נתת לנו Like ב-Facebook?

אוטו מטייל: מדבר יהודה קלאסי - אוטו

אוטו טיולים

אוטו מטייל: מדבר יהודה קלאסי

27.05.12 עופר אוגש |   צילם: אסי הבר

לכבוד חג השבועות ולפני שהחום האמיתי מגיע, זה הזמן לברוח אל מחוץ לעולם המודרני – כאן, בחצר האחורית של תל אביב

תגיות: שטח, 4x4, טיול, עופר אוגש, מסלול טיול, מדבר יהודה

לפרטים
auto.co.il icon
*ציין שם
*ציין טלפון *טלפון שגוי

הפרטים נקלטו במערכת, ניצור איתכם קשר בהקדם

v-icon
סגור
הכנת אמצעים למסלול:
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים. גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים.
מכשיר GPS: לא חובה, אך עוזר.
מפות: מפת סימון שבילים מספר 8 (צפון מדבר יהודה וים המלח).
מצפן.
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת.
מים ומזון ליום טיול בשטח.
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים.
לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

המסלול, עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה עד בינונית, מתאים לכל סוגי רכבי 4x4 ללא חובה של הילוך כח אבל נדרש ידע וניסיון בנהיגה במדבר והכי חשוב במסלול זה – לצאת לשטח עם שני כי רכב לפחות, רצועת גרירה ושאקלים מתאימים לכל מקרה של תקלה/חילוץ.
חלק ממסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש פעילים של צה"ל ואפשר לטייל בו רק בסופי שבוע.
הניווט במסלול הוא פשוט באופן יחסי ומתבצע על שבילים ברורים ומסומנים כשרובם מסומנים היטב בשטח. הקפדה על סיפור הדרך – חובה. באמצעות GPS תקבלו גם בטחון עצמי מוגבר לאורך הדרך. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 16 נקודות ציון הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי.

אורכו של המסלול 90 ק"מ ומתאים ל-6 עד 9 שעות של טיול. המסלול מתחיל כ-120 ק"מ מתל אביב על כביש 90 (כשעה וחצי נסיעה).

אבני דרך: כביש 90, מצוקי דרגות, נחל דרגה, נחל תקוע, נחל חצצון, רוג'ום א-קה, מצפה ערוגות, מצפה עין גדי, הר ישי, מצפה קדם, מצוק ההעתקים, ראש חצצון, מצפה מכוור, מצפה שלם.

ניקוי ראש פראי

במרחק שעה וחצי מהכרך העמוס מגיעים לאזור פראי לגמרי – שהשיממון, הבדואים, בורות המים וסלעי המדבר הם נתיניו ושליטיו הכמעט בלעדיים.
זהו המסלול הקלאסי של מרכז מדבר יהודה. ואם בוחרים גם בשבילים היותר צדדיים – זה הופך למסלול חובה לג'יפאי המחפש ניקוי ראש וניתוק מוחלט מהשגרה הסואנת.
 
 

תחילת המסלול

את המסלול נתחיל בצומת דרגות שעל כביש 90 לצד ים המלח,כשמדרום מצפה שלם ועין גדי ומצפון קיבוץ קלייה ואלמוג (מדרום לאבן דרך 259 ק"מ שעל כביש 90). שימו לב כי בצומת מחסום צבאי ושילוט ברור המפנה מערבה למצוקי דרגות.

נ.צ. 1 – צומת דרגות.

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מערבה בצומת לכיוון המצוק.
5.1 ק"מ – צומת הכניסה למצוקי דרגות וסוף האספלט בו ממשיכים ישר לשביל הירוק.
5.5 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה עם השביל הראשי המסומן בירוק.
6.6 ק"מ – צומת הכניסה למצפה נחל דרגה.
נ.צ. 2 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ

פונים ימינה לכיוון המצפה.
0.6 ק"מ – מצפה נחל דרגה.
גבוה בראש המצוק, מעל ערוץ הנחל, שלוש מצבות לזכרם של הנופלים במקום וליתר דיוק – הנופלים מהמצוק הגבוה – שימו לב! והיזהרו מרוחות חזקות!!!
יצחק אקשטיין – צנחן וסייר שנפל מהמצוק בעת שירותו הצבאי, בשנת 1973.
יואב הלפנד – לוחם בסיירת שקד שנהרג במקום בעת טיול, בשנת 1974.
אופיר ונחשון ליבוביץ – שני אחים שנהרגו במדבר, בשנת 1993.
נ.צ. 3 – מצפה דרגה.
1.3 ק"מ – בחזרה לצומת של נ.צ. 2.

