נראה שאין כמעט ישראלי שלא יודע לדקלם בעל פה את הציטוט הבלתי נשכח של זאב רווח מ"חגיגה בסנוקר": "הקרבורטור נפל לתוך הרדיאטור ועשה שם סמטוחה שלמה". אבל למרות שכולנו צוחקים על דמותו הגרוטסקית של טוביה צפיר כמושון הטמבל, כשזה מגיע למוסכים נראה שההבנה של מרבית האנשים לא גבוהה מזו של מושון, וגם היום יש כאלה שמוכרים לוקשים.

והנה הבעיה. אדם מן הישוב לא אמור להכיר את המבנה, האחזקה והבעיות שיש למכשירים שיש לו, בוודאי לטפל בהם. הוא מצדו לא למד, בעלי המקצוע כן, ומזה בדיוק הם מתפרנסים. בעיקרון, כולם מקצוענים, ישרים בתחומם, בעלי תודעת שירות מצוינת והולכים לקראת הלקוח בכל מה שקשור לכסף. גם במוסכים. בפועל, יש כמה יוצאים מהכלל שהם לא כאלה. גם במוסכים. "יצאת צדיק"? לא תמיד, גם לא במוסכים.

במכוניות, מפגש עם אותו מיעוט יכול לעלות הרבה כסף, לפעמים הרבה מאוד. ועוד משהו: תמיד כדאי להבין במה מדובר, גם בגלל שמדובר בהוצאות גדולות, גם בגלל שאפשר לחסוך לא מעט.
הנה כמה הצעות לשיפור הידע שלכם ולחיזוק יחסי האמון עם המוסך. כדי שתדעו ממי להיפרד לשלום ולא להתראות.

מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל

שחקו אותה "ידענים"
אם תיכנסו למוסך ותצהירו "אין לי שום מושג במכונאות, אני לא מבין בזה כלום", זה עלול לעלות לכם ביוקר.

לכן, גם מבלי באמת להבין, כדאי להכיר את עקרונות הפעולה של הרכב ואת המכלולים העיקריים ותפקידם, כדי שתוכלו לדבר על זה מבלי לחשוף בורות מושלמת. מומלץ לדעת איך לשמור על הרכב באופן שוטף, איזה מכלולים מתבלים ועל איזה מהם תשלמו גם במסגרת האחריות. חלקים מסוימים מתקלקלים, גם ברכב חדש או משומש מעט, חלקם באחריות, חלקם לא. חשוב לדעת מי ומה.
מעבר לעניינים הטכניים, ישנם מספר כללים צרכניים שכדאי להכיר, כדי לחסוך כסף ותסכול.
כל תחום מכוסה היום באינטרנט, קל מאוד לקבל מידע רלוונטי. החפירה ממש לא קשה, ואתם הרי ממילא מסתובבים שם עם מעדר. גם חבר יודע דבר, כזה שמתעניין ובאמת מבין, יכול לעזור, אם בעצה או בנוכחות פיסית. וכמובן: ניתן להשתמש בייעוץ אוטו, כוכבית 3262.

מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל

תחזוקה שוטפת במועד זולה יותר מתחזוקת שבר
פעם, לפני בערך עשרים שנה, המכוניות לא היו ממש אמינות ונדרשה בדיקות קבועות ורצופות (שמנים, נוזל קירור, מצברים) בין אם לבדיקת צריכה לא רגילה או סתם לאיתור דליפות מעצבנות. הטיפולים היו כל 5,000 ק"מ, מה שאפשר גם לעלות על בעיות בפרק זמן קצר יחסית. חומרי סיכה, שמנים, מערכות הזרקת דלק נשלטות מחשב, חומרים משופרים, איכות ייצור טובה יותר – כל אלה שיפרו באופן דרמטי את האמינות, צמצמו את מספר הטיפולים לפעם בשנה וגם שנתיים, והמרווח הגיע עד ל-30,000 ק"מ. המכונית הפכה להיות כלי של "שגר ושכח". כיסוי הפלסטיק על המנוע הוא המסר האולטימטיבי של "אל תיגע בי, ואם קרה משהו, לך למוסך". הניתוק מהמכונה התגבר גם בזכות מיזוג האוויר ורמות השקט המשופרות.

