קטגוריה:
סופרמיני
גרסה: סיאט איביזה, 1.2 ל' טורבו, AM5, אוט'
מתחרות בולטות: טויטה יאריס, פורד פיאסטה, שברולט סוניק
מחיר הגרסה הנבחנת: 86,000 שקלים (80,000 שקלים במבצע). מכונית המבחן מצוידת גם בחבילת אבזור הכוללת GPS, מצלמת רוורס, מעמד לטלפון, איתורן וחיישני רוורס ב-6,000 שקלים וחישוקים קלים ב-2,400 שקלים.
סיאט פתחה את הקיץ בהטלת פצצה לשוק הרכב הישראלי. היבואן הישראלי הציג גרסה מוזלת של סיאט איביזה האוטומטית תחת השם "AM5" במחיר של 80,000 שקלים, במעין מבצע מתמשך (המחיר הרשמי ירד ל-86,000 שקלים). מחיר זה לא רק שהיה נמוך משמעותית מאשר בעבר, אלא בעיקר זול בהרבה מכל מתחרה ישירה. מהלך זה בהחלט עורר מחדש את העניין באיביזה.

עיצוב ונראות
האיביזה כבר אינה צעירה, אבל היא עדיין נאה ועיצובה עדכני. גרסת החמש דלתות נראית גדולה למדי, אך היא פחות מושכת מזאת עם שלוש הדלתות. הידיות ובתי המראות השחורים של גרסה זו אינם תורמים, והיעדר חישוקים קלים (בניגוד לרכב שנבחן) מפריע אף הוא.
סיאט איביזה AM5 – מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו
האיביזה כבר אינה צעירה, אבל היא עדיין נאה ועיצובה עדכני
פנים הרכב
לסביבת הנהג באיביזה מראה מכובד ונעים. הפלסטיקה אינה איכותית במיוחד, בייחוד בהשוואה לפולו, האחות מבית פולקסווגן, וגם הגוונים מעט קודרים. אך כמיטב מסורת קונצרן פולקסווגן הנדסת האנוש נאותה, התפעול נוח ואין כאן פרטים מעליבים.

חסרונם של פרטים קטנים, שאנו כבר לוקחים כברור מאליו, מורגש בגרסה זו. החל מהיעדר מחשב דרך, עבור בתפעול מערכת השמע מההגה, ועד מחסור בידיות אחיזה ותאורת מפות. אבל בהתחשב במחיר, זו נראית לנו התפשרות סבירה, במיוחד כאשר הדברים החשובים נמצאים (כולל אפילו הרמת חלונות בנגיעה אחת).

תנוחת הנהיגה טובה ונוחה, למרות שהמושב מעט פשוט. מאחור המרחב אינו גדול במיוחד.

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה לא הרשימה בגרסאות האחרות של האיביזה, וגם הגרסה הזולה, למרות צמיגים צנועים יותר, אינה משנה את התמונה. האיביזה מעבירה יותר מדי מתלאות הכביש פנימה, ולא מצליחה לנתק את הנהג והנוסע ממחדלי האחזקה הביטומניים. איכות הנסיעה הכוללת נפגמת גם בגלל רעשי כביש ורוח בולטים, והתוצאה היא מכונית שאינה מעודנת במיוחד.

התנהגות ובטיחות
גם בגרסה זו מציגה האיביזה התנהגות הולמת, בוודאי כשמדובר בגרסה בסיסית. התגובה להפניית ההגה נחושה מזאת שזכרנו ומשקלו נכון תחת עומס, גם אם במהירות גבוהה הוא מעט קל מדי. האיביזה שומרת היטב על קווי הפניה, גם אם התנהגותה חסרה את הניחוח הספורטיבי הנרמז משם המותג.
סיאט איביזה AM5 – מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו
חטיבת הכח היא אחת מנקודות החוזק של האיביזה הזו
האיביזה מוצעת עם ארבע כריות אוויר (הצידיות גדולות ומגינות גם על הראש), ואיתן גם נבחנה במבחני הריסוק וזכתה לתוצאות טובות. הבלמים מעט נרפים ומאבדים יכולת תחת עומס.

מנוע וביצועים
חטיבת הכח היא אחת מנקודות החוזק של האיביזה הזו, תרתי משמע. זה מנוע ה-1.2 ל' טורבו (105 כ"ס) שנפוצה בדגמים רבים של הקונצרן, וכרגיל היא אפקטיבית ונמרצת מאוד. העדכון הקל שעבר המנוע, לטובת חיסכון בדלק, לא שינה זאת. ייתכן שתגובת המצערת מעט קהה מאשר בעבר, אבל אין סיבה לתלונות. היכולת גבוהה בהרבה ממה שניתן לצפות מסופרמיני זולה.

פעולת התיבה הדו-מצמדית טובה למדי, למעט התחושה שהיא ממהרת מדי להעלות הילוכים ולהציב את המנוע בתחומים לא נוחים לו. נראה שהיא גם פחות מעודנת (בייחוד בזחילה וזינוק) מאשר בדור החדש של מכוניות הקבוצה. דברים אלה מתייחסים גם לעיצוב בורר ההילוכים מהדור הקודם ולתפעולו. ובהמשך לעניין איכות הנסיעה: רעש המנוע מעט נוכח מדי. בתנאי הנהיגה שלנו הפגינה האיביזה צריכת דלק טובה מאוד, ורשמה 18 ק"מ לליטר ביום לא מאומץ.

תמורה
תמורה הוא שם המשחק באיביזה הזו. הסופרמיני של המותג הספרדי מעולם לא נחשבה לטובה בקבוצתה, ובגילה המתקדם יש בהחלט טובות ממנה. אלא שבמחיר כזה, אשר אינו יקר ממכוניות ספרטניות כמו מיצובישי ספייסטאר, מדובר במציאה אמיתית.

בסיכומו של דבר, מדובר במכונית טובה, שימושית וזריזה. גם המחסור באבזור מצליח לא להפריע יותר מדי, והיא בהחלט ראויה לתואר "קניית השנה 2015" בו זכתה.
סיאט איביזה AM5 – מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו