נתת לנו Like ב-Facebook?

יונדאי ix35 תא דלק: מבחן דרכים

אוטו רכב ירוק

יונדאי ix35 תא דלק: מבחן דרכים

10.09.12 ניצן אביבי, דרום קוריאה

ביקור במרכז הפיתוח של יונדאי אפשר לניצן לבחון את גרסת ההנעה האלטרנטיבית לרכב הפנאי של היצרנית

12 תגובות | תגיות: יונדאי, תא דלק, מבחן דרכים, ניצן אביבי, תאי דלק, יונדאי ix35, ix35, יונדאי ix35 תא דלק

לפרטים
auto.co.il icon
*ציין שם
*ציין טלפון *טלפון שגוי

הפרטים נקלטו במערכת, ניצור איתכם קשר בהקדם

v-icon
סגור
יונדאי אולי לא נתפסת כמותג חדשני או פורץ דרך, אך יצרנית בסדר גודל כזה לא יכול להרשות לעצמה לפגר מאחור בכל מה שקשור לטכנולוגיה בכלל, ולהנעה אלטרנטיבית בפרט. וכדי לעמוד בדרישה העמידה יונדאי תקציב ענק למרכזי הפיתוח שלה ברחבי העולם, ובמיוחד למרכז הראשי בקוריאה, בו ביקרנו.
 

בשער הכניסה עולים לאוטובוס אנשי הביטחון הקוריאנים עם קופסה גדולה ודרישה חד משמעית – להשאיר איתם את כל המצלמות שלנו. את הטלפונים משאירים לנו, אבל לא לפני שעובד מסור מדביק מדבקה שחורה על עדשות המצלמות המובנות במכשירים הסלולאריים. מיד אחרי השער גם מתברר שהזהירות הקוריאנית לא הייתה מוגזמת – כל כמה רגעים אנו נתקלים במכונית עטוית הסוואה שחורה. חלקן דגמים שאו-טו-טו יצאו לשוק, חלקן מכוניות שרק מנסות טכנולוגיה חדשה – ואת התמונות של כולן היו שמחים לקבל עורכים ברחבי העולם. אבל אנחנו כאן בעיקר כדי להכיר מקרוב יותר את התוכניות של יונדאי לגבי העתיד הפחות מיידי, זה שבו ישחק החשמל תפקיד הולך וגדל.

וראשית כל – אל חדר ההרצאות. לשמוע מפי האתון מי, מה ולמה. עיקרי הדברים לא שונים ממה ששמענו מיצרנייות רבים אחרות – הנעה חשמלית מבוססת סוללה מתאימה למכוניות עירוניות: מכוניות קטנות יחסית המיועדות לטווח נסיעה קצר. מכוניות גדולות יותר, שיצטרכו לכסות טווחים ארוכים, יצטרכו לבחור בשיטות הנעה אחרות. בטווח הקרוב מדובר בעיקר על טכנולוגיות היברידיות – שכבר מיושמת בסונטה האמריקאית – ובטווח הארוך יותר על טכנולוגית תאי דלק.
 
 

המחסומים העיקריים העומדים בפני יישום רחב של טכנולוגיית תאי הדלק במכוניות הם מחיר יחידת תא הדלק, שעדיין גבוה מאוד, ופריסת תשתית התדלוק במימן. בשני הסעיפים חלה התקדמות רבה בשנים האחרונות – יש כבר סטנדרט מקובל למערכת תדלוק מימן ותפוצת התחנות נמצאת בעלייה מתמדת: בסביבת סיאול יש למשל כבר כ-30 תחנות תדלוק במימן, והפריסה באירופה היא כזו שרכב ניסוי של יונדאי הצליח לחצות את היבשת מצפון לדרום תוך התבססות על תחנות קיימות בלבד. ומה לגבי הבטיחות? אנשי יונדאי טוענים שלחששות הרחבים שמעורר המימן בציבור אין בסיס – הם ביצעו שורה ארוכה של ניסויים בהם ריסקו ושרפו מכוניות עם מיכלי מימן, ובכל המקרים המכוניות הראו בטיחות, משמע נטייה נמוכה יותר לשריפה או פיצוץ, עדיפה על פני זו מכוניות עם מכלי בנזין.