וזו טעות, כי מכונית היא מערכת מורכבת הפועלת באופן קבוע תחת עומסים. לכן, כדאי לבדוק אחת לשבועיים-שלושה, את מפלס השמן (בבוקר, כשהמנוע קר, על משטח מפולס), את נוזל הקירור, מים במצבר וגם – כמובן – את לחץ האוויר בצמיגים. זה כדאי גם כאשר המכונית תחת אחריות, זה הכרחי כאשר היא לא.

בדיקות כאלה, עניין של חמש דקות במצטבר, יכולות לגלות שיש בעיה מתפתחת. טיפול מוקדם בבעיה כזאת הוא טיפול מציל חשבון.

בניגוד למחשבים (למשל), בעיה שיש במכונית אינה "מתקנת" את עצמה, וגם אם מדובר במשהו שאתחול מסדר אותו (דרך כיבוי והתנעה), יש בעיה ומתישהו היא תחמיר. האזנה לאופן בו המנוע עובד, הילוכים משתלבים, בולמי זעזועים פועלים ובלמים עוצרים חשובה אף היא לשלמות הכיס (לפחות). כל המקדים ולגלות – הרי זה משובח. סקירת לוח המחוונים כדי לעקוב אחר מצב החום, נוריות וכו' – צריכה להיות טבע שני.

בד בבד יש להקפיד על תחזוקה הולמת על פי הוראות היצרן. אין לחסוך בטיפולים שוטפים (בוודאי לא לדלג עליהם); אסור להשתמש בשמנים זולים אלא רק בכאלה שתואמים את מפרט הרכב ומיוצרים על ידי חברה מוכרת; נוזל הקירור צריך להיות ייעודי ולא מים מהברז.

טיפ: ואם כבר. כמו צמיגים, גם מגבים נוטים להתייבש ולתפקד רע כשצריך אותם. לרוב, כאשר במוסך אומרים לכם להחליף – החליפו. זה זול וזה כדאי. לרוב, תגלו שהמצבר שלכם שבק כאשר ממש תהיו בלחץ. איש שירות החילוץ ישמח להציע לכם מצבר חדש. שתי בעיות: לא תמיד הבעיה היא "מצבר מת", מה שלא ניתן לגלות בהרבה מקרים במקום. בנוסף, מחיר המצבר גבוה עד 50% מזה שניתן לקנות במקום אחר, בלי הלחץ. לכן, בקשו התנעה וסעו היישר לחשמלאי הקרוב או למוסך שלכם.

טיפ: והערות (חשובות מאוד) על צמיגים. אין להחליף צמיג אחד אלא לפחות שניים באותו ציר; אל תקנו את העסקה הטובה שמציע לכם המתקן שלכם, אלא לכו רק על מותגי צמיגים מוכרים. זה עולה קצת יותר, אבל זה שווה הרבה יותר: החל מאורך החיים של הצמיג וגמור באריכות החיים שלכם. צריכת דלק ורמות רעש ישתפרו אף הם.

מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל
סוגי המוסכים, אלה שכדאי וזה שאסור
ארבעה סוגי מוסכים פועלים בשוק: מוסכי היבואן (כולל "הראשי"); מוסכים המורשים על ידו; מוסכים מורשים על ידי משרד התחבורה; מוסכים שאינם מורשים ("מוסכי מדרכה"). נתחיל מהאחרון: אל תמסרו את הרכב שלכם לטיפול במוסך שאינו מורשה על ידי משרד התחבורה ואיגוד המוסכים.

