טומאס אינגנלט, סגן נשיא וולוו וראש מחלקת העיצוב שלה, הוא בפירוש אינו פנים חדשות בתחום עיצוב הרכב. האיש החייכן הזה היה אחראי בשנות התשעים על העיצוב החיצוני בפולקסווגן, וב-2000 הוא מונה לתפקיד ראש מחלקת העיצוב של סקודה. שם היה אחראי על הרומסטר, הייטי וגם לאוקטביה השנייה והסופרב הראשונה. אינגנלט נחשב לאיש שמצא את הפנים המודרניות של סקודה, ולקח אותה לצעד הגדול בתולדותיה מבחינת המראה. ב-2005 הוא חזר לפולקסווגן, אבל ב-2013 אנחנו מוצאים אותו במדים החדשים של וולוו. גם כאן המשימה היא להוביל אותה למקום חדש. צחוק הגורל שסקודה של שנות התשעים דיברה על כך שהיא רוצה לאמץ את הערכים של וולוו...
מעצבי קבוצת פולקסווגן הם מצרך מבוקש, כמו שכבר הוכיח פיטר שרייר בקיה. אינגנלט מחליף את פיטר הורבורי הכול כך מזוהה עם היצרן השוודי. האיש שהיה אחראי על המהפך שעברה וולוו בשנות התשעים, ואשר חזר אליה מפורד כדי להחליף את סטיב מאטין (למרות שתמיד היה בסביבה) עבר לג'ילי, (בעלת הבית הסינית של וולוו). השוודים בחרו במעצב גרמני להוביל אותם לצעד הבא שלהם.
וולוו מדברת על מהפיכת עיצוב
צילום: מנהל
וולוו קונספט קופה. דרך חדשה תחת ידיו של טומאס אינגנלט
גם אם בעשור האחרון ראינו שלושה מעצבים בוולוו – מאטין, הורבורי שחזר, וכעת אינגנלט, הוא לא חושב שיש כאן יותר מדי שינויים עבור המותג.

"עיצוב תמיד משקף תקופה מסוימת" הוא מגיב בחיוך "ולכן גם אם היה מעצב אחר, אני חושב שהיינו רואים שינוי במותג. זו לא וולוו שלי או של הורבורי. זו וולוו של שנות התשעים, האלפיים או האלפיים ועשר".

את רוב הקריירה שלו עבר אינגנלט תחת הקונצרן הגרמני, והוא מספר שהשינוי בעבודה בין היצרנים בולט מאד. "זה מותג שונה עם טכנולוגיה אחרת וערכים אחרים. וזה אתגר של מעצב להגיע ולקחת זאת צעד קדימה. זה דבר הרבה יותר קשה מאשר לבוא מגרמניה ולגור בצ'כיה או שוודיה. ההבדלים בין החברות גדולים יותר ממה שציפיתי. הערכים שוולוו נודעת בהם מאוד מוטמעים בחברה השוודית. למשל הבטיחות כל כך חשובה בחברה הזו. אבל גם אם באתי מגרמניה, אני לא מנסה להילחם נגד הטבע של החברה אלא מנסה לשלב זאת בעיצוב מודרני יותר. אני לא אנסה לעשות אותה אודי".
וולוו מדברת על מהפיכת עיצוב
צילום: מנהל
וולוו XC קופה קונספט. רמז למראה של ה-XC90 החדשה
איך משלבים בטיחות בעיצוב חדש?
"למצוא השראה חדשה זה לא קל, ולפעמים אנחנו נעזרים בטכנולוגיה כדי לקבל השראה. נושא המולטימדיה וחיבור המכשירים החכמים הפך מאוד חשוב בעידן הזה, וזה אתגר לשלב מערכות כאלה בצורה שתפעל באופן בטוח. בהתאם לפילוסופית הבטיחות החדשה, הרעיון הוא שכשתנהג במכונית תהיה יותר רגוע מאשר לפני שנכנסת אליה.
ובכלל, אם אני מתייחס להשראה הטכנולוגית, אז לדעתי אלמנטים שאין להם הצדקה כזו, דברים שהם סתם חידוש כמו הקונסולה הצפה שהייתה לנו, נעלמים לבסוף..." הוא רומז לגבי סביבת הנהג של המכוניות העתידיות.