ולא סתם ערכו אנשי החברה ניסויים נרחבים – ביונדאי עמלים בימים אלו על הליטושים האחרונים ל-ix35 מונע תא דלק, שיוצג עוד השנה ויוצע למכירה לציבור הרחב. או בעצם, לציבור לא כל כך רחב – רק 1,000 מכוניות ייוצרו בשלב הראשון, ולכן מדובר למעשה בניסוי שטח רחב היקף יותר מאשר יצור המוני אמיתי, אם כי בקנה מידה גדול במיוחד.

אנשי יונדאי מלאים מחמאות לתאי הדלק – הם כמעט ולא מושפעים מתנאי הסביבה, בניגוד לסוללות, ורכבי מבחן עבדו בלי בעיה גם בניסויי שטח בשבדיה, בהם ירדה הטמפרטורה עד 41 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. הם גם מפגינים אורך חיים מכובד מאוד – יותר מ-5,000 שעות עבודה לפני שנרשמת ירידה מורגשת בביצועיהם, מה שמקביל לכ-12 שנות עבודה או 200,000 ק"מ של נסיעה בגוש דן.

ואחרי כל הדיבורים, הגיע הזמן לרדת אל מגרש הניסויים (שם קצת מפואר לרחבת אספלט ארוכה ותו לא) ולהתנסות בעצמנו. מבחינה חיצונית קל לפספס את ההבדלים – אם מתעלמים לרגע ממדבקות הענק שאנשי יונדאי הדביקו על צידו של הרכב – אבל מתחת לעור מדובר ברכב שונה מאוד מה-ix35 המוכר לנו. את מנוע הבעירה הפנימית, תיבת ההילוכים ומיכל הדלק החליפו תא דלק ומנוע חשמלי שנמצאים מתחת למכסה המנוע, סוללת עזר מתחת לרצפה ומיכלי מימן.
 
 

תא הדלק מפיק 100 קילוואט – כ-135 כ"ס – והסוללה מסוגלת לספק עוד 24 קילווואט – בערך 32 כ"ס – לזמן קצר לטובת סיוע בהאצות. כך שההספק העומד לרשות הנהג מקביל לזה שמתקבל ממנוע ה-2.0 ליטר בנזין איתו מוצע הרכב בארץ. אבל הכוח זמין הרבה יותר, ומתקבל בשקט מופתי. התוצאה היא נסיעה חלקה ושקטה מאוד, עם ביצועים זמינים המקבילים לאלו של הדגמים ה"רגילים". גם משאר הבחינות השימוש ברכב הזה דומה מאוד לשימוש ב-ix35 שאפשר להזמין היום בסוכנות – החלל לנוסעים או למטען לא נפגע ותדלוק "פול טנק" של מימן, המספיק לטווח של כ-400 ק"מ, אורך כ-5 דקות. וזה אולי הדבר החשוב ביותר בטכנולוגיה חדשנית – העובדה שהיא לא דורשת מהנהג לשנות את הרגליו. תא הדלק "שקוף" לנהג הממוצע, וכל מה שהוא ישים לב אליו הוא פתח התדלוק השונה והשקט בנסיעה.

