פורד פוקוס ST מול רנו מגאן RS קאפ – יום ספורט (גיליון 322)בתחילת השבוע פרסמנו את ניתוח מגמות השוק שהתרחשו כאן בשנה שחלפה ואת נתוני המכירות במגוון קטגוריות. כעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.

כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק א')

כלאיים וחשמלי
אין ספק שאת הרעש סביב הקטגוריה הירקרקה עשתה בטר פלייס יבואנית רנו פלואנס .Z.E, בינתיים המכונית הירוקה היחידה בישראל. סה"כ נמכרו 518 מדגמי הפלואנס החשמלית כשחלק ניכר נמכר לאנשי בטר פלייס שקיבלו את המכוניות כשלב נוסף בניסוי הכלים. אבל הפריצה הגדולה לה יחל שי אגסי, לא התרחשה. והתחזית שתחילה דברה על 5,000 יח' ב-2012 ולאחר מכן עודכנה ל-4,000 יח' נראית רחוקה ממימוש גם השנה, בין היתר כי הסערה שמתחוללת בחברה טרם שכחה.
ועם כל הרעש סביב בטר פלייס, כמעט ולא שמנו לב שהטרנד הירוק ממשיך להתחזק. הבכורה בקטגוריה הירקרקה עדיין שייכת לפריוס שלאחר שב-2010 הציגה עלייה של 4%, חוזרת למגמת הירידה אותה החלה ב-2008. עבור השנה שחלפה מדובר בירידה של 10%. על שלטון הפריוס איימה ב-2012 הונדה ג'אז שמכירותיה עלו ב-33% ביחס לאותה תקופה שנה לפני כן. סוגרת את השלישייה היא נציגה נוספת של הונדה, אינסייט שבשנה שחלפה נחלשה ב-50% בין היתר לטובת אחותה הקטנה יותר.
 
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
הונדה אינסייט מול טויוטה אוריס היבריד  דרבי היברידי (גיליון 317)
 
סה"כ ב-2012 צמחה הקטגוריה ב-12% ביחס לשנה לפני כן והיא מונה 13 דגמים בלבד (האחרונות מחוץ לטבלה הן: ניסאן ליף שזוג דגמים נמצא בארץ לתקינה, לקסוס LS עם מסירה אחת בשל החלפת הדגם והונדה CR-Z). למעשה, פרט לפריוס, אינסייט ולקסוס CT200h (שהיא אגב הדגם הנמכר ביותר של לקסוס), ה-CR-Z היא המכונית הנוספת בטבלה אותה ניתן להגדיר כהיברידית-ייעודית. אגב, הקופה הספורטיבית מכרה רק מכונית אחת בשנה שחלפה. התחשבנו בה גם כאן על אף שהיא שייכת לקטגוריה אחרת (קופה/קבריולה). כאמור, כל שאר ההיברידיות בטבלה הן גרסאות של דגמים רגילים ונכללו בתוך נתוני אותו דגם. מי שבכל זאת מעוניין לדעת כמה דגמי כלאיים נמכרו בישראל במהלך התקופה, מוזמן להציץ בטבלה.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר 
 
רכבי פנאי
אם תהיתם להיכן נעלמו רוכשי המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, אז הרשו לנו לספר לכם שחלק מהם כאן. סה"כ מכירות הקטגוריה עלו ב-7% לעומת מכירות 2011 וזאת יש לזכור בשוק שירד ב-9%.
בראש הטבלה נמצא גם ב-2012 את ניסאן ג'וק, שצוחק בפניהם של כל מי שחזו כי מדובר באופנה חולפת, וממשיך למכור בקצב גבוה משמעותית משל מובילי הטבלה בעבר, קשקאי ו-ix35. זה האחרון אגב, נראה שנעמד על הברקסים. הוא לא רק שירד שלב אחד ביחס למכירות 2011, הוא גם יורד (ב-13%) בניגוד למגמה בקבוצה. יש לומר כי הוא אינו היחיד שיורד והסיבה לכך היא כמובן הגעת ה-CX-5 של מאזדה ש-9 חודשי פעילות הספיקו לו להתמקם במקום החמישי. אילו היה ממשיך באותו קצב מכירות במשך שנה שלמה היה ה-CX-5 מדורג במקום השני בטבלה. מעניין לציין שסובארו XV שהגיע בערך באותה התקופה מצא רק 419 לקוחות.
טרנד נוסף אותו ניתן לזהות בקבוצה הוא כמובן החדירה של התיבה הידנית. שוב עמישראל מזהה הזדמנות עסקית וקופץ עליה בשתי ידיו. 3 דגמים נמכרים עם תיבה ידנית: ג'וק כשלתיבה הידנית נתח של 12% ממכירות דגם, ניסאן קשקאי (8%) וסקודה יטי (38%). אגב, כדי לזכור כי בעוד היטי הוצע לכל אורך השנה עם תיבה ידנית, הג'וק זכה לה רק בחצי השנה האחרונה ואילו הקשקאי בשלושת החודשים האחרונים של 2012.
עוד ראויים לציון הם הספורטאז' שמכירותיו עלו ב-29% ושברולט קפטיבה שמציג עליה נאה של 46% וקפטיבה ספורט ממנו נמכרו 202 יח'.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
מאזדה CX-5 מול ניסאן קשקאי  טריטוריה חדשה (גיליון 315)

