עיצוב ונראות
אומנם הקוגה כבר לא צעירה – מתיחת פנים כבר הוצגה בארה"ב ואמורה להגיע אלינו בסוף השנה – אך העיצוב זורם ונאה, והצבע הכחול של רכב המבחן הולם אותו במיוחד. העובדה שמדובר ברכב לא נפוץ תורמת גם היא לאפקט ההגעה.
 
אנחנו אהבנו יותר את חישוקי ה-17" של גרסת הטרנד הבסיסית על אלו של גרסת הטיטניום שנבחנה (18") בזכות עיצוב אלגנטי יותר. הם גם אמורים לתרום לנוחות בעיר כבונוס.

פורד קוגה – מבחן דרכים (הנעה קדמית, 1.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

תא נוסעים ואבזור
תא הנוסעים עודכן מעט מאז המפגש האחרון שלנו עם הרכב, כשהשינויים מתרכזים באזור הקונסולה המרכזית, ובראשם מערכת המולטימדיה החדשה, ולא בטוח שמדובר בשינויים לטובה. הקונסולה עתירת הפקדים מזכירה את זו של הפוקוס שלפני מתיחת הפנים – עמוס בעין ומעט מסורבל לתפעול. מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית מבוססת אנדרואיד וכוללת את אפליקציית וויז (ועקרונית יכולה להריץ גם כל אפליקצית אנדרואיד אחרת).  היא מתממשקת בקלות עם הטלפון הנייד, אך המסך רחוק מאוד מהנהג, ומקשה על תפעול המערכת במגע. ההתקנה ברכב ההדגמה בוצעה ברמה נמוכה (גומיות לא הוחזרו למקומן כראוי ומכסה הפלסטיק שבראש הקונסולה לא הורכב כראוי וקרקש בנסיעה) והמסך סבל מהשתקפויות.
 
 
 
למעט התלונות על איכות ההרכבה של מערכת המולטימדיה, תא הנוסעים עשוי היטב, עם הרכבה מוצקה וחומרים איכותיים. הקונסולה הרחבה גוזלת חלק ממרחב הברכיים של הנהג והנוסע שלצידו, כך שגם אם לא באמת חסר מקום\ התחושה (לפחות בקרב הבוחנים הגדולים יותר) הייתה צפופה. גם מאחור הקוגה לא מצטיין, בעיקר בגלל מרווח סביר בלבד לברכיים ומושב נוקשה ולא נוח. תא המטען מציע נפח ממוצע – 456 ל' – ופתח הטענה רחב, אך הפגוש הבשרני מקשה על הטעינה. נציין כי גרסאות ההנעה הקדמית (גם ברמת ה'טיטניום' המאובזרת) חסרות את הפתיחה ללא מפתח של תא המטען. חבל.
 
ברמת הגימור הבסיסית, Trend (החל מ-160,000 שקלים), הקוגה מגיע עם האבזור המקובל – חישוקי 17", מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית הכוללת וויז, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור, מחשב דרך, גלגל הגה מצופה עור. הגרסה הנבחנת, טיטניום (החל מ-173,000 שקלים), מוסיפה חיישני גשם ותאורה, גג שמש פנורמי ונפתח, תאורת אווירה (נאה למדי) בתא הנוסעים, כוונון חשמלי למושב הנהג וחישוקי 18".

פורד קוגה – מבחן דרכים (הנעה קדמית, 1.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו
 
 

נוחות נסיעה
הקוגה מספק נוחות נסיעה טובה למדי ברב המצבים. המתלים עובדים בצורה בוגרת ונעימה, ומתמודדים היטב עם מרבית השיבושים, גדולים וקטנים כאחד. רק לעיתים נדירות חודר שיבוש לתא בצורה לא נעימה, כנראה "בזכות" החישוקים הגדולים. אל הנוחות הטובה מצטרף גם בידוד רעשים טוב – רוח, צמיגים ומתלים – לכדי נסיעה נינוחה למדי.

גם בשביל הנוחות הטובה נשמרת, אך החישוקים הגדולים והצמיגים נמוכי החתך פוגעים בתחושת הביטחון.

התנהגות ובטיחות
הקוגה מציע יכולת טובה בתחום התנהגות הכביש – ההגה מדויק, גם אם מעט קל, התגובות להעברת משקל והרפיה מדוושת הגז טובות ומדודות ובלמים חזקים, שמציגים התנגדות מרשימה לדעיכה, משלימים את החבילה. בחבילה פוגמים המתלים הרכבים שמאפשרים זוויות גלגול גדולות מדי, ומתקשים לרסן את המאסה תחת עומס. ועדיין, יחסית לקטגוריה, מדובר ביכולת טובה מהממוצע.
 
למרבה הצער, הקוגה לא כולל מערכות בטיחות מתקדמות כלשהן – אלה אולי יגיעו עם מתיחת הפנים.
 
 

מנוע וביצועים
את מנוע ה-1.6 ל' המקורי החליף לפני מספר חודשים מנוע 1.5 ל' עם נתונים כמעט זהים: 24.5 קג"מ בטווח שבין 1500 סל"ד ל-4500 סל"ד ו-182 כ"ס ב-6000 סל"ד, לעומת 24.4 קג"מ ב-1600-5000 סל"ד ו-180 כ"ס ב-5700 סל"ד. כצפוי, ההבדל בביצועים זניח.

כשמדובר בכלים גדולים וכבדים שכאלה (1615 ק"ג) מנועי הטורבו הגמישים עדיפים על פני אחיהם האטמוספרים. מנוע האקובוסט הקטן של פורד פועל בצורה חלקה, עם מספיק כח זמין בסל"ד נמוך ויכולת נשימה טובה בסל"ד גבוה. הוא גם שקט למדי ויחד עם הליניאריות בה הוא מספק את כוחו, הרושם הראשוני הוא שהוא פחות חזק מהצפוי, אך מחט המהירות מספרת את הסיפור האמיתי.
 
גם המעבר להנעה קדמית עבר חלק עבור הקוגה. למעט לוחמת מומנט מורגשת ביציאה חזקה מהמקום, קשה לחוש באובדן ההנעה לסרן האחורי. במדינתנו מעוטת הגשם וכמעט נטולת השלג (אלא אם אתם גרים בגולן) יתרון המשיכה של ההנעה הכפולה כמעט ולא בא לידי ביטוי על הכביש – והקוגה הוא במילא לא בעל נטיית שטח בולטת. אך את ההבדל בצריכת הדלק – 13.5 ק"מ לליטר בכפולת ההנעה לעומת 14.5 ק"מ לליטר – הנובעת מהבדל המשקל (היא מוסיפה 71 ק"ג למשקל) והחיכוך, דווקא כן מרגישים.
   
פורד קוגה – מבחן דרכים (הנעה קדמית, 1.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו
 
 
 
התיבה משתפת פעולה עם העברות חלקות ברב הזמן, ולמעט הילוך שלישי מעט ארוך אין לנו תלונות כלפיה. לרעה נציין את התפעול הידני האופייני לפורד, דרך כפתור על תיבת ההילוכים. לא אהבנו אותו בעבר ואנחנו עדיין לא אוהבים אותו. זה פשוט גרם לנו לא להשתמש במצב הידני, גם כשזה התבקש.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן המאומץ עמדה על 8 ק"מ לליטר, בשיוט רגוע הגענו לכ-14 ק"מ לליטר.

סיכום ותמורה
פורד שיפרה מאוד את החבילה שמציעה הקוגה – הוא אחד מהכלים הנוחים והמעודנים בקטגוריה, הביצועים טובים, רמת האבזור מיישרת קו עם המקובל גם אם לא מבריקה, והתנהגות הכביש מהנה למדי ביחס לרכב פנאי. הקוגה לא חף מפגמים, כמובן, והבולט שבהם הוא תא נוסעים פחות מרווח מהמקובל. לא היינו מתנגדים גם למערכות בטיחות מתקדמות, לפחות כאופציה.
 
אך נראה שהבעיה העיקרית של פורד קוגה היא שהוא "מאחר את הרכבת" – הדגש בקטגוריה עבר היום לגרסאות המוזלות, וכך שוב יוצא שהקוגה נמצא מחוץ לזירה הלוהטת בתחום רכבי הפנאי.