הבחור בחניה שלף את הנייד, ובעוד אלכס הצלם עסוק בצילומי הפנים החל לצלם בשמחה את האודי הקטנה. בתשובה לשאלתי למה הוא מצלם אותה, ענה בשמחה "זו S1!". אבל הבעת הפנים המאושרת התחלפה די מהר בפרצוף מעט עגום כאשר בישרתי לו שמדובר ב–1.8 ליטר עם הנעה קדמית; "היא נראית ממש דומה" אמר. והאמת היא שאם אתם לא בקטע של פרטים, אפשר בהחלט לטעות בין השתיים, במיוחד מלפנים ומהצד. אבל אולי היא מעניינת גם בפני עצמה? מה שבטוח שאותו, בכל אופן, היא כבר פחות עניינה. אותנו, דווקא כן.

פגישה
הסופרמיני הקטנה והנאה של אודי עברה מתיחת פנים ראשונה לפני כשנה. שינויי העיצוב קלים למדי, אודי A1 הייתה ונשארה מכונית נאה, במיוחד מלפנים ומהצד. במתיחת הפנים קיבלה ה–A1 גרסת כניסה חדשה עם מנוע ליטר מוגדש, וגם גרסה חמימה, לפחות לפי הנתונים; מנוע 1.8 ליטר מוגדש המציע הספק נאה של 192 כ"ס ו–25.5 קג"מ והמשודך לתיבה דו–מצמדית עם 7 הילוכים.
אודי A1 מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
קטנה חמה? זו לא S1...

נתונים אלו מציבים אותה כהוט–האצ' מהמניין, גם אם אודי שומרת את התואר "קטנה–חמה" לגרסת ה–S של ה–A1. בחניה בכל אופן היא כבר נראית חמימה; הצבע האפור הלא–מטאלי עם הגג השחור ובעיקר התוספת הקטנה באדום בתחתית הפגוש הקדמי יוצרים רכב שנראה קרבי. עכשיו הוסיפו את חישוקי ה–"17, פנסי הקסנון ותאורת הלד הנאה ליום - והנה יש לכם רכב קטן, אופנתי ומגניב.

תא הנוסעים מציע איכות חומרים טובה בחלקו העליון, והרבה פחות טובה בחלקו התחתון. המרחב מלפנים סביר; הגבוהים שבין הנהגים יגלו שיש להם מספיק מקום לראש, אבל יציינו גם שהיו שמחים לשבת מעט נמוך יותר. המרחב מאחור לא ממש מבריק ומרווחי הברכיים והראש לא מספקים. עיצוב התא כבר אינו נראה צעיר כל כך, בטח בהשוואה לדגמים צעירים יותר של אודי, אבל הוא עדיין בסדר בפני עצמו.
אודי A1 מבחן דרכים תא נוסעים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
תא הנוסעים לא נראה צעיר, וגם איכות החומרים לא מתעלה

אבל עיקר הבעיה של ה–A1 בגרסה הזו הוא האבזור; או, ליתר דיוק, היעדרו. בתמורה ל–183,000 השקלים המבוקשים עבורה, ציפינו לפגוש בבקרת אקלים, חיישני אורות וגשם, אולי כניסה והתנעה ללא מפתח וחיבור USB. המשותף לכל הרשימה הנאה הזו הוא שהמרכיבים שלה לא נמצאים ברכב ההדגמה, וזה בהחלט פוגם בתחושת היוקרה. אז נכון, ברכב ההדגמה יש גג שמש נאה, שעולה 12,000 שקלים(!) ומושבי ספורט אוחזים - אבל ציפינו ליותר.

במבחן הדרכים
כבר עם תחילת הנסיעה קל להרגיש שה–A1 היא מכונית לא רכה. בעיר, לרוב, היא לא מתרסקת, אבל היא כן מעבירה לא מעט מהמתרחש למטה, פחות אוהבת שיבושים בינוניים וגם עלולה לקפץ על רצף שיבושים. מחוץ לעיר היא כבר פחות נעימה ומעבירה בתדר כמעט קבוע שיבושים קטנים. נכון שהם לא עוברים בצורה מאוד מציקה, אבל כל הזמן עובר משהו, כך שיחד עם רעשי הכביש המורגשים זה כבר הופך למעט מעיק. מצד שני, היא כן מרוסנת על גלים, בגלל אותה נוקשות.
אודי A1 מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
התיבה מעבירה הילוכים בקו האדום ומספקת קיק דאון גם במצב הידני

מי שקונה סופרמיני עם 192 כ"ס, אוהב ביצועים (אמור, לפחות), ואלו בהחלט נמצאים כאן. ה–A1 היא מכונית זריזה, ויחד עם מצב הספורט תקבלו כוח זמין מתי שרק תרצו אותו - אבל איכשהו ציפינו למעט יותר. אולי זה המשקל (1255 ק"ג), אבל קיווינו שהיא תהיה עוד יותר מהירה. אהבנו את האפשרות לתפעול התיבה מההגה, ופחות את העובדה שהיא מעבירה הילוכים בקו האדום ומספקת קיק דאון גם במצב הידני. אבל מה שהפריע יותר הוא צליל המנוע שנשמע רגיל לחלוטין, ללא כל קשר לסופרמיני מגניבה שכזו. המנוע נשמע אפילו קצת עסוק מדי בסל"ד גבוה, וקיווינו ששם דווקא נפגוש בצליל שמח יותר. ובכל זאת: בעיר, עם חלונות פתוחים, תשמעו צליל פריקה חביב ומורגש מהמגדש.

הפתעה טובה נרשמה בצריכת הדלק, כאשר בשיוט נינוח נרשמו 17.2 ק"מ/ל', ובימי המבחן המאוד לא רגועים נקבע ממוצע של 13.2 ק"מ/ל' - נתון בהחלט נאה בהתחשב באופי הנהיגה הזריז משהו.
אודי A1 מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
חזקה, אבל קיווינו ליותר. לפחות בסעיף צריכת הדלק היא הפתיעה

אז מתלים מהודקים יש, מנוע חזק גם כן - אז יצאנו לכבישי הדרום המהירים. ה–A1 היא, קודם כל, מכונית בטוחה לנהיגה ונטועה במסלולה, ואפשר לנהוג בה מאוד מהר ובביטחון רב. ההגה מקבל יותר משקל במצב הדינאמי - ובכל מקרה הוא בסדר ולא יותר. הצמיגים הגדולים מספקים שפע של אחיזה - והיא חביבה לנהיגה ולא יותר. היעדרו של הצליל הנכון מהמנוע, והתנהגות מאוד בטוחה היא מתכון נחמד - ו... זהו. אפשר להוציא אותה להיגוי יתר (בקרת היציבות מתנתקת לחלוטין) אם תעשו פעולה אגרסיביות במיוחד - וזה נחמד, אבל לא מתרחש בקלות.

כן ולא
אודי A1 בגרסה 1.8 ליטר מאוד מעניינת על הנייר. במציאות היא מציעה עיצוב נאה ומעודכן (לא יאמן כמה הנגיעה באדום בפגוש מוסיפה לה), והמנוע עושה אותה למאוד מהירה, אם כי רצינו לחוות צליל ספורטיבי יותר. אבל עיקר הבעיה היא התמורה למחיר.
אודי A1 מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
אודי A1. מהירה בפיתולים, אך לא מרגשת

בתמורה לכ–183,000 שקלים, רשימת אבזור הנוחות חסרה, ואפשר למצוא ארוכות ממנה בסופרמיני שאינן ממותג יוקרה. יחד עם נוחות הנסיעה הלא מרשימה, מתקבלת מכונית שמציעה חבילה שרחוקה מלהיות שלמה.

אבל באופן מוזר, אם תצמצמו (ולמה בעצם?) את החיפוש שלכם רק בתוך מבחר גרסאות אודי A1, תגלו שבסופו של חשבון, יש ל–1.8 ליטר מה להציע. למשל, גרסת ה–1.4 ליטר טורבו עם 125 כ"ס, יחד עם תוספת של חבילת אבזור המקבילה לזו של ה–1.8 ל', (למעט הגג), מצמצמת את הפער בין השתיים לפחות מ–3000 שקלים. ופער כזה, בתמורה ל–67 כ"ס ו–5.1 קג"מ, הוא כמעט בחינם.

אודי A1 מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב