קטגוריה:
משפחתיות

גרסה: סובארו אימפרזה; 1.6 ל', אוט' (רציף), Style plus

מתחרות בולטות: טויוטה קורולה, יונדאי i35, פורד פוקוס, קיה פורטה, רנו פלואנס, שברולט קרוז

מחיר גרסה נבחנת: 129,900 שקלים

פעם, בשנות ה-80 הצבעוניות, סובארו שלטה בשוק הרכב הישראלי עם הלאונה. כתוצאה מכך כנראה שאין ישראלי אחד שלא מכיר את שמה של יצרנית המכוניות הקטנה מיפן.
ב-1992 הציגה סובארו את אימפרזה; הדגם הזה, שכבר לא זכה למעמד ההוא, כונה בישראל בתחילת דרכו "גרנד לאונה". בהמשך החליף את שמו גם ל-B3 (בעקבות B4). כיום, בדור הרביעי של הדגם (הוצג ב-2011), חזר השם המקורי, אימפרזה, גם לישראל.
עיצוב ונראות
האימפרזה לא מושכת אליה מבטים, עיצובה פשוט, לא מתוחכם ודומה מאוד לזה של סובארו B4 הקודמת. האימפרזה אמנם נראית גדולה למדי והמראה הכולל מכובד, אך היא נעדרת פריטי עיצוב קלים ואופנתיים, כמו תאורת לד. כתוצאה מכך ומאותו עיצוב וותיק, הופעתה מעט מיושנת ביחס למתחרות עדכניות בקטגוריה.
פנים הרכב
גם בתא הנוסעים נשמרת הופעה "סובארואית" אופיינית. עיצוב סביבת הנהג שמרני, התחושה נעימה בזכות חומרים באיכות טובה למדי ושני הגוונים מוסיפים להופעה. עם זאת, האימפרזה חסרה תכונות מהסוג שמסייע ליצור תחושה עשירה יותר; למשל, תפעול מחשב הדרך פשטני, בקרת האקלים מכנית ואינה מפוצלת ועוד.
המרחב מלפנים, לנהג ולנוסע, טוב. גם מאחור המרחב לנוסעים מספק, אך זווית מסעד הגב מעט מוזרה ועשויה להפריע. לתא המטען נפח סביר, אבל השימוש נפגם בגלל פתח הטענה צר.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה שהאימפרזה מציעה טובה למדי. מתליה הרכים משככים ביעילות את תחלואי האספלט הישראלי וניתן לכסות איתה מרחקים בקלות ובנינוחות. הנוחות כאמור טובה, אך איכות הנסיעה הכוללת נפגעת בגלל מערך רעשים פעיל מדי. רעשי הכביש, ולפעמים גם רעשי הרוח, חודרים לתא הנוסעים ופוגמים בתחושה בפנים. לאלה מצטרפים לא מעט רעשי מנוע ותמסורת שחודרים פנימה תחת עומס.
התנהגות ובטיחות
לאימפרזה, בדומה לשאר מכוניות המותג, יכולת דינמית טובה מאוד ואחיזה גבוהה בכביש המפותל, למרות המתלים הרכים. בכל אופן, המנוע הצנוע ממש אינו מצליח לאתגר אותה. ההגה לא מדויק והתחושה בזמן שמפנים אותו מלאכותית.
לאימפרזה שש כריות אוויר. הדגם לא נבחן על-ידי ארגון יורו NCAP.
מנוע וביצועים
האימפרזה מוצעת בישראל עם יחידת הנעה אחת בלבד: מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר המייצר 114 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה. בשורה התחתונה הביצועים סבירים, למרות נתון ההספק הצנוע, אך לא הרבה מעבר לכך. בנסיעה גוש-דנית רגועה לא יורגש מחסור בכוח, אבל בעליות או בעקיפות יש לאמץ את המנוע עד תום, וגם אז זה עשוי שלא להספיק.
צריכת הדלק שהתקבלה בימי המבחן עמדה על 11 ק"מ לליטר. במהלך מבחן ארוך הטווח שערכנו לאימפרזה (דיווח אחרון בחודש יולי 2014) התקבלה צריכת דלק דומה של כ-11.5 ק"מ לליטר.
סיכום
סובארו אימפרזה היא משפחתית טובה וסולידית המציעה מרחב נדיב לנוסעים, נוחות נסיעה טובה ויחידת הנעה די חסכונית. לכך יש להוסיף גם חמש שנות אחריות מלאות, עניין נדיר למדי בקטגוריה, ואלה מוסיפות לא מעט לשקט הנפשי.
מול יתרונות אלה, עומדים חסרונות כדוגמת תא נוסעים פשוט למראה, מנוע חלש ובידוד רעשים לוקה. האימפרזה החדשה החזירה את סובארו לקטגוריית המשפחתיות, אך מול המתחרות המובילות בקטגוריה זה עשוי שלא להספיק.