ומה לגבי המחיר? אנשי החברה לא מוכנים לספר כמה עולה לייצר את גרסת התא דלק של יונדאי ix35, אך מוכנים להתנבא כי הדור השני, שיוצג ב-2015 וייוצר במספרים גדולים יותר, יעלה כ-50,000 דולר (יותר מכפול ממחיר גרסת הבנזין המקבילה) ומתנבאים כי עד 2020, או לכל המאוחר 2025, מחיר גרסאות תאי הדלק ישתווה לזה של גרסאות הבעירה הפנימית. המפתח לירידות המחיר נמצא הן בפיתוחים חדשים שמוזילים את עלות תא הדלק, והן בעצם המעבר לייצור המוני שיוזיל את ייצור התא עצמו כמו גם הרכיבים ההיקפיים ובעיקר מיכלי הלחץ (לאחסון המימן). עכשיו רק נשאר לראות כיצד יתפתחו תשתיות הפקת והפצת המימן מול העלייה במחירי הדלק, ומתי תגיע נקודת האיזון הכלכלית בין השימוש בסוגי הדלק השונים.

12 תגובות לכתבה

לקריאת כל התגובות ברצף
  • 12
    תגובה ל-11 - בדקו גם לפני עשרים שנה

    ולא רק מרצדס והונדה. אבל זו טכנולוגיה שבין הישום התאורטי שלה לישום המעשי יש מרחק רב. מספיק לראות את ההבדל בגודל תא הדלק לאורך השנים כדי להבין - לפני עשרים שנה הוא מילא וואן שלם, היום הוא נכנס לתא מנוע של מכונית משפחתית.
    כך שלא חבל על הזמן ולא כלום - זו ככל הנראה טכנולוגית העתיד בתחום המכוניות, ולא הסוללות.

    19.09.12 | 13:31ארצברג

  • 11
    כבר לפני 10 שנים הונדה ומרצדס בדקו את הטכנולוגיה הזאת. אין פריצת דרך.   ל"ת

    ללא תוכן

    18.09.12 | 08:06חבל על ההכסף של יונדאי

  • 10
    תגובה ל5 גם לי יש את ה4*4 בטורבו דיזל

    ומדובר במכונית מוצלחת ביותר , בניגוד לספורטאז לא מייצרים אותה בהונגריה או מדינת עולם שלישית אלא בקוריאה . היא מהירה לאללה יותר מ 40 קג"מ שזה כפליים ממה שיש בבנזין . פאר סולידי מאד בפנים ....אבל אחלה מכונית לכביש ושבילים וקצת פחות לשטח קיצוני . שזו כל המטרה . שימו לב . באמת מדובר בהצלחה שקטה לא משנה מה כותבים עליה מוכרים ממנה את כל מה שמגיע ותמיד זה נמכר מראש .זמן המתנה יש לה קבוע . אחלה אוטו .

    17.09.12 | 11:17לירון אדם

  • 9
    2 ו-7 צודקים למי שלא יודע תופעת הלוואי של אנרגית מימן היא לא עשן מזהם אלא מים

    כן מה"אגזוז" של רכב מימן יוצאים מים לשתיה וכל מי שאומר שמימן זה נדיר אז יש בעולם אוקיינוסים של מימן וחמצן פעם אמרו בצחוק שנשלם גם על אוויר לנשימה זה לא רחוק היום שנשלם "מס בלו" על חמצן

    16.09.12 | 14:34פלד

  • 8
    מקור בלתי נדלה למימן

    מים מורכבים מחמצן ומימן = H2O.
    מים בים יש מעל ומעבר למה שהאנושות תדרש לו.
    מימן שמופק ממי הים באמצעות הפרדת המים ליסודות מימן וחמצן, הופכים בחזרה למים עם תהליך הבערה שמחבר מחדש שני אטומי מימן עם אטום חמצן אחד ומכאן הנוסחה H2O.
    כל מה שדרוש כאן לפירוק המים לשני היסודות זו אנרגיה חשמלית, שאותה ניתן להפיק ממקורות רבים. בעתיד הלא רחוק (כשני עשורים משוער), ככל הנראה האנרגיות מתחדשות כגון השמש, הגאות בים, הרוח וכיוצא בזאת ישמשו כמקור פרקטי כלכלית ליצירת החשמל הדרוש לפירוק המים למימן וחמצן.
    מימן ותא דלק אלו בהחלט אחת מהאלטרנטיבות הירוקות שיכנסו לעולם התחבורה תוך 10-20 שנה, ולא הפתרון של המצבר שהינו מזהם, מאד יקר, ומוגבל בהיקפו בשל המתכות הנדירות שנדרשות ליצור מצברים - אלו הולכים ואוזלים בכדור הארץ ובמהירות.