במסגרת האחריות, ההמלצה היא לטפל ברכב במוסכים המורשים על-ידי היבואן. הם מעודכנים, מצוידים באופן ייעודי ועובדים על הדגם שלכם באופן יום-יומי. עם זאת, חשוב לדעת כי טיפולים שנעשו בזמן ולפי המלצת היצרן גם במוסך מורשה משרד התחבורה (שאינו מורשה יבואן) שומרים על האחריות. אם בסביבה הנוחה לכם אין מוסך מורשה-יבואן, ו/או אם הוא יקרן, ו/או אם לא בא לכם עליו – לא תיפגעו אם תלכו למוסך כזה, כל עוד תשמרו תיעוד מלא של כל הטיפולים. חשוב מאוד!
הכלל אומר שמוסך מרכזי או מוסכים מורשי-יבואן הם יקרים יותר אך "ישרים יותר". לא תמיד. כבר נתקלנו במוסכי יבואן שניסו לנפח טיפול באחריות עם חלקים מיותרים לגמרי.

בכלל, כדאי לברר – דרך חברים, פורומים, אתרים – מהו המוסך המומלץ הקרוב אליכם, ומיהו המוסך שישמח לעשות עליכם סיבוב באמצעות הקפדת יתר על החלפת מכלולים. הרי גם באחריות יש מכלולים מתבלים שבעל הרכב משלם עליהם. לא פחות חשוב: כאשר אתם נתקלים במשהו שלא "מסתדר" לכם – תבררו.

ביחס לחלק יקר שכשל בזמן האחריות: ייתכן וזהו משהו נדיר, אבל ייתכן ואתם לא לבד. כלומר, זה עלול לחזור. נסו לברר אם מדובר בתקלה סדרתית וכדאי לקחת בחשבון שמוסך מורשה-יבואן לא יידע אתכם במקרים רבים שיש בעיה כזו.

התקופה הקשה: אחרי האחריות
ההוצאות הכבדות שייכות לשנים שלאחר תום האחריות. הרכב כבר קשיש יותר, והמכלולים שמתקלקלים הם אלה שפעם הוחלפו בחינם (אם בכלל) והיום הם יקרים. לפעמים הם יקרים מאוד.
אם המוסך בו טיפלתם במהלך האחריות מתגלה לאורך השנים כאמין והמחירים שהוא גובה סבירים, בהחלט יש טעם להישאר אצלו. אבל אם כל פעם פעם שאמרתם שם שלום קיבלתם חשבון של מעל 1,500 שקל (יקר לטיפול שגרתי) ורק חיכיתם ליום הפרידה, בהחלט זה הזמן לחפש מוסך אחר.
אל תכנסו למוסך הראשון שאתם רואים, כדאי לברר קודם – בפורומים, באתרים המדרגים אנשי מקצוע ואם תמצאו חבר מבין שמכיר – מהו המוסך המומלץ.

אל תתפתו למוסך זול במיוחד עם מכונאי קומבינטור שמשיג חלקים מהשטחים ברבע מחיר ויש לו קשרים במכון הרישוי כדי להעביר כל גרוטאה טסט; מאידך אל תתרשמו מדי ממוסך שנראה כמו בית מרקחת ויש בו חדר המתנה עם מכונת אספרסו ואינטרנט חופשי.

כדאי, אולי, לבחור מוסך קטן יחסית עם מכונאים טובים; חשוב לבחור במוסך שבו מסבירים ללקוח על מה הוא משלם וגם מראים לו את זה ברכב; מומלץ להתקשר למוסך שקיבל חוות דעת טובות ממספר אנשים שאתם סומכים עליהם.

חשוב: למוסך צריכה להיות גישה למערכת האבחון של הרכב שלכם, והוא צריך להיות מעודכן ביחס אליו.

מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל

המתינו במוסך לאבחון הראשוני
מרבית האנשים מעדיפים למסור את הרכב למוסך וללכת משם מהר ככל האפשר לעיסוקיהם האחרים. יש כאלה שמבקשים לתקן את כל מה שצריך, להודיע כשהרכב מוכן ולא להטריד אותם יותר מדי. אנו ממליצים לנהוג אחרת, ובמקרה של תקלה – לא בטיפול שגרתי – לפנות זמן כדי להיות במוסך כאשר הרכב נבדק עד שמאתרים את התקלה ומחליטים מה צריך לתקן או להחליף.

