מאזדה 3 החדשה (2013)
15 שנים הובילה מאזדה את מכירות הרכב בארץ בזכות הנציגות שלה בסגמנט המשפחתי – תחילה הלאנטיס ובעשור האחרון מאזדה 3. אבל בשנתיים האחרונות הועם זוהר ה-3 ומכירות מאזדה נסוגו, כאשר בין הסיבות ניתן למצוא את שערי מטבע וחבילה לא תחרותית. את כל זה רוצים בדלק מוטורס לשים מאחור כאשר הם משיקים את ה-3 החדשה, ומדגישים את טכנולוגית הסקיי-אקטיב, רשימת אבזור עשירה במיוחד, מידות שגדלו והופעה ייחודית.

מראה חיצוני
וההופעה אכן ייחודית. הדמיון בקווים, יחד עם המידות הגדולות, יגרמו לרבים לחשוב שה-3 סדאן היא בכלל מאזדה 6, אבל המראה שלה מפתה יותר. החזית אולי רצינית ואגרסיבית, אבל מאחור וגם מהצד היא מייצרת תחושה טובה. למרות שהקווים חסרים קצת עידון, הם מייצרים מראה חסון ונוכחות בולטת, בייחוד באדום הייחודי שלבשה מכונית המבחן.
מאזדה 3 החדשה: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

תא הנוסעים
ממושב הנהג הרושם הראשוני נעים וברור שמאזדה צעדה קדימה באיכות, גם אם פה ושם יש חלקי פלסטיק נוקשים מהרצוי. השילוב בין ריפוד שחור (מעט פשוט) לפלסטיקה כהה יוצר תחושה מעט קודרת, אבל לא לכולם זה יפריע. המחוונים מיוחדים ובמרכזם מד סל"ד גדול בו חבוי מד מהירות דיגיטלי, שמוקרן (בחלק מהגרסאות) גם על תצוגה עילית פשוטה אך אפקטיבית.

עם זאת, את מרב תשומת הלב גונב צג מגע גדול, שבדומה לאופן עיצובו אצל יצרני היוקרה הגרמניים, מונח כמו אייפד במרכז. מערך מולטימדיה זה נשלט על ידי פקד סיבובי ולחצנים בסגנון i-דרייב של ב.מ.וו. הוא משרת את מערכת השמע (כולל שליטה מההגה), המצלמה האחורית, הבלוטות' ועוד. הוא יודע לקחת חומרים מהסלולארי וגולת הכותרת היא השפה העברית בה הוא מתקשר. בקרוב הוא יידע להציג גם הודעות טקסט בעברית. יש גם שליטה קולית, אבל היא באנגלית. בגרסת הקומפורט בא נהגנו קיימת גם תוכנת ניווט של iGo.

כרגיל, העסק מעט סבוך והייתי מעדיף תפעול בסיסי של הרדיו (תחנות) באמצעות לחצנים ושאפשרות "המגע" תפעל גם בנסיעה. אני גם לא מתלהב מהעברית (הן במראה והן בנוסח), אבל היא תעבור עדכון עד הגעת המשלוחים הראשונים. ואולם, ברור שמדובר בקלף חשוב באולם התצוגה. באגף הבטיחות, גאים במאזדה במערכת מניעת תאונות שיודעת לבלום עצמאית מ-30 קמ"ש, ויש גם בקרת אקלים מפוצלת נוחה לשימוש ובקרת שיוט.
מאזדה 3 החדשה: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

עבורי מושב הנהג, כמו כל המושבים ב-3, מעט נמוך ומאחור המרחב טוב אם כי פחות מהצפוי ממכונית עם בסיס גלגלים שכזה (אין גם פתח אוורור אחורי). לתא המטען נפח הולם אבל פתח צר. אגב, מוזר שבדלתות תאים שמתאימים לבקבוקים אבל לא למסמכים.

על הכביש
מנוע ה-1.5 ליטר ואיך הוא יתקבל בשוק שלנו – זהו עוד פרט מסקרן. עם 120 כ"ס, הוא לא מהחזקים בקבוצה וגם המומנט, 15.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד, אינו שובר שיאים. אבל בשידוך לתיבת ששת ההילוכים האוטומטית הוא מביא את ה-3 לביצועים נאותים (185 קמ"ש מרביים וזינוק ל-100 ב-11.6 שניות). וכך, שניות אחרי נגיעה בלחצן ההתנעה, ברור שגם אם ה-3 אינה המהירה בקבוצתה היא גם לא מרגישה איטית. המנוע מגיב בהדרגתיות למצערת ושש לטפס למעלה, שם הוא אף משמיע צליל נחמד. מאידך, הוא לא מרחף בנינוחות על גלי המומנט ודורש ללחוץ על המצערת – לעתים חטיבת הכוח תרגיש עסוקה. בסופו של דבר, בזכות התיבה (יש תפעול ידני נוח מההגה) והמצערת המדויקת מתקבלת חטיבת כוח נעימה ומערך העצור והתנע אינו סובל בפעלתנות-יתר. צריכת הדלק טובה, גם אם לא שוברת גבולות. נהיגה רגועה תניב 13.3 עד 14.4 ק"מ לליטר.
מאזדה 3 החדשה: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

מאזדה הבטיחו לא לשכוח את הנהג וגם אם ה-3 השתנתה מהותית היא עדיין יכולה להביא הנאה. היא פחות עצבנית ותזזיתית אך בוגרת ורהוטה יותר באופן חיובי. היא משנה כיוון באופן מדוד ולהגה משקל נכון ופעולה זורמת. והתחושה בטוחה אך לא משעממת, כאשר גם על המגבלות היא הדרגתית. היכולת רומזת שלא תהיה לה בעיה להתמודד עם הרבה יותר כוח.
למרות חישוקי 18 אינץ' גדולים, נוחות הנסיעה נאותה וגם אם היא על הצד הנוקשה משהו, היא תמיד מצליחה לספוג חלק מהמפגע. המצב משתפר מחוץ לעיר. חבל שרעשי הכביש בולטים.

צעד גדול
מאזדה מפגינה שינוי ענק לעומת העבר ועושה צעד גדול עם מכונית בעלת קלפים חזקים כבר באולם התצוגה. המראה המגודל, רשימת האבזור ובייחוד מערך המולטימדיה יעניק לרבים תחושה שהם מקבלים "פיסת פרמיום" במחיר עממי (132,000 שקלים לגרסה המצוידת). אמנם, היא אינה מושלמת בזווית המשפחתית, ולא חזקה במיוחד, אבל היא מפצה באופי ייחודי שדי נדיר למצוא בסגמנט אליו היא נכנסת.