לזה אינגנלט רוצה להוסיף תחושת פרימיום. איך עושים זאת? "בזה שנלחמים על כל פרט ועל ביצוע טוב שלו. חמישים אחוזים מהעבודה שלנו אינה כל כך זוהרת. למעשה זה להגיע לכל פגישה, להיות רציני ולדאוג שהפיתרון של כל בעיה יהיה טוב ויבוצע. וכאן דווקא עיצוב סקנדינבי ותחושת פרימיום הולכים טוב ביחד, כי חלק מהתחושה זה הביצוע השלם שלהם"
וולוו מדברת על מהפיכת עיצוב
צילום: מנהל
סגנון העיצוב החדש יגיע גם לדגמים הסדרתיים
מה שוודי במכונית התצוגה שנחשפה בפרנקפורט?
"המכונית הזו (בתמונה) באה להראות לאן אנחנו רוצים ללכת בייצור. יש קווים, משטחים וצללים, ופיסול המתכת שאינו מוגזם. אנחנו מדברים הרבה על חזית המכונית, ואיך היא יכולה להיות בולטת ומושכת מבלי להיות אגרסיבית. האלמנטים שכאן קשורים מאוד לקופה המקורית, שהייתה מכונית מאוד ישירה ופשוטה בהבעה שלה. אני מקווה שכשתראו את המכונית הגמורה תזהו את הקשר, כי ראשית עבדנו על המכוניות האמיתיות ואחרי כן בנינו את מכונית התצוגה".
האם משהו בתפיסה החדשה שואב מאודי?
"כאשר יש לך מותג כל כך טכני כמו אודי, יש לך דרך שונה מאוד לתקשר זאת. הגישה השוודית היא מאוד שונה, היא באה ממקום אחר ואני חושב שכאשר נתחיל בהשקת הקו החדש שלנו תרגיש בזאת".

לפני שנתיים הצגתם בפרנקפורט מכונית תצוגה שתקשרה את העתיד. קשה למצוא קשר בינה לבין החדשה.
"המכונית ההיא דיברה על כך שוולוו הולכת לליגת-העל בתחום היוקרה, ותקשרה את הדרך שלנו. היא נתנה רמז לגבי הכיוון של החברה לפני שבנינו את המכוניות עצמן, ולכן הצורה לא הייתה ממש חשובה אלא הטכנולוגיה והבסיס שלה. המכונית החדשה מתקשרת אלמנטים שיופיעו במכונית עצמה. וולוו נמצאת במסע מהיר בתקופה האחרונה. בשנתיים מאז שהוצגה המכונית ההיא המון דברים קרו לנו. ואחרי החלפת הבעלויות היה צריך להחליט על הטכנולוגיה ועל הייצור".
וולוו מדברת על מהפיכת עיצוב
צילום: מנהל
המכוניות הראשונות עם המראה החדש יגיעו תוך פחות משנה
אז מתי נראה את המכונית הראשונה עם המראה הזה?
"תוך פחות משנה תראו את המכונית – מועד דומה להפתיע למועד הופעת ה-XC90 החדש" הוא מחייך, "בפלטפורמה הזו נשתמש גם עם וולוו S60 ו-S80 הבאות".

האם היית רוצה לראות גם את ה"קונספט קופה" רואה אור?
"בוא נגיד שלא הייתי מצטער לרגע אם היינו מחליטים לבנות מכונית כזו. אבל הסיבה שבנינו קופה זה בגלל שזו צורה ניטראלית והיא יכולה להבליט אלמנטים. הצורה הזו מבליטה גם את הקשר ההיסטורי, וזו גם דרך לתת דחיפה אמוציונאלית לכל חובבי המותג".