טויוטה פרסמה השבוע את הדו"ח המסכם של 2012, שמחזיר לה את כתר יצרנית הרכב הגדולה בעולם עם מכירות של 9.748 מיליון כלים (וייצור של 9,909,440 יח'). בכך היא עוקפת את ג'נרל מוטורס האמריקנית, שדיווחה על מכירות של 9.29 מיליון כלים באותה התקופה.
זוהי הפעם השנייה בה טויוטה גונבת את התואר מהאמריקנים, שנחשבו לגדולים בעולם במשך כמה עשורים. הפעם הראשונה הייתה ב-2008 והיא שמרה על התואר במשך שלוש שנים רצופות. ב-2011, בעקבות אסון הצונאמי ביפן, איבדה טויוטה את התואר לג'נרל מוטורס. כעת, עם ההתאוששות, היא מקווה ששום אסון לא ייקח את הכתר מראשה פעם נוספת.

התחרות על התואר היא למעשה עניין של כבוד ומספרים בלבד. אמנם לייצר קרוב ל-10 מיליון כלי רכב זה הישג משמעותי ביותר, שלא נדבר על למכור כמות שכזו, אבל האתגר האמיתי של היצרניות הללו הוא לייצר רווחים. במשך רבות מהשנים ג'נרל מוטורס הובילה את התעשייה בכל הנוגע לנפחי ייצור ואפילו מכירות – אך גם הציגה הפסדי ענק שהובילו אותה לפשיטת רגל בשנת 2009. השנה, על אף משברים כלכליים מתמשכים, הציגו רוב היצרניות הגדולות רווחים גדולים למדי.

בשנים הקרובות צפוייה התחרות על תואר היצרנית הגדולה בעולם להפוך לקשה עוד יותר. השם החם של הזמן הקרוב יהיה קונצרן פולקסווגן, שכבר הצהירה שבכוונתה להפוך ליצרנית הגדולה בעולם עד שנת 2018. והיא בדרך הנכונה – כשהיא מדווחת על מכירות של למעלה מ-9 מיליון כלים ב-2012, והיא בין היצרניות המובילות באירופה ובסין (השוק המתפתח הגדול והחשוב בעולם כיום). בארצות הברית, השוק המפותח והגדול בעולם, היא מחזיקה בנתח של 3% מהמכירות בלבד (לפי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג) – כך שיש לה עוד הרבה לאן לצמוח.

בהקשר המקומי – יונדאי, היצרנית הכי נמכרת בישראל, מכרה השנה כ-4.4 מיליון כלי רכב ברחבי העולם, 0.72% מהם בארץ הקודש. מדובר בעלייה עבור היצרנית הדרום קוריאנית, אך קלה בלבד – עקב שער מטבע (וון קוריאני) גבוה.