זה לא סוד שמחירי חלקי החילוף לרכב בישראל גבוהים במיוחד ביחס לרוב המדינות בעולם. הסיבות נובעות ממיסוי, מיבואנים שמעוניינים לגזור קופה נאה, במוסכים שמבקשים הנחה רצינית (בד"כ כ-30%) ובחברות הביטוח שמבקשות הנחה נוספת – מה שמחייב העלאת מרווח הרווח.
בשורה התחתונה, מי שנאלץ לשלם את המחיר, תרתי משמע, זה אתם.
הפתרון: ייבוא עצמי
לכן, גם לצורכי אחזקה שוטפת או תיקונים מדי פעם, כדאי לשקול ייבוא עצמי של חלקי חילוף מחו"ל. מה שמעלה מספר שאלות: האם כל אחד יכול לייבא בעצמו? האם זה קל? האם זה כדאי?
ובכן, כל אדם יכול לייבא חלקי חילוף; זה לא קשה; זה מאוד כדאי: ההבדלים בין מחירם של חלקי החילוף, בייבוא עצמי, גדול מאוד – החל מעשרות ומאות שקלים עבור סמלים חיצוניים, או חיישנים למיניהם ועד לאלפי שקלים לתיבות הילוכים או חלקי פח.
אלא שיש סוגי חלקים אותם מותר להביא, יש כאלה שאסור ויש כאלה שמותר, אבל צריכים אישור מיוחד.
מה שמותר
חלקי קוסמטיקה (סמלים, לדוגמה), חלקי פלסטיק בתא הנוסעים (פתחי מיזוג, לדוגמה) וגם לוח מחוונים. ניתן להביא קבוצה גדולה מאוד של מכלולים מכניים כמו: אלטרנטורים, גלי הינע, דשבורד (ללא כריות אוויר), מאווררים, מגדשי טורבו, מחזירי שמן, מסבים, מסננים (שמן, אוויר ודלק), מצתים, משאבות מים, מתנעים, צינורות גומי (למעט כאלה הקשורים למערכת ההיגוי או הבלימה), ראש מנוע, רדיאטורים, תושבות מנוע. וכן, גם חלקי פח.
זו רשימה חלקית והיא מעודכנת ליום כתיבת הכתבה. רשימת החלפים מתעדכנת במהלך הזמן, וכדאי לבדוק באתר משרד התחבורה מה כלול בה ומה הם התנאים עם ההזמנה.

הזמנת חלקי חילוף לרכב ברשת - האם זה משתלם?
צילום: מנהל
חיישני לחץ אוויר. מותר לייבא
חשוב: במידה וחלקי החילוף מיועדים למכונית שהייתה מעורבת בתאונה, יידרש פירוט החלקים שניזוקו החתום על ידי שמאי רכב.
מה שאסור
חל איסור על יבוא מערכות בלימה או היגוי, כמובן וכולל חלקי מערכות כאלה או משומשים. בלוק מנוע שלם אסור ביבוא.
מה שדורש אישור מיוחד
אלה החלקים הדורשים תקן ישראלי: דודי עמם, מראות, פנסים, שמשות, רצוי לבדוק מהו התקן הישראלי ולהביא חלק העומד בו. במצב כזה, ייתכן ותקבלו מכתב בו תידרשו לשלוח לנציגי משרד התחבורה אישורים והוכחות מתאימים. ההליך הבירוקרטי אינו מסובך, אך עלול לגזול זמן יקר, ויש לקחת בחשבון תשלום על אחסנה. כיסאות בטיחות וצמיגים מותרים ביבוא – אך יש לקבל עבורם אישור "מעבדה מוסמכת": מכון התקנים או מעבדת הרכב של הטכניון.
הזמנת חלקי חילוף לרכב ברשת - האם זה משתלם?
צילום: מנהל
מצתים. מותר לייבא
שיקולים נוספים
לפני שאתם משתוללים עם כרטיס האשראי באי-ביי, יש לבדוק מספר דברים; האם לחלק המדובר נדרשת תקינה ויש לו כזו? האם הוא מתאים למכוניתכם? ללא מעט דגמים יש גרסאות שונות לשווקי יעד שונים.
בקשר למחיר הסופי: יש להוסיף למחיר החלק את עלות המשלוח, וכמובן מיסוי – המחושב על כל העלות, כולל המשלוח. דבר נוסף שתצטרכו לבדוק, לפני שתפעילו את העכבר, הוא האם יש לכם בעל מקצוע שמוכן להרכיב את החלק שקניתם. תתפלאו (או שלא), לא כולם מוכנים להרכיב חלק שלא נקנה דרכם.
פער המחירים ביחס לחלק כבד במשקלו עלול להתקזז בגלל עלויות משלוח גבוהות. חלקים קטני ממדים ומשקל, כדוגמת נורות, חיישנים וחלקי קוסמטיקה נהנים ממחיר שילוח נמוך, ובחלק מהמקרים ניתן להרכיב אותם לבד.

כמובן, שאסור להכניס כמות גדולה של חלקים זהים, מחשש לסחר. כאשר מגיעים למכס, תידרשו להציג את חשבונית הרכישה המקורית מהספק, צילום רישיון הרכב וצילום תעודת זהות. במידה ומגיש הבקשה אינו בעל הרכב, יש להציג, בנוסף, ייפוי כוח חתום וצילום ת.ז. של מיופה הכוח.
הזמנת חלקי חילוף לרכב ברשת - האם זה משתלם?
צילום: מנהל
מצמד. אחד מהחלקים שמותר לכם לייבא