להמתנה מספר סיבות טובות. ישנם מוסכניקים שנוהגים לטעון שכדי לדעת מה התקלקל עליהם לפרק מכלולים רבים, וכי בדיקה כזאת עלולה להימשך זמן רב. לעתים זה נכון, אך במקרים אחדים המטרה היא ל"כבול" את הלקוח. מכיוון שהרכב "המפורק" לא במצב נסיעה, הלקוח יסכים לתיקון כדי לקבל את הרכב באותו יום.

בפועל, בכל הדגמים המודרניים (כאלה שתוכננו אחרי 1996) יש שקע חיבור למכשיר אבחון המאתר תקלות בחלק נכבד ממערכות הרכב. בדיקה כזאת שנמשכת דקות ספורות יכולה לגלות לא מעט תקלות ובסיומה אתם יכולים לראות על צג המכשיר הודעה עם פירוט התקלה.

גם אם התקלה היא לא מהסוג שמתגלה באופן זה, מכונאי מקצועי יכול לקבל ברוב המקרים מושג די טוב מה לא תקין בפרק זמן קצר יחסית לאחר הרמת מכסה המנוע או העלאת הרכב על הליפט.

טיפ: לפעמים קורה ההפך. אתם באים עם משהו מציק, והמכונאי קובע שאין בעיה. זה חשוב בייחוד בזמן האחריות, אך לא רק. בקשו את הקביעה שלו צמודה להזמנת התיקון המקורית רצוי בלשונכם.

מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל
קבלו הצעת מחיר
לאחר שהרכב נבדק ותקבלו הסבר מה צריך לתקן, בקשו הצעת מחיר מפורטת, רצוי בכתב, שתכלול את עלות העבודה והחלקים המשוערת. אם המחיר בהצעת המחיר נראה לכם סביר והוגן אשרו למוסכניק להמשיך בתיקון.

אם הצעת המחיר לא נראית לכם, אתם בשלב הזה אתם עדיין יכולים להחליט להיפרד מהמוסכניק כידידים ומקסימום לשלם סכום לא גבוה (עד 300 שקל) בעבור הבדיקה הממוחשבת; שווה אם נראה לכם שהסטייה היא של אלפי שקלים. במידה שהסכום נראה גבוה ואתם בכל אופן מעדיפים לתקן את הרכב במוסך שבו אתם נמצאים, בקשו הבהרות והסברים לכל סעיף בהצעת המחיר.

אל תתביישו לברר בשיטוט מהיר ברשת אם מדובר במשהו סביר או חורג קיצונית.

מרכיבי המחיר: חלפים ועבודה
מחירי החלקים כוללים רווח של המוסך עליהם (גם אם נקנו מהיבואן וגם מספק חלפים עצמאי). אפשר לבקש – ולקבל – הנחה על מרכיב זה. מומלץ מאוד כי חלפים בטיחותיים – בלמים, הגה, תאורה – יהיו מקוריים (דרך היבואן או OEM, כאלה המיוצרים על ידי היצרן המקורי אך ללא שם המותג). גם מכלולים עיקריים של המנוע צריכים להיות מקוריים או חליפיים של יצרן מורשה (OEM). חלפים אחרים יכולים להיות תחליפיים חדשים ובמקרים מסוימים גם משופצים או מפירוק. מוסכים מורשי-יבואן כמעט תמיד יעבדו עם חלפים מקוריים, אבל כיום הם מציעים גם חלפים תחליפיים. במקרה והחלק המקורי יקר באופן מופרך והפתרון הוא חלק ממקור אחר – חשוב ללחוץ עליו, עד כדי ביטול העבודה. לפעמים מדובר בפער של אלפי שקלים.

חלפים רבים מוצעים למכירה בחו"ל דרך אתרים כמו ebay או car-stuff. לפעמים הפער גדול מאוד, המחיר משמעותית נמוך יותר, והמשלוח קצר. רוב החלפים אינם דורשים אישור משרד התחבורה, יש כאלה שכן – ובמקרים מסוימים כדאי להמתין. הפערים כאן יכולים להיות בני מאות אחוזים ואלפי שקלים. לחלק אחד, הכוונה. גם אם לא קניתם באופן כזה, ניתן לקבל מושג מהו המחיר לטובת המיקוח. דרשו לקבל את החלפים שהוחלפו, ודרשו לקבל את עטיפות החלפים שהורכבו ברכב.