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה בצומת וחוזרים לשביל הראשי המסומן בירוק.
2 ק"מ – צומת שבילים כחול-ירוק , לפני חציית ערוץ נחל דרגה. חוצים את נחל דרגה ישר עם השביל הירוק.
4.6 ק"מ – מעבר טכני של ערוץ נחל תקוע. מומלץ לרדת לערוץ עם מכוון קרקעי.
6 ק"מ – צומת שבילים ירוק ומימין השביל האדום.
נ.צ. 4 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה לשביל האדום.
1.2 ק"מ – צומת שבילים ללא סימון בו פונים שמאלה. מימין ומשמאל לדרך אפשר להבחין במשטחי פטינה שחורים ומדהימים ביופיים מעל המדבר הלבן – התחמצנות של סלעי המשקע הימי. וכאן המקום להסביר על חשיבות ההקפדה בנסיעה על השבילים – שכן כל תנועה מחוץ לשביל חורצת את אדמת המדבר ומשאירה סימני גלגלים (קוליסים) לשנים רבות, ללא שהטבע יכול לשקם עצמו (הקוליסים משנים גם את כיווני זרימת מי השיטפונות במדבר ופוגעים בזרימת המים למעט צמחיית המדבר שקיימת).
2.7 ק"מ – צומת קטן בו ממשיכים שמאלה עם השביל הראשי.
4.3 ק"מ – מימין לשביל ומעט מעליו – בור מים מבוטן. שימו לב לשיטת איסוף המים במדבר – תעלות הניקוז ואיסוף מי השיטפונות ממדרונות הגבעה – היישר לתוך פתחי המילוי של בור המים.
4.5 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומזרחה.
4.8 ק"מ – צומת בו ממשיכים ימינה ובכיוון מטה.
5.5 ק"מ – שימו לב כי השביל מטפס מעלה פונה בחדות ימינה (ההמשך ישר – הוא דרך ללא מוצא).
6.6 ק"מ – השביל פונה בחדות ימינה.
7.9 ק"מ – צומת שבילים בערוץ הרחב ובין מתחמי האוהלים של הבדואים שמסביב.
נ.צ. 5 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
ממשיכים ישר ודרומה על השביל המרכזי (מסומן במפה באדום).
1.4 ק"מ – חוצים את ערוץ נחל חצצון.
2.4 ק"מ – מפגש עם השביל המסומן בירוק – בשטח השביל סלול באספלט, כשמימין קידוח מים. הקידוח מגיע לשכבה עמוקה בה נקווים מי השיטפונות במדבר וממערבה לו ונעצרים בשכבת סלע קשה שאינו מחלחל. זהו פרויקט אמריקני שמטרתו לשאוב מים עבור האוכלוסייה הבדואית הגרה בספר המדבר.
נ.צ. 6 – צומת T.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על כביש האספלט.
3.4 ק"מ – לאחר שחולפים על פני קידוח מים נוסף משמאל לכביש, צומת עם שביל מסומן באדום משמאל (ההמשך ישר על האספלט עולה לכיוון מעלה עמוס).
נ.צ. 7 – צומת ירוק-אדום.

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על השביל האדום.
1.4 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה.
4.3 ק"מ – משטרת רוג'ום א-נקה בראש הגבעה – מבנה בריטי מרשים אשר שימש תחנת משטרה בלב מדבר יהודה.
נ.צ. 8 – רוג'ום א-נקה.

איפוס מד אוץ
יוצאים מהמבנה ופונים ימינה לכיוון דרום על השביל הראשי.
0.1 ק"מ – פונים ימינה בירידה על השביל הראשי לתוך הערוץ.
0.7 ק"מ – צומת בו פונים ימינה עם השביל המסומן באדום וממשיכים כל הדרך על השביל המרכזי.
3.9 ק"מ – על שלוחת הנוצה המקסימה מתחילה ירידה, מעט טכנית, לאחד היובלים של נחל ערוגות.
4.7 ק"מ – חוצים את ערוץ הנחל.
6.5 ק"מ – צומת T בערוץ הנחל במפגש השביל האדום עם שביל ירוק.
נ.צ. 9 – צומת אדום-ירוק.

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.
0.4 ק"מ – צומת עם שביל שחור משמאל לדרך (עוד נחזור לצומת הזה בהמשך הטיול).
נ.צ. 10 – צומת אדום-שחור.

