קבוצה: רכב פנאי בינוני/יוקרה

מתחרות בולטות: אודי Q5, ב.מ.וו X3, וולוו XC60, לנד-רובר דיסקברי ספורט, לקסוס NX
 
מחיר גרסה נבחנת: טרם נקבע
 
אחרי שמכרה כ-650,000 יחידות של GLK, רכב הפנאי הקטן שלה, מציגה מרצדס את הדגם המחליף ומעניקה לו שם חדש, GLC, בהתאם לסימול העכשווי שלה. הדור החדש, מצהירה מרצדס, יעלה על קודמו בכל הבחינות, גם בנתוני המכירות – ומספר הקסם הוא מיליון. ובכן, המטרה היא למכור מיליון GLC בחמש השנים הקרובות. מספר יפה. המספר הזה נסמך על שווקים גדולים הצורכים מכוניות כאלה (מישהו אמר סין?), זאת בנוסף לשווקים הקלאסיים (בעיקר צפון אמריקה) ונראים סבירים למדי.
 
העובדה שיש מספר מפעלי ייצור שערוכים לבנות את ה-GLC תומכת גם היא בתוכניות הגדולות שיש למרצדס עבור הדגם החדש. מרצדס GLC מבוסס בעיקר על הרצפה של מרצדס C, ואילו חלקו האחורי חדש לחלוטין.
 
מרצדס GLC מבחן בזק (השקה)
צילום: מנהל
 
עיצוב ונראות
הפנאי החדש מדבר בשפה העיצובית העדכנית של מרצדס והתוצאה נראית טוב בהחלט. הוא נהנה כמובן מהעובדה שהוא חדש לגמרי, אבל גם במבט שני או שלושים ה-GLC הוא מוצלח למראה.
 
פנים הרכב
רכבי ההדגמה בהשקה היו מצוידים, כרגיל, בכל טוב דפי התוספות של מרצדס. בין השאר, נצפו מערכת שמע רבת עוצמה עם רמקולים שנראה כאילו נלקחו ישירות מ-S קלאס, מושבי עור מחוממים ומקוררים עם תפרים בתבנית מעוינים ובכלל אין סוף תוספות ונגיעות שמקפיצות את תא הנוסעים בכמה רמות. אני משער כי כדי לקבל את התוספות הללו יידרש הלקוח בארץ להוסיף על מחיר הדגם.

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
 
אבל גם בלי כל אלו, תא הנוסעים של ה-GLC מרשים מאוד למראה. הקונסולה המרכזית, הטיפול בצבירי הכפתורים, המסך הגדול והגרפיקה שעליו – כל אלו משדרים איכות שלא קיימת אצל המתחרות הנוכחיות. במגע, כל זה מרשים קצת פחות, והתחושה היא שבמקומות מסוימים לא הקפידו מספיק. זו קטנוניות, אבל הרושם האדיר שמייצר תא הנוסעים למבט, נפגם מעט בתחושה, כשהיד נוגעת בפינות מסוימות בתא הנוסעים, פינות שלא משדרות את החוסן הרצוי. מעבר לזה ממשיכה ה-GLC להרשים עם מושבים נוחים, מרווח מצוין מלפנים ומאחור ותנוחת נהיגה טובה. אבזור רכבי ההשקה היה כאמור אדיר וכלל חבילת בטיחות מרשימה מאוד.
 
מרצדס GLC מבחן בזק (השקה)
צילום: מנהל 
 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה ב-GLC טובה. מתלי האוויר במכוניות ההשקה עשו עבודה טובה מאוד בספיגת קטעי סלילה לא מושלמים. זו מחמאה גדולה כי אנשי מרצדס ציידו את כל המכוניות בהשקה בגלגלים במידה "20. אני משער שבחירה בגלגל במידות נורמליות יותר, "18 נניח, הייתה משפרת את איכות הנסיעה אפילו יותר. אבל גם עם צמיגי הענק והדופן הצנומה שלהם הנוחות הייתה טובה, כאשר פעולה לא מושלמת נרשמת רק על שיבושים חדים. הצמיגים היו לא רק גדולי קוטר אלא גם מאוד רחבים ויצרו לא מעט רעשי כביש שבלטו על רקע השקט ששורר ב-GLC.
 
התנהגות ובטיחות
כל המכוניות בהשקה היו מצוידת במתלי אוויר ("אייר-מאטיק"), ופעולתם מושפעת מבורר סגנון הנהיגה. על הכביש ה-GLC משרה המון ביטחון, ובכל מצב נהיגה ה-GLK היה נטוע על הכביש ומלא אחיזה בפניות. המינוס של כל היכולת (והמשקל) היה במידה מסוימת של ניתוק.
 