המחיר הכולל מורכב גם מעבודה, וזו נקבעת לפי "שעתון היצרן" – פרק הזמן שנקבע על ידי יצרן הרכב להחלפת החלק – כפול התעריף לשעה כפי שמופיע במוסך (חייב להופיע, וחשוב לדעת אם הוא כולל מע"מ או לא).

טיפ: שעתון היצרן קובע כמעט תמיד פרק זמן ארוך משמעותית מזה הנדרש בפועל להחלפת החלק. המשמעות היא כי גם כאן ניתן לבקש הנחה של ממש. בנוסף, במקרים רבים וככל שהתיקון מורכב יותר, זמן העבודה בפועל קצר בהרבה ממה שנקבע על ידי היצרן, מכיוון שבשעתון מחושבת כל פעולה לחוד.

מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל

הקומבינה של האישור הטלפוני
לפעמים המוסכניקים לא באמת יכולים לדעת מראש מה תהיה עלות התיקון הסופית. לפעמים מתגלית תקלה נוספת, וגם לפעמים, התקלה הזו יכולה להיות ממש יקרה. חשוב לדעת, כי החוק קובע שעל מוסך להודיע ללקוח על חריגה הגבוהה מ-10% מהצעת המחיר הראשונה.

יש מוסכים שלמדו ל"נצל" את החוק הזה ונוהגים לתת הצעת מחיר ראשונית זולה יחסית. לאחר מספר שעות – כשאתם רחוקים מהרכב, טרודים בעניינכם ויודעים כי בסוף היום מחכה לכם רכב מתוקן – מתקשרים מהמוסך. בשיחה מספרים לכם כי התגלו הרבה בעיות חדשות המשנות את תמונת המחיר. וכן, האוטו על הליפט, ומכונאי מחכה רק לאישור שלכם, וחוץ אם לא עכשיו, לא הוא לא יהיה היום. ומחר יש הרבה לחץ. בקיצור: אתם צריכים לתת אישור מיידי. לפעמים זה המצב, ויש מקרים שלא. אם מדובר בהרבה כסף, אל תהססו להסס!.

כבר נתקלנו במקרה בו מוסך יבואן (!) שהמליץ על החלפת צלחות בילום ב-20,000 ק"מ, כמובן בטלפון. הלקוח סרב, והצלחות המקוריות עדיין מתפקדות היטב גם ב-65,000 ק"מ.
מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל

כיצד לפעול אם אתם מרגישים שעבדו עליכם
אם יש לכם תחושת בטן שמישהו עושה עליכם סיבוב ומנצל את חוסר הידע שלכם כדי לנפח את החשבון, יש לכם שתי אפשרויות. האחת היא לבקש להרכיב הכל, לשלם מה שצריך ולנסוע למקום אחר. יש לזכור, כי אם הבעיה בטיחותית, המוסך אינו רשאי לשחרר אתכם בנסיעה (כלומר: גרר). השנייה היא לאשר, לשלם, לקחת כל שצריך וללכת לבדיקה במוסך אחר. ניתן למצוא באתרים כמו המדרג, www.midrag.co.il, מדרג בעלי מקצועות מתחומים שונים ובפורומי רכב שונים מחירים ממוצעים של תיקונים של תקלות שונות כמו החלפת אלטרנטור, גז למזגן, שיפוץ ראש מנוע ועוד במוסכים רבים ברחבי הארץ.

במקרה ונתקלתם בבעיה אמתית, יש לכם מספר כתובות. לאיגוד המוסכים, www.iga.org.il מערך בוררות משלו. גופים נוספים המטפלים בבעיות שבין אדם למוסכו הם אגף הרכב במשרד התחבורה https://he.mot.gov.il/, מועצת הצרכנות www.consumers.org.il ואמון הציבור לבוררות crm.emun.org/consumerSignIn.web
מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
צילום: מנהל