איפוס מד אוץ
ממשיכים ימינה וישר עם השביל האדום.
0.6 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה.
0.7 ק"מ – צומת בו פונים ימינה למצפה ערוגות (שביל מסומן בירוק).
1.3 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה עם השביל הירוק.
1.5 ק"מ – בראש המצוק מעל נחל ערוגות.
נ.צ. 11 – מצפה ערוגות.
חוזרים לאחור לכיוון נ.צ. 10 – מפגש השבילים אדום ושחור.
2.2 ק"מ – עד הצומת של השביל הירוק והאדום – הפנייה למצפה ערוגות, בו פונים ימינה לשביל המסומן אדום.
4.1 ק"מ – חוצים את השביל השחור של הולכי הרגל וממשיכים מזרחה לכיוון מצפה עין גדי.
4.5 ק"מ – בראש מצוק ההעתקים בתצפית מדהימה לים המלח כשלמרגלותיו קיבוץ עין גדי.
נ.צ. 12 – מצפה עין גדי.
חוזרים לאחור על השביל האדום לכיוון הצומת של נ.צ. 10.
6.8 ק"מ – צומת T עם הירוק בו פונים ימינה לשביל האדום לכיוון נ.צ. 10.
6.9 ק"מ – צומת עם השביל השחור בו ממשיכים ישר וימינה על השביל האדום.
7.6 ק"מ – צומת שבילים אדום ושחור.
נ.צ. 10 – צומת אדום-שחור.
 
 

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על השביל השחור.
1.9 ק"מ – השביל השחור פונה שמאלה ומשנה כיוון ממזרח לצפון.
3.4 ק"מ – חוצים את השביל הרגלי להר ישי.
4.9 ק"מ – בדיוק בעיקול הדרך, מעל מצוק ההעתקים – תצפית מקסימה לים המלח.
8 ק"מ – חוצים שביל אדום רגלי.
10.4 ק"מ – צומת T מעל ערוץ נחל קדם במפגש עם השביל הכחול.
נ.צ. 13 – צומת T.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה וצפונה עם השביל השחור.
לאחר כ-100 מטר במעבר הערוץ הקטן אפשר לעצור ולראות מימין לשביל, במרחק כ-10 מטרים, בור מים יבש המנקז את המדרון הקטן. ומשמאל לשביל כ-50 מטרים בור מים גדול בתוך מערה מבוטנת מלא במים הנאספים בערוץ הנחל.
3.1 ק"מ – לאחר חציית ערוץ הנחל צומת עם שביל ירוק.
נ.צ. 14 – צומת שחור-ירוק.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ומזרחה לשביל הירוק, המוביל לשפת המצוק ויש להקפיד בנסיעה על השביל הראשי.
4.2 ק"מ – בקצה הצפוני מזרחי של השביל – ראש חצצון. תצפית מדהימה על נחלי ים המלח והישוב מצפה שלם שלמרגלות המצוק.
אפשר לטפס כ-350 מטרים לתצפית מדהימה בקצה המצוק.
ממשיכים מערבה עם השביל המסומן בירוק.
7.5 ק"מ – צומת T עם שביל מסומן בשחור.
נ.צ. 15 – צומת ירוק-שחור.

איפוס מד אוץ
1.4 ק"מ – צומת ימינה עם השחור.
2.2 ק"מ – צומת T עם ירוק.
נ.צ. 16.

איפוס מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השביל הירוק.
0.5 ק"מ – צומת גדול עם שביל כחול המוביל למצפה מכוור.
2.4 ק"מ – פניה לשביל האדום – נ.צ. 4 מתחילת הטיול.
6.3 ק"מ – מעבר נחל וצומת בנחל דרגה עם השביל כחול.
9.8 ק"מ – עולים על הכביש בכניסה לכפר מצוקי דרגות ויורדים למטה עם כביש האספלט.
14.8 ק"מ – צומת T על כביש 90.
נ.צ. 1 – כביש 90.
סוף הדרך – סה"כ כ-90 ק"מ של מסלול הטיול.
לירושלים, תל אביב ומרכז הארץ פונים שמאלה וצפונה על כביש 90, למלונות ים המלח, ערד וכביש הערבה פונים ימינה ודרומה על כביש 90.

להתראות בטיול הבא...

3 תגובות לכתבה

לקריאת כל התגובות ברצף
  • 3
    טיולים בשטח

    חפשו בפייסבוק את גורי הגדול ותהנו פי כמה בלי לשבור את הרכב

    29.05.12 | 18:26אייל

  • 2
    כתבה מצויינת

    אחלה של כתבה

    27.05.12 | 12:13אנונימוס ספיקולוס

  • 1
    תודה כתבה מצויינת! גם הג'יפ נראה מצויין לטיול   ל"ת

    ללא תוכן

    27.05.12 | 10:37נתי

ניסאן ג'וק

לגלריה המלאה
אוטו לוגו (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה)