פיאט 500 במבחן האירופי. הצלחה מרשימה
תוצאות מבחני בטיחות שפורסמו בשבוע שעבר באמריקה, הזכירו לנו עד כמה לנושא הבטיחות יש משמעויות גאוגרפיות, לא פחות מאובייקטיביות כמו מספר כריות האוויר ועובי קורות ההגנה. פיאט 500, מכונית שהציגה רמת בטיחות מרשימה ביותר במבחן ה-Euro NCAP, אמת המידה של אירופה בנושא בטיחות, כשלה במבחן האמריקני הרשמי של ה-NHTSA, הרשות הפדרלית לבטיחות בדרכים. הכשלון הזה מגיע לאחר שה-500 הצטיינה גם במבחן חברות הביטוח, המקביל למבחן ה-Euro NCAP, ומוגדרת על-ידיהן כמצטיינת הקטגוריה לצד פורד פיאסטה.
 
לבלבול הזה, שעשוי לפגוע ביכולת של רוכשי רכב חדש לבחור מכונית שבטיחותה מיטבית, תורמים ההבדלים התרבותיים והגאוגרפיים בין אמריקה לאירופה. בעוד שאירופה מתאפיינת ברשת כבישים מוטה כבישים כפריים, כלומר בעיקר כבישים דו-סטריים ללא הפרדה, באמריקה כבישים מהירים רבי-מסלולים עם הפרדה בין כיווני התנועה. פירוש הדבר שבעוד שבאירופה שיעור גבוה של הרוגים בתאונות חזיתיות, באמריקה שיעור גבוה של תאונות צומת, בהן רכב עומד או נוסע נפגע על-ידי רכב אחר מהצד.
 
ההבדלים הללו הובילו גם לשינוי בגישה בין מבחני הבטיחות. בעוד שבאירופה שמים דגש רב לבטיחות במבחן החזיתי, שמבוצע במהירות של 64 קמ"ש, בארה"ב המבחן החזיתי מקבל משקל פחות ומבוצע במהירות של 56 קמ"ש בלבד. מיותר לציין שכל קמ"ש נוסף מציב אתגר משמעותי בפני מהנדסי הרכב מבחינת הגנה על נוסעים. מנגד, המבחן האמריקני מבצע ריסוק צד במהירות של 62 קמ"ש, לעומת 50 קמ"ש בלבד במבחן האירופי.
 
 
פיאט 500 במבחן פגיעה בעמוד של ה-NHTSA
 
הבדלי הגישות הם, בעיקרם, שהובילו להבדלי הציון בין דגמי ה-500: באירופה המיני האיטלקית זכתה לציון כמעט מרבי במבחן החזיתי והצידי, באמריקה הציון במבחן החזיתי נותר גבוה (ארבעה מתוך חמישה כוכבים) אך ריסוק הצד הניב תוצאה לא טובה של שני כוכבים בלבד. זאת, למרות ששתי המכוניות כמעט זהות בעיצובן (אך מיוצרות במפעלים שונים) ומצוידות באותו אבזור בטיחות. גם טויוטה קורולה, מכונית עם חמישה כוכבים מתוך חמישה באירופה ושישה מתוך שישה ב-JNCAP (הגרסה היפנית של המבחנים), מציגה במבחן האמריקני תוצאות מאכזבות (שלושה כוכבים).
 
לסיכום, כדאי לשים לב: מבחני הבטיחות נועדו, על-פי גופי המבחן השונים, כדי לדרג את רמת הבטיחות של כלי רכב בתאונה קשה או קטלנית אופיינית. אלא שחשוב לשים לב כאשר קוראים תוצאות מבחני בטיחות, איזו גרסה בדיוק נבחנה, מה היה אבזור הבטיחות בה ולא פחות חשוב איפה בוצע המבחן.