    15.09.12 | 18:11אהרון

  • 7
    למס' 4, כמה בורות יש בתגובה שלך. מימן הוא ממש לא 70%   ל"ת

    ללא תוכן

    13.09.12 | 19:15sachi

  • 6
    מימן לא מהווה 70% מהאוויר

    מימן בצורתו הטהורה- H2, מהווה כ-0.000055% מהאוויר, ומים מהווים כ-0.4% מהאוויר (או בין 1% ל-4% מהאוויר בגובה פני הקרקע).
    חנקן (N2) מהווה כ-78% מהאוויר.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Earth#Composition

    11.09.12 | 09:57מישו

  • 5
    עזבו שטויות הIX35 טורבו דיזל הוא טיל של אוטו

    וחסכוני לאללה יחסית לגודל

    10.09.12 | 21:12יובל

  • 4
    כדי לשנע כ300 רכבים, כל אחד כ300 ק"מ ---->

    צריך תחנת דלק עם גג של בערך 2 דונם. על הגג תאים פוטו-וולטאים, הדור החדש.

    צריך גם קבלים (לפחות 2 סוללות מקבילות), זמן מחזורי של טעינת קבלים כ12 שעות לאותם כ300 רכבים. הקבלים מן הסתם מתחת לאדמה. פריקת מתח מהקבלים לייצור חשמל למשאבה כדי לאחסן מימן דחוס - 24/7. גם מיכלי איחסון המימן הם מתחת האדמה. תדלוק - כ5 דקות.







    ישנן בשוק, מכונות להפקת חנקן מהאוויר. כדי לייצר כמעט 2טון חנקן, צריך כ60 קילו-וואט שעה , במשך כ15 שעות.
    המכונה מוזנת מרשת החשמל.

    10.09.12 | 16:58מימן אפשר גם להפיק מהאוויר. מימן כ70% מהאוויר.

  • 3
    ל-1 ו-2

    ראיתי את התגובות ולא יכולתי לא להזדהות עם התחושות שלכם
    תאמינו לי שלא משנה מי יהיה שר האוצר זה יהיה יקר יותר ב-500% לפחות מבמדינה נורמלית ככה שאם ליטר מימן עולה 3 שקל במדינה נורמלית, בארץ זה יעלה 18 שקל...

    10.09.12 | 14:43סתם עוד אחד

  • 2
    מימן עושים ממים ולא חסר לנו ים.

    רק בישראל יהיה בלו ומחיר המים יעלה כפול חחח

    10.09.12 | 12:07רני

  • 1
    מס מימן

    ומה יהיה מס שיוטל על תא דלק מסוג מימן , והאם שטייניץ יהיה עוד שר האוצר ב2025 ,

    10.09.12 | 11:43 מיימון

יונדאי ix35 שנת 2010-2013

לגלריה המלאה

חם באתר

מבצעי רכב בשוק הישראלי

מבצעי רכב, ימי מכירות , חיסולי מלאי בסוכנויות רכב ואצל היבואנים

ליסינג ומימון לרכב

קונים רכב בליסינג פרטי? קבלו טיפים והצעות אטרקטיביות כאן

מבחן צמיגים – בלימה (וידאו)

כמה גדול ההבדל בין צמיגים שונים ביכולת הבלימה במקרה חירום? יצאנו לבדוק

מי היא המשפחתית ההיברידית הטובה בישראל? (וידאו)

יונדאי איוניק מול קיה נירו וטויוטה אוריס היבריד - מבחן דרכים השוואתי

איזה מחירון רכב קובע?

מחירון לוי יצחק או יד2? באיזה מחירון רכב לבחור כאשר רוצים למכור או לקנות רכב?

אוטו לוגו (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה)