נתחיל מהמספר הגדול – שלושה מיליון, או ליתר דיוק 2,966,000, כלי רכב ממונעים היו בעלי רשיון תקף בשנת 2014. אם ניקח בחשבון שלא מעט כלי רכב נוסעים על הכבישים בלי רשיון תקף, בכוונה או בשוגג, הרי שאפשר להניח כי מספר כלי הרכב הנעים על הכבישים קרוב עוד יותר לשלושה מיליון, או אף חוצה אותו.

יותר כלי רכב
מספר זה מייצג גידול של 4% לעומת 2013, או במספרים - תוספת של 115,000 כלי רכב. לשם השוואה, ב-2013 גדל צי הרכב הישראלי ב-3.2%, וב-2012 ב-2.9%.

2,457,000 כלי רכב מוגדרים כמכוניות פרטיות (כל מה שאינו כלי רכב ציבורי או מסחרי, לא דו-גלגלי, ומיועד להסיע עד 9 אנשים). 328,000 משאיות, 124,000 אופנועים (פחות מ-5% מכלל צי הרכב!), 20,100 מוניות, 17,800 אוטובוסים, 14,100 אוטובוסים זעירים וכ-4,600 כלי רכב מיוחדים.

לפי הלמ"ס, שנתוניה מתבססים על אלה של משרד התחבורה, 312,000 כלי רכב קיבלו רישוי ב-2014, מהם 268,000 כלי רכב חדשים. מאיפה מגיעים עוד 44,000 כלי רכב? ככל הנראה ברוב המקרים מדובר בכלי רכב שהיו ללא רשיון בתוקף ב-2013, וחידשו אותו ב-2014. מדובר במספר מפתיע בגודלו, וגם קצת מדאיג – הרי סביר להניח שלפחות חלק מכלי הרכב הללו נעו על הכבישים גם כשרישיונם לא היה בתוקף.

יותר קוריאנים
הנתונים חושפים גם את העלייה בכוחה של דרום קוריאה בשוק הרכב הישראלי. אומנם יפן היא עדיין ארץ המוצא הדומיננטית בקרב כלי הרכב בישראל, אך כוחה ירד ל-32.1% ב-2014, המשך מגמת ירידה שנמשכת מאז 2009, אז היו 39.1% מכלי הרכב בארץ מתוצרת יפן. נתח השוק הקוריאני, לעומת זאת, צמח מ-11.3% ב-2010 ל-13.4% ב-2014. גידול מרשים נרשם גם בנתח השוק הטורקי, מ-3.2% ב-2009 ל-5.4% השנה. אומנם אף מותג רכב טורקי לא מיובא ארצה, אך ליצרנים רבים יש מפעלי ייצור בטורקיה, הם מייבאים משם מכוניות לישראל, והרישום הוא לפי ארץ הייצור בפועל.

הצמיחה הזו באה בעיקר על חשבון צרפת, שחלקה בשוק הרכב הישראלי ירד מ-9.1% ב-2008 ל-5.6% בלבד ב-2014. חשוב לשים לב כי למותגים רבים מפעלי הרכבה בארצות שונות בעולם, כך שאין התאמה מדויקת בין נתוני המכירות של המותגים השונים לבין נתוני ארץ המוצא. כך אפשר לפגוש מכוניות "יפניות" שיוצרו בהודו, מכוניות "קוריאניות" שיוצרו בסלובקיה וכן הלאה, דבר המוצא ביטוי בגידול במספר המכוניות שמגיעות מ"ארצות אחרות" מ-15.3% ב-2008 ל-22.4% ב-2014.

יותר ישנים
אבל הפרק המדאיג ביותר בדו"ח הוא זה העוסק בגיל כלי הרכב. לאחר שבע שנים רצופות בהן עמד הגיל הממוצע של כלי רכב מנועיים בישראל על 6.9 שנים, הוא עלה השנה ל-7 שנים. זה אולי לא נראה שינוי גדול, אך המשמעות האמיתית היא כי עשרות אלפי מכוניות ישנות – פחות בטוחות, יותר מזהמות – נשארו על הכביש ולא הוחלפו במכוניות חדשות. 834,000 כלי רכב, 28% מצי הרכב, הם בני עשר שנים ויותר.
מדאיגה עוד יותר היא העלייה בגיל המשאיות. מאז 1997 עלה הגיל הממוצע של משאיות בישראל מ-4.8 שנים ל-9.1 שנים. כדאי לזכור כי מדובר בכלי רכב שנמצאים על הכביש הרבה יותר מכלי רכב ממוצע, עובדים תחת עומס כבד ובשל גודלם קטלניים בהרבה במקרה של תאונת דרכים.

יותר גז, פחות סולר
הנעה באמצעות גפ"ם (גז פחמימני מעובה; בניגוד לגז טבעי, מהסוג עליו מדברים במדורי הכלכלה) ממשיכה להיות עניין נדיר, אבל קצת פחות – 16,000 כלי רכב מונעי גז היו רשומים בישראל ב-2014, לעומת 14,000 בשנת 2013. בכלי הרכב הפרטיים מדובר על גידול מ-11,000 ל-12,700 בשנה האחרונה.

נתח כלי הרכב מונעי הסולר ירד השנה ל-14.4% (מ-14.8%), ממשיך מגמה של מספר שנים; ב-2007 16.5% מכלי הרכב בארץ היו מונעים בסולר. אבל לפני שרצים להאשים בכך את המיסוי הירוק, שרבים טוענים כי הוא "מפלה לרעה את מכוניות הדיזל", כדאי לשים לב כי מספר כלי הרכב הפרטיים המונעים בדיזל דווקא נמצא במגמת עלייה: מ-2.4% ב-2002 ל-3.5% השנה (ו-3.4% בשנה שעברה). באופן מעניין, הנתונים המלאים חושפים כי נתח הדיזל עלה בכל אחד מפלחי השוק הרלבנטיים – פרטי, משא קל, משא כבד, אוטובוס זעיר ורגיל, מוניות ורכב מיוחד – כך שהמסקנה המתבקשת היא כי אחוז כלי הרכב הפרטיים מתוך כלל כלי הרכב גדל משמעותית.

יותר מינוע
קצב הגידול במספר כלי הרכב השיג את קצב גידול האוכלוסייה, כך שרמת המינוע בישראל עלתה ב-2014 מ-350 כלי רכב לכל 1000 תושבים, ל358 כלי רכב. אולם עדיין מדובר בנתון נמוך משמעותית מהמקובל בארצות המתקדמות אליהן אנו מבקשים להדמות - ראו טבלה מצורפת בצד.

פחות תאונות
למרות שמספר ההרוגים בתאונות דרכים דווקא עלה ב-2014, מתברר ששיעור כלי הרכב המעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים דווקא ירד משמעותית בשנה החולפת, מ-7.7 כלי רכב ל-1000 כלי רכב ל-7.1 כלי רכב ל-1000. השיפור הוא לכל רוחב השדרה, ואין אף קטגוריה בה עלה שיעור כלי הרכב המעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים. חשוב לציין כי למעט חריגות נקודתיות, מדובר במגמת שיפור רציפה ומשמעותית שנמשכת כבר מספר שנים. אפילו שיאניות התאונות, המוניות, ירדו מ-55.2 מוניות שהיו מעורבות בתאונות עם נפגעים לכל 1000 מוניות ב-2008, ל-30.7 מוניות ל-1000 השנה.