רכבי פנאי גדולים
הפער בין הין והדולר גם כמעט ארגן לנו מהפך גם בקבוצה זו, כשהגרנד-צ'ירוקי המעולה כמעט ועוקף את הלנד-קרוזר ששוהה בצמרת מזה עידן ועידנים. רק 6 יחידות הפרידו בינם בסוף השנה. מעניין לציין כי הגרנד צ'רוקי הינו גם הדגם הנמכר ביותר של המותג בארץ ובאופן משמעותי ביחס לאחיו הזולים ממנו בהרבה.
מבין כל דגמי הקטגוריה רק הצ'יף של ג'יפ ואחיו למוצא, "החוקר" של פורד, הציגו ב-2012 עלייה במכירות (25% ו-77% בהתאמה). אבל כנראה שהגודל, המיתון, מחירי הדלק בכל זאת נותנים כאן את הטון שכן סה"כ ב-2012 נחלשה הקטגוריה הזו ב-13%. מעניין לציין שבחלוקה לדיזל ובנזין נראה שכוחו של לוגם הסולר נותר זהה ביחס לנתוני 2011 וגם השנה עומד על 43% מכלל מכירות. כנראה שההתחזקות של הגרנד צ'רוקי שהתרחשה באגף הדיזל (מ-17% ל-45%) התאזנה פחות או יותר עם ההתחזקות המאסיבית של האקספלורר הנמכר בבנזין בלבד.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר 

משפחתיות גדולות פרימיום
סה"כ קטגוריות היוקרה המסורתיות מתכווצות לטובת רכבי הפנאי רבי הרושם. קטגוריה זו למשל ירדה ב-2012 ב-24% שמתווספים לירידה של 4% שנה לפני כן. זוג המובילות נמצאות באותן משבצות כבר שנתיים רצופות כשרק המספרים משתנים לרעה משנה לשנה. ביואיק לה קרוס (ירידה של 43% ביחס לנתוני 2011) ממשיכה לכבוש את הפסגה, בין היתר על חשבון מכירות ביואיק לוצרן הגדולה יותר. למעשה כבר שנתיים שביואיק ישראל הפכה להיות מותג של דגם אחד. וולוו S60 – הוולוו הנמכרת ביותר בישראל – עדייו מדורגת שנייה כשמי ששנה שעברה סגרה את השלישייה, אלפא 159, איבדה את מקומה בשל הפסקת הייצור. מחליפתה עדיין לא נמצאת באופק. אם לראות את חצי הכוס המלאה, אז בוודאי תשמחו לשמוע כי כל היחידות שנמכרו היו ידניות כש-3 מהן בגרסת הטורבו.
שלושת המקומות הבאים שייכים לטריו מגרמניה, ויחד עם וולוו הן היחידות המציגות עלייה במכירות ברמה כזו או אחרת. הסיבה היא כמובן מהפיכת המחירים של ב.מ.וו תחת בעלות דלק מוטורס, שהצליחה להפיח רוח חדשה בקבוצה. אבל כדי לזכור כי הן כבר שנים לא מהוות מאסה קריטית בסגמנט ומכאן ההשפעה הקטנה על ביצועי הקבוצה.
הבאות בתור הן צמד היפניות/אמריקניות שלכל אחת מהן כבר הוצגה מחליפה. עבור ה-G של אינפיניטי מדובר בדגם חדש העונה לשם Q שיגיע אלינו לקראת סוף שנה זו; ועבור ה-IS מדובר בדגם הנושא את אותו השם שיגיע אלינו ביוני.
יש לציין כי נתוני אינפיניטי G37, ב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS אינם כוללים את גרסאות הקופה והקבריו' השונים, אשר מופיעים בסגמנט אחר. אבל הנתונים כאן כן כוללים את גרסאות הביצועים של הדגמים השונים, כך שאנחנו שמחים לספר על S5 ספורטבק אחת ו-C63 AMG אחת שמצאו לעצמן בעלים חדשים בשנה שחלפה.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר 
 
סאלון
בשנתיים האחרונות אודי A6 הזדנבה במקום הרביעי בטבלת המסירות בסגמנט, אבל את 2012 היא מסיימת כשהיא על המשבצת העליונה בפודיום. למעשה למעט ה-A6 וה-GS (שדור חדש של הדגם הגיע ב-2012), כל הטבלה צבועה באדום עם ירידות של 20% ויותר. וולוו S80 שבשנה שחלפה נכנסה עם גרסת בסיס חדשה ושונה מהמקובל (1.6 ליטר טורבו, 180 כ"ס), לא ממש הצליחה להתרומם. הגרסה הזו שהיא גם מכונית הסאלון הזולה בישראל אמנם אחראית על שליש ממכירות הדגם, אך המותג ספג ירידה של 29% בשנה שחלפה. סה"כ מדובר בעוד סגמנט שהתכווץ ביחס לנתוני 2011 כשהפעם מקיפה הקטגוריה רק 973 מכוניות המשקפים ירידה של 15% במכירות.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
אודי A6 מול ב.מ.וו סדרה 5 מול יגואר XF  קרב רב (גיליון 314)

פאר
2012 תרשם כשנה שבה מזראטי (ופרארי) נכנסו לישראל באופן רשמי. הקוואטרופורטה אולי סוגרת את הטבלה אך חשוב לזכור כי בעוד למתחרותיה שלל גרסאות מנוע, זו נמכרת בגרסה אחת בלבד יקרה בהרבה מגרסאות הכניסה של חברותיה.
כמו שתי קטגוריות הפרימיום האחרונות כך גם שוק הפאר הצטמק ב-2012  (23%-) וכל המותגים בלי יוצא מהכלל מציגים נתוני מכירות מחמיאים פחות. האם מדובר באחד מסממני המיתון? לא בטוח. כמו בקטגוריות "העממיות" יותר, גם כאן, התצורה הקלאסית מאבדת מכוחה לטובת רכב הפנאי המיופייף.
מאחורי המספרים היבשים נוכל לספר כי למשל: לקוח אחד של לקסוס ניתן להגדיר כ"ירוק" אחרי שרכש לעצמו את ה-LS600h ההיברידית. גם ביגואר מצאנו לקוחות עם נשמה "ירקרקה" – 10 מהם בחרו בגרסת הדיזל של הסדרה (שהיא גם הבסיסית). 11 לקוחות פינקו את עצמם עם בגרסה המאורכת של סדרה 7, כש-4 לקוחות אחרים בחרו בגרסה הארוכה של A8. אחד מאלה אגב, החליט ללכת על גרסת הקצה של ה-A8 עם מנוע ה-W12 בנפח 6.2 ליטר ו-500 כ"ס. מטבע הדברים יש בישראל פחות נהגים שניתן להגדיר "כספורטיביים" ואל הלקוח של אודי מהמשפט הקודם יש להוסיף אדם נוסף שבחר להוריד את הניילונים מ-S63 AMG.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר 

פנאי קומפקטי פרימיום
ובעוד הקטגוריות המסורתיות מהדקות חגורה, קטגוריות הפנאי פורחות. סגמנט הפנאי היוקרתי ב-2012 עלה ב-32% ביחס לאותה תקופה ב-2011 וזה להזכירכם בשוק מתכווץ. אודי Q5 עדין מוביל כאן את המכירות, אבל ביחס ל-2011 הוא איבד מהמכירות בין היתר גם לאחיו הצעיר ה-Q3, המדורג אחריו. גם כאן רואים את פירות מהפיכת המחירים של דלק מוטורס כשמכירות ה-X1 ו-X3 נוסקים ולהבדיל מבעבר, נשענים בעיקר על מנועי הבנזין. סה"כ המספרים כאן אינם גדולים, ולכן הם רק מדגישים עוד יותר את הפערים בין המותגים וההעדפות האישיות של כל צרכן.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
טויוטה GT86 מול פיג'ו RCZ  ספורטיביות אוטומטיות? (גיליון 318)
 
