ואף הפאר הופך עניין צריכת הדלק לחשוב ומשמעותי.

כתבה זו, הראשונה בסדרה, תביא בפניכם את המספרים האמיתיים אותם פגשו אנשי Auto, Motor & Sport בתחנות הדלק. אז נכון שהמבחנים בוצעו על אדמת אירופה עם אוויר קר יותר ואספלט איכותי יותר, אבל בהחלט ניתן להקיש מהם גם על אותן המכוניות אצלנו, כאשר היתרונות שם והמגבלות אצלנו שווים לכל המכוניות המופיעות כאן, כך שהשורה התחתונה דומה למדי.

כיצד נערך המבחן?
אנשי AMS חושפים את שיטות העבודה שלהם ותנאי המבחנים והבדיקות אותם עוברות המכוניות ומספרים כי בנו מסלול באורך 93 ק"מ שכל מכונית הנבחנת על ידם עוברת אותו 3 פעמים. הדגש הוא על כל מכונית, כאשר הפואנטה היא תנאים שווים בכדי לאפשר השוואה והתייחסות. כל מכונית שעברה את המסלול מולאה בדלק בתחילתו ובסופו על-ידי בוחן אחד (אותו הבוחן) שזה היה תפקידו, ומאותה המשאבה (שתיים, למעשה – אחת לבנזין ואחת לדיזל). כל מכונית נסעה את המסלול עם חלונות סגורים ובמקרה של גג נפתח – עם גג סגור. גם המזגן לא פעל... המסלול עצמו מהווה תמהיל של נסיעה עירונית צפופה (13%), כביש באיזור כפר (16%), כביש בינעירוני (52%) ואוטובן (אוטוסטראדה – 19%) במהירות של 130 קמ"ש. המסלול מתחיל בגובה של כ-240 מטרים מעל לפני הים כאשר הנקודה הגבוהה ביותר אליה מגיע הרכב במסלול היא בגובה 530 מ'. הבוחנים – 2 ברכב – מונחים לנהוג חסכוני ככל הניתן כאשר הניסיון לעשות כן יחד עם תנאי הדרך המקשים והמגוונים אמורים ליצור ממוצע אמיתי וריאליסטי של צריכת דלק.
צריכת דלק: הצהרות מול מציאות (כתבה ראשונה בסדרה)
צילום: מנהל
לפעמים, גם מרצדס מזייפת
הזייפניות הגדולות ביותר
המכונית החסכונית – והנקייה – ביותר מבין המשפחתיות שנבחנו היא אמנם טויוטה פריוס בגרסת ה-Plug-in, אך בהשוואת נתוני היצרן לנתוני האמת נגלה שהיא הזייפנית הגדולה ביותר. המכונית אשר הציגה במבחן נתון טוב יותר מאשר במעבדת היצרן היא פולקסווגן גולף בגרסת GTD (טורבו דיזל 2.0 ליטר, 170 כ"ס); היא גם השיגה נתון קרוב למדי לזה של הפריוס וטוב יותר מזה של מכוניות כלאיים אחרות.

גם כשמשווים בין המובטח לבין המצוי בקטגוריית הפאר, נגלה פערים מטרידים. והאמינו לי, גם שיש לך רכב ששווה מיליונים, אתה מתבאס שהוא לא מספק "את מה שהובטח". הקרובה ביותר לנתוני היצרן היא אודי A8 בגרסת ה-V8 בנזין, הרחוקה ביותר מהצהרות היצרן היא ב.מ.וו 740 דיזל. אגב, מעניין לראות שהדיזל עדיין האופציה החסכונית ביותר, גם כשעור משובח עוטף אותך. על כן פיצלו את טבלת הפאר למנועי דיזל ובנזין.
צריכת דלק, משפחתיות:
צריכת דלק: הצהרות מול מציאות (כתבה ראשונה בסדרה)
צילום: מנהל
צריכת דלק, פאר:
צריכת דלק: הצהרות מול מציאות (כתבה ראשונה בסדרה)
צילום: מנהל