נתת לנו Like ב-Facebook?

יונדאי טוסון מול קיה ספורטאז': מבחן דרכים (וידאו)

אוטו מבחני רכב

יונדאי טוסון מול קיה ספורטאז': מבחן דרכים (וידאו)

26.05.16 אלי שאולי |   צילם: אילן קליין | וידאו: דימה קונופליוב

יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' הם ללא ספק הכלים החמים בשוק המקומי. יצאנו לבדוק עד כמה האחים למשפחה הקוריאנית דומים. או שונים

26 תגובות | תגיות: יונדאי, טוסון, ספורטאז' כתבה

לפרטים
auto.co.il icon
*ציין שם
*ציין טלפון *טלפון שגוי

הפרטים נקלטו במערכת, ניצור איתכם קשר בהקדם

v-icon
סגור

צילום ועריכה: גיל חסון
 
בסוף יום המבחן הארוך בו השווינו את יונדאי טוסון לקיה ספוראטז' (וההפך) חנינו לקפה אחרון של לילה בתחנת התדלוק בכביש 6. שיירת מוביליות עמוסה לעייפה בטוסונים חסמה את הכניסה - והדגימה באיזה תחום לוהט ומבוקש אנחנו מתעסקים; בחודשיים הראשונים של השנה נמכרו כ–5000 יחידות משני הכלים האלה, 8% מכלל השוק. בעודנו מנסים לסכם את המבחן ואת ההבדלים בין המכוניות, נזכרתי בבדיחה על איכר ששאלו אותו על ההבדלים בין שתי פרות, לבנה וחומה.
 
ענה האיכר: "הלבנה נותנת הרבה חלב".
 
והחומה?
 
"גם".
 
"אבל הלבנה" המשיך האיכר, "אוכלת מעט עשב"
 
והחומה?
 
"גם".
 
"אבל הלבנה..." הוסיף האיכר, "ממליטה עגלים בריאים".
 
והחומה?
 
"גם".
 
"אז מה" שואלים אותו לבסוף (זה לא הסוף, ואפשר בלי סוף), "מה באמת ההבדל ביניהן?"
 
"אה" אומר האיכר בחיוך, "זה ברור. הלבנה היא שלי".
 
והחומה?
 
"גם".
 

 
 
תורת המותג
 
לא קל לבדל מותגים ומוצרים באותה קבוצה, בוודאי לא כאשר הם משתמשים בבסיס זהה ומתמודדים על נתח דומה בעוגה. שאלו את פרדיננד פייך; מי שהוביל את מותג פולקסווגן והפך אותו לקבוצת מותגים ענקית, נאלץ להתמודד לא פעם מול השאלה איך גורמים לאודי A3 להיות מספיק שונה מסיאט ליאון ומפולקסווגן גולף שחולקות עימה אותו בסיס, ואיך מבדילים בין פאביה, איביזה או פולו. אחרי הכל כולם רוצים להיות אופנתיים, אלגנטיים, צעירים ודינאמיים, ועוד לא נולד מנהל השיווק שיגיד "אנחנו מכוונים לקהל עני, זקן שאינו מבין דבר באופנה". ואכן, לא פעם מתמודדים דגמים של אותה קבוצה על צרכן דומה.
 
 
ובינתיים בקוריאה
 
תהליך החיבור בין קיה ליונדאי, שהחל אי שם בשנות התשעים, לא היה קליל. קיה, שפשטה את הרגל ב–1997 ונרכשה על ידי יונדאי ב–1998, נראתה בתחילת הדרך כאחות הצולעת בקונצרן. אבל אחרי ההטמעה המוצלחת שלה בקבוצה הסתמנו בעיות חדשות.
כבר שנים שאנחנו שומעים על כך שקיה היא המותג האירופאי יותר בקבוצה, אבל בפועל רואים שהיא נמכרת בהצלחה לא פחותה בשוק האמריקאי ומכוונת גם אליו. אנחנו קוראים בהודעות לעיתונות שהיא צעירה ומעוצבת יותר, אבל לעין בלתי מזוינת ולאוזן לא מתחכמת נראה שיונדאי שואפת לאותו כיוון.
 