פנאי גדול פרימיום
מפתיע לגלות כמה מכוניות מתמודדות על כיסו העמוק של הלקוח הישראלי בסגמנט זה. אמנם הסגמנט השנה הצטמק, אך לא היה זה יותר מהתכווצות השוק. לרשימה הזו נכנסים מרצדס ML (שבניגוד למגמה זינק ב-52% ביחס לנתוני 2011), קאדילק SRX (הדגם הנמכר ביותר בארץ של המותג האמריקני), ב.מ.וו X6 (שלראשונה הצליח להעפיל על אחיו X5), ולקסוס RX שמנסה לשחזר את ימיו הזוהר בפסגה וזה כאשר מחצית מהמכירות שייכות לגרסה ההיברידית.
 
מסחריות קומפקטיות
גם סגמנט זה נפגע השנה (24%-) מהמיתון כמו גם מרפורמת המיסוי הירוק שאינה מטיבה עם מנועי דיזל שנפוצים בסגמנט. מכירות סיטרואן ברלינגו ירדו ב-10%, רנו קנגו ב-23% ואילו מכירות פיג'ו פרטנר ופורד קונקט, נחתכו בחצי. היחידים שהציגו עליה ב-2012 הם דגמי פיאט, פיורינו ודובלו שעלו ב-18% ו- 68% בהתאמה.
 
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
 
קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. גם בסגמנט זה ניתן לראות את מדינות התמחור האגרסיבית של דלק מוטורס שהוזילה משמעותית את מחירי מיני והשיגה מכירות ערות (גם אם פחות ממה שציפתה).
למרות שמדובת במספרים קטנים, כנסית מזראטי ופרארי לשוק הישראלי לא ממש הצליחה להרים את מכירות הקבוצה שהצטמקה ב-5% ביחס לעבר. אבל גם אם כך, תמיד טוב לדעת שבין המשפחתומטיות מסתובבות להן כמה סוכריות כמו מספר דגמי גראנקבריו שמחירן ההתחלתי עומד על מעל מיליון שקלים, כמה יחידות SL חדשות שמחירן נושק למיליון שקלים, זוג דגמי 458 ספיידר שמחירן עומד על 2.2 מיליון שקלים וגם S5 קבריו' אחת.
 
בין הקופה הספורטיביות למיניהן, יונדאי ולוסטר בעלת המבנה הייחודי, ממשיכה להוביל את הקבוצה בפער ענק, עם יותר מכירות מכל 9 המכוניות שאחריה. אז נכון שיש מקטרגים שטוענים שזו סתם גרסה מעוצבת למשפחתית של יונדאי, אבל את זה אפשר להגיד גם על השירוקו, למשל... קונצרן פולקסווגן על שלוחותיו, שעדייו מחזיק בהכי הרבה נציגות בקטגוריה, נחלש לכל אורך השידרה, מלבד הלאון FR, שלקראת סוף חייה זוכה לתמחור אגרסיבי – והמכירות בהתאם.  גם ה-DS3 (אומנם לא באמת ספורטיבית – אבל כל כך יפה שסלחנו) מבצעת כניסה מרשימה הישר לשלישייה הראשונה.
ולסיום נספר מה עוד נמצא במורד טבלת המכירות, כמו: 23 מדגמי CTS קופה כאשר שתיים מתוכן בגרסת ה-V הכוחנית, 14 דגמי קורסה OPC החמה, 11 דגמי סובארו BRZ ו-8 דגמי התאומה לבית טויוטה, 8 דגמי רנו מגאן ספורט בגרסת הקאפ ו-4 מיני בגרסת JCW. בצד האקסטרימי יותר נמצא 8 גרסאות GTR, ו-8 מדגמי מזראטי גראנטוריסמו, 5 דגמי 911, 4 דגמי פרארי 458, 3 פרארי קליפורניה, 3 פרארי FF, ו-3 דגמי אודי R8 וגם M6 אחת.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק ב')
צילום: תומר פדר 
* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב