מאזדה CX-5
את מאזדה CX-5 כבר פגשנו למבחן הדרכים ולמבחן דרכים השוואתי לפני למעלה מחצי שנה, אז הוא ניצח עם גרסת ההנעה הקדמית שלו. אולם הפעם יצאנו לבדוק האם גרסת ההנעה הכפולה מעניקה ערך מוסף אמיתי בשטח או בכלל, כזה שיניח את דעתו של מי שבכל זאת רוצה מדי פעם לרדת אל השבילים שמעבר לאספלט.

אז מה כוללת החבילה? קיבלנו למבחן את גרסת הביניים – לקצ'רי – אותה רמת גימור שנבחנה גם בפעם הקודמת. מבפנים אין לנהג שום דרך לדעת כי הוא נוהג בגרסה כפולת ההנעה דווקא, והתא מקבל את אותן תשבוחות על המרחב ואיכות הבנייה והחומרים, ואותה ביקורת על השחור ששולט בו. נתוני היצרן מספרים על הבדל קטן במשקל, שגורר הבדלים זניחים בביצועים ובצריכת הדלק – מה שנתמך על ידי התחושות, ונתוני מחשב הדרך, במציאות.

אז הרכב נראה כמעט בדיוק אותו דבר מבפנים ומבחוץ ("כמעט" כי בכל זאת יש כיתוב AWD מתחת לתג ה-CX-5 מאחור) – אז מה השתנה? מה מצדיק תוספת של 17,000 שקלים למחיר לעומת גרסת ההנעה הקדמית המקבילה? כנראה שאין ברירה, ונצטרך לנהוג הרבה ורחוק כדי לברר.
מאזדה CX-5 הנעה כפולה: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

בנסיעה עירונית היה נדמה לנו שהרכב מעט נוקשה יותר משזכרנו, אולם מדובר לכל היותר בהבדל דק ולא משהו מהותי. מערכת השמע התחברה בעזרת השן הכחולה לטלפון והחלה לנגן מעצמה את האלבומים האהובים עליי בעוד הקילומטרים צפונה נבלעים תחת הגלגלים. וטוב שכך, כי בלי המוזיקה קל להבחין במחסור בבידוד מרעשי כביש – זה עוד נסבל על אספלט איכותי, אבל על אספלט ישן, כמו שמשוח על רבות מגבעות הצפון, זה רועש מדי.

מתחיל בפיתולי האספלט המוכרים של הגלבוע. בירידה קשה להבחין בהבדלים כלשהם לעומת הזכור לי מגרסת ההנעה הקדמית – וזה לא דבר רע, הרי התנהגות הכביש המשובחת היתה אחד היתרונות הבולטים של המאזדה במבחן ההשוואתי. בעלייה, בעיקר בפניות ההדוקות, אפשר להרגיש את התערבות הסרן האחורי בחגיגה, מה שמאפשר לחזור לגז מהר יותר וחזק יותר ביציאה מהפניה. אבל האמת היא שאם ההבדל הזה מהותי עבורכם, אתם כנראה לא בכיוון הנכון – קחו את 192,000 השקלים שלכם לכיוון של מגאן ספורט או משהו בסגנון...
מאזדה CX-5 הנעה כפולה: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

אז נטשנו את האספלט וירדנו לשבילים. היכן שרכב פנאי אמור להצדיק את תוספת המחיר לעומת מיניוואנים מרווחים יותר. אלא שה-CX-5 לא נהנה מנתוני פתיחה טובים בשטח – הצמיגים נמוכי החתך והמתלים שמכוילים לתת ריסון בכבישים מפותלים לא כל כך מסתדרים עם סוג המהמורות שפוגשים בשביל, ומייצרים איכות נסיעה בינונית ומטה. מרווח הגחון אומנם סביר בהחלט, אבל האף השלוח קדימה מצמצם את זווית הגישה לערך מערער ביטחון ודורש זהירות בגישה לשיפועים. הוסיפו לזה מהלך מתלים מוגבל מאוד – גם ביחס למקובל בקטגוריה – ומערכת בקרת משיכה שלא מצליחה להתמודד עם שילוב של הצלבה ועלייה, וקיבלתם רכב שמתבלבל כל פעם שמתקילים אותו במשהו מאתגר יותר משביל שטוח. נכון, יכולת השטח בהחלט משתפרת בזכות השתתפות הסרן האחורי במאמץ ההנעה, אולם אם אתם מתכננים ברצינות לרדת מדי פעם לשבילים ולטייל – יש בשוק כלים שיעשו את העבודה בצורה טובה בהרבה.

אם עדיין לא הבנתם, התשובה לשאלה שבראש הכתבה היא "לא". ההנעה הכפולה לא מצליחה להפוך את ה-CX-5 של מאזדה לרכב טיולים מוצלח או רב יכולת, וגם יכולת הכביש זוכה רק לרווח צנוע. ולדעתנו, אין בכך די כדי להצדיק פער של 17,000 שקלים.