 
מרצדס GLC מבחן בזק (השקה)
צילום: מנהל
 
את ה-GLC ניתן להזמין עם מערכות הבטיחות המתקדמות אותן פגשנו בדגמים אחרים של מרצדס (C, E,S) והן מרשימות כאן באותה המידה. ויש עוד: הדגמים העדכניים של מרצדס הם מהקרובים ביותר למכוניות אוטונומיות. בקרת השיוט האקטיבית יודעת לשמור על מרחק מהרכב שלפניה, להאיץ ולבלום במידת הצורך גם עד לעצירה מלאה – ואז להאיץ מעמידה חזרה למהירות השיוט; מערכת שמירת הנתיב מפנה בעצמה את המכונית במידת הצורך; מערכת "פרה-סייף" יודעת לזהות הולכי רגל ותנועה חוצה ולהגיב בהתאם; וזו רק רשימה חלקית.
 
מול כל אלה, עלו שתי טענות ביחס ליכולות הדינאמיות של ה-GLC בהשקה, ואלו הופנו לבלמים ולהגה. אחרי שלושה שבועות של עיתונאי רכב מכל העולם, הבלמים היו מעט לא אפקטיביים במחצית הראשונה של מהלך הדוושה, ויכול להיות שהם היו פשוט עייפים. הטענה השנייה מכוונת להגה: הוא לא מדויק וקשה מאוד לצפות את פעולתו.

מנוע וביצועים
במהלך ההשקה נהגנו בשתי גרסאות: האחת בנזין, השנייה דיזל – ושתיהן משודכות (כמו כל ההיצע) לתיבה אוטומטית בעלת תשעה הילוכים שמעבירה את הכוח לארבעת הגלגלים באופן קבוע. גרסת הבנזין (4 ציל', טורבו, 211 כ"ס) מציגה נתונים טובים על הנייר (7.3 שנ' למאה, 223 קמ"ש מרביים) וגם על הכביש. למרות הביצועים הטובים, 9 הילוכים בתיבה ו-35.6 קג"מ (החל ב-1200 סל"ד) התחושה על הכביש לא נמרצת. נראה כי עם יחסי העברה קצרים הביצועים יכלו לקפוץ מדרגה אחת מעלה.
 
מרצדס GLC מבחן בזק (השקה)
צילום: מנהל
 
גרסת הדיזל (4 ציל', טורבו, 204 כ"ס), משלימה בדיוק את החסר. יש כאן 50.8 קג"מ החל ב-1600 סל"ד וזה בהחלט מורגש. זו יחידת ההנעה המתאימה לאוטו הזה. היא חסכונית יותר (צריכת דלק מדויקת תיבדק בארץ), כמעט ולא רועשת בהשוואה לבנזין ורק בנהיגה מהירה בכביש מפותל נוצרת תחושה שהאף כבד יותר. ואם נגענו במשקל; למרות שה-GLC גדול ומאובזר מהדגם אותו הוא מחליף, הוא קל ממנו בכ-80 ק"ג.

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
 
 
שטח
לכבוד פרק השטח הכינו המארגנים מכוניות ייעודיות עם גלגלים במידות קטנות יותר ("18. כן?) ומסלול מכשולים מלאכותי אך מאתגר. במסלול הזה הוזמנו לטעום מיכולותיה של "חבילת השטח" ואותן יכולות בהחלט הרשימו. טיפוס מעלות תלולים, ירידות בזווית לא הגיונית ושאר תופינים לא הצליחו לאיים על ה-GLC. חבילת השטח מוסיפה חמישה מצבי נהיגה (שטח, טיפוס, סלעי, חלק, נגרר) שיודעים להגביה את המרכב (עד 50 מ"מ), לנהל את המנוע, התיבה ובקרת האחיזה ולהשתמש בבקרת גלישה במורד. זוהי חבילה אלקטרונית שנותנת ל-GLC יכולת שטח אמיתית למי שירצה.
 
בנוסף מוצעת גם חבילת עיצוב חיצונית תואמת ואפילו מיגון לגחון. אנחנו כמובן נבחן את היכולות האלו לעומק כשיגע לארץ, על המסלול שהוכן עבורו בשטרסבורג הרשים ה-GLC מאוד.
 
מרצדס GLC מבחן בזק (השקה)
צילום: מנהל 

שורה תחתונה
ה-GLC מציע מענה מאוד משכנע לצרכים של הסגמנט הזה. הוא נראה טוב, מאובזר עד לגבות ומרשים בכל סוג של מבחן. זוהי כמובן התרשמות ראשונית מוגבלת מנהיגת בכורה על כבישים בניכר. כרגיל בנסיעות כאלו נצטרך לחכות להגעת הדגם לישראל בכדי שנוכל לערוך לו מבחן מלא ומקיף.
 
הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון ספטמבר (355)
 
מרצדס GLC מבחן בזק (השקה)
צילום: מנהל