מנוע הבנזין החדש
המגמה האירופאית של הגדשת מנועים קטנים הולכת ומתפשטת ביבשת. פולקסווגן, פיאט, פורד, אופל (עליה סיפרנו לכם בשבוע שעבר) ועוד רבות אחרות מציגות בזו אחר זו מנועים קטנים ומוגדשים המציעים ביצועים טובים מחד וצריכת דלק נמוכה מאידך. יתרון נוסף למנועים אלה הוא גמישותם הרבה המאפשרת ליצרניות הרכב, בשינויים קלים, להציע מגוון הספקים רחב מאותו מנוע – ובכך לענות על דרישות של לקוחות שונים לרמות ביצועים שונות בעלות נמוכה (יחסית לפיתוח מנוע חדש). בשנים האחרונות גם יצרניות היוקרה החלו לשלב בהיצע שלהן מנועי טורבו קטנים במקום המנועים הגדולים ומרובי הצילינדרים שהורגלנו מהן בעבר.
וולוו, שכבר שנים מציעה גרסאות מוגדשות למכוניותיה, הציגה בשבוע שעבר שני מנועים חדשים (בנזין ודיזל) שיחליפו את כל שמונת (!) המנועים בהם משתמשת החברה היום (חלקם הגדול – מנועי 'אקובוסט' של פורד) שיציגו שיפור בנתוני צריכת הדלק לצד ביצועים טובים יותר. וולוו מדגישה כי המנועים פותחו ע"י וולוו עצמה ולא בשיתוף עם יצרניות רכב אחרות. שני המנועים יהיו בנפח 2.0 ליטר, בעלי ארבעה צילינדרים ומוגדשי טורבו – וזה אומר וויתור על מנועי שישה צילינדרים ו-V8 גדולי נפח המקובלים בקרב יצרניות היוקרה. המנועים החדשים ישודכו לתיבת הילוכים ידנית עם שישה יחסי העברה או לתיבה אוטומטית חדשה עם שמונה הילוכים. עוד מספרת וולוו כי המנועים תוכננו מראש כחלק מיחידת הנעה היברידית שתראה אור בעתיד.
מנועי וולוו החדשים
צילום: יצרן
מנועי הבנזין (הזרקה ישירה) יציעו הספקים שינועו בין 140 כ"ס בגרסת הבסיס ועד ל-300 כ"ס ויותר בגרסה הבכירה. גרסה זו תשלב בין מגדש טורבו למגדש-על (לראשונה אצל וולוו), בדומה למנוע ה-TSI המקורי של פולקסווגן. מגדש-העל יפעל בסל"ד נמוך-בינוני ומגדש הטורבו יכנס לפעולה בסל"ד ביניים – זאת על מנת לספק זמינות כוח טובה בסל"ד נמוך וכוח משיכה בסל"ד גבוה. מנוע הדיזל (מסילה משותפת) יוצע בהספקים שינועו בין 120 כ"ס ויגיעו עד ל-230 כ"ס בגרסאות החזקות שיעשו שימוש בשני מגדשי טורבו. בתכנון מנועי הדיזל הושקעו מאמצים רבים להפחתת רעידות, רעש ועידון המנועים כדי להעניק לנהג תחושה נעימה וחלקה בהשוואה למנועי הדיזל הקודמים של היצרנית.
האם השינוי מצדיק את עצמו? נראה שכן. לשם השוואה, וולוו S60 עם מנוע T5 הנוכחי (מנוע האקובוסט של פורד) מפיקה 240 כ"ס ו-32.6 קג"מ, מאיצה ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות וצריכת הדלק הממוצעת שלה עומדת על 12 ק"מ/ל'. בגרסת T5 החדשה (שגם עושה שימוש בתיבת ההילוכים החדשה) עומדים לרשות הנהג הספק ומומנט עדיפים (245 כ"ס ו-35.6 קג"מ), ההאצה ל-100 קמ"ש התקצרה לכדי 6.3 שניות וצריכת הדלק תעמוד על 16.6 ק"מ/ל' מרשימים.
המכוניות הראשונות לקבל את המנועים החדשים יהיו וולוו S60, וולוו V60 וגם וולוו XC60. אלו יושקו באירופה במאי 2014 עם המנועים החדשים בגרסאות הבנזין T5 (עם 245 כ"ס) ו-T6 (עם 306 כ"ס). מנוע הדיזל הראשון יהיה ה-D4 החדש (181 כ"ס). בשלב מאוחר יותר יורחב השימוש לשאר דגמי היצרנית (כולל ה-S80 הגדולה) ויוצגו גרסאות הבסיס של המנועים.