יש מקומות בהם הבידול עובד טוב יותר, בייחוד בגלל התבססות של כל אחד מהמותגים על הצלחה מסורתית בעבר. אבל כאשר מדובר ברכבי הפנאי הקומפקטיים, כבר שלושה דורות שהקרבה בין הספורטאז' למקביל מבית יונדאי גדולה.
 
 
 
התחלה והמשך
 
באופן מעניין דווקא קיה הקדימה בתחום הפנאי הקומפקטי את יונדאי. בימי העצמאות הלא מזהירים שלה היה הספורטאז' המקורי בין קרני האור הבודדות שידע המותג. הדור הראשון (שנות התשעים, עם מפרט שטח אמיתי) הוצע במספר גרסאות אורך ומרכב וזכה להצלחה מסוימת בניגוד ליתר הדגמים.
 
ההצלחה לא עזרה לקיה להיות אחראית לדור ההמשך שלו. הדור השני לספורטאז', שהגיע לארץ רק בסוף ימיו, כבר היה מבוסס על הטוסון המקורי, כלי שבאמצע העשור הקודם תרם מצדו למהפך הפנאי בארץ, כשהעלה אותו לרמת מכירות גדולה בהרבה משהכרנו קודם.
 
הדור השלישי לספורטאז' חלק פלטפורמה עם ה–iX35, מחליף הטוסון, אך הציע עיצוב מוצלח בהרבה (בניגוד לדור השני שנראה כהעתק דהוי לטוסון). מתחת לעור הם היו דומים - אלא שלקראת סוף דרכו של הדור זה הטילה קיה ישראל פצצה. ב–2015 נחת בארץ הספורטאז' 1.6 ליטר - עם תג מחיר זול משמעותית מרכבי פנאי קומפקטיים, וקרוב מאוד למשפחתית. בן לילה הפך הספורטאז' לסיפור הצלחה אדיר שהשפיע גם על תחום הפנאי המקומי. בהקשר הישראלי, הוא הדגיש עוד יותר שקיה כבר אינה נגררת אחרי יונדאי בארץ, אלא נוטלת יוזמה בקרב ההדוק בין שני היבואנים.
 
לקראת סוף 2015 נחת כאן הטוסון החדש וסימן שיונדאי ישראל לא מתכוננת לשבת בחיבוק ידיים. כלמוביל, היבואן, העמיד מול הספורטאז' 1.6 ליטר גרסה משלו עם מחיר שנראה תחרותי. מספר שבועות אחרי, נחת גם הספורטאז' החדש עם אותו מנוע - ועם הבדל כפול: המחיר נמוך מזה של הטוסון וברשימת האבזור גם מערכות בטיחות מתקדמות שאין לטוסון.
 
בהתחשב בכך שמדובר בתחום הצומח ביותר בשוק הרכב המקומי, התופס הדרגתית את מקום המשפחתית הקלאסית, ברור שהמפגש בין הכלים יהיה דרבי מסקרן; אולי אפילו משחק העונה.
 
 
 
אז מה ההבדל?  
 
בחניה, עם תחילת המפגש, ההבדל בין הטוסון החדש לקודמו מאוד ברור. יונדאי הלבישה את רכב הפנאי החדש שלה בבגדים נאים בהרבה בהשוואה לדגם הקודם; בניגוד לדורות הקודמים, הטוסון הנוכחי נראה נהדר. החזית שלו כוחנית במידה נכונה, וקווי הצד, שנעזרים בחיפויי כנפיים אסימטריים, נראים חסונים ודינאמיים כאחת. הוא נראה כמו אח ספורטיבי לסנטה–פה ורבים מחברי המערכת העדיפו, בהרבה, את עיצובו על זה של הספורטאז'.
 
קיה, מודעת לכוחה בתחום העיצוב, שמרה על קשר ברור עם הספורטאז' היוצא דרך הפרופיל ובייחוד בעיצוב הקורה האחורית, ואת עיקר השינוי שמרה לחזית. השבכה הקדמית קצת מוגזמת בעיצובה ואנחנו כבר יודעים שלא כולם אוהבים אותה. המצדדים ימצאו בספורטאז' דמיון לקווים השריריים של רכבי הפנאי של פורשה - הן בחזית שיוצרת תחושה דינאמית, והן באחוריים היפים. אבל עבור רבים (ובייחוד רבות) אף הטיגריס הבולט נראה מוגזם.
 
שלבי ההכרות  
 
גם בתא הנוסעים מציג כל כלי עיצוב שונה, וגם כאן ההעדפה היא עניין של טעם. למעשה, נראה שהקונצרן פיזר יתרונות וחסרונות קלים בין השניים כדי לשמור על תיקו מסוים. באופן תמוה, בטוסון, החלק העליון והקרוב של סביבת הנהג עשוי פלסטיק קשיח ולא נעים למגע; בספורטאז', שגם הוא אינו מזהיר באיכות הפלסטיק, חלק זה רך יותר. מאידך, הקווים הכלליים ומגוון החומרים יוצר בטוסון תחושה נעימה מההופעה הקודרת בתוך הספורטאז', הדבר בולט יותר בטוסונים בהם לחלק התחתון גוון בז', והריפוד הצבעוני רק משפרים את ההופעה.
 
 
 
משום מה, אזור מתגי המיזוג/אוורור נראה מכובד יותר בכלי של יונדאי בעוד שבקיה הוא פשוט מדי. לעומת זאת לספורטאז' פתחי מיזוג ליושבים מאחור בעוד בטוסון נשמר פרט זה לגרסאות החזקות. אולי לכן עוצמת האוורור ביונדאי מלפנים גדולה יותר.
 
המחוונים דומים, ובמרכזם צג מודרני לתפעול המערכות. התצוגה מעט שונה במראה אך זהה בתפקוד, אבל איך שהוא המסך ביונדאי נראה מעט יותר מכובד. גם גלגל ההגה שופע המתגים נאה יותר ביונדאי, אך תפעולם בקיה מעט נוח יותר. אהבנו גם את בלם החנייה המסורתי ביונדאי (מופעל ביד) יותר מאשר את זה בקיה, "האמריקאי" המופעל ברגל (חשבנו שקיה היא שאמורה להיות האירופאית...).
גם רשימת האבזור דומה, למעט הבדל משמעותי אחד: לספורטאז' מערכות בטיחות מתקדמות - מניעת תאונה, זיהוי הולך רגל, התרעה ותיקון סטייה מהנתיב, עמעום תאורה אוטומטי - בעוד שלטוסון אפשרות בחירה במצבי הניהוג.
 
 
כל השאר דומה, וזה אומר המרחב מאחור, האפשרות לכיוון המשענות שם, השימושיות הטובה של תא המטען - על הנייר ליונדאי יתרון קל של 22 ליטר, אבל קשה לחוש בכך - וגם הכיסוי הלא–איכותי.
 
כשנוהגים
 
כאן לא אמור להיות הבדל מעשי. שני הכלים מציעים אותו מנוע, אותה תיבה, אותו בסיס גלגלים - ואפילו הבדלי המידות זניחים: הספורטאז' ארוך, רחב ונמוך ב–0.5 ס"מ(!) מהטוסון, וכבד ממנו ב–30 ק"ג. ואכן, כמו שעולה מדפי המפרטים, הבדלים מהותיים בכביש - אין. בניגוד, אולי, לתפישה המקובלת אצל נהגי המקלדת (בעיקר אלה שלא נהגו ברכב) - לשני הכלים ביצועים סבירים והם אינם חלשים. לעיתים יש צורך לאמץ אותם קצת יותר ממה שהורגלנו במנועי 2.0 ליטר או ביחידות המוגדשות החדשות של המתחרים, ואז הם נשמעים באופן בולט, אבל גם זה לא מוגזם. אם הגעתם ממשפחתית ממוצעת לא תרגישו שהתפשרתם.
 
הפער היחיד שבכל זאת זיהינו היה בידוד יעיל יותר של רעשי מנוע בסל"ד נמוך ובינוני בטוסון. תחת עומס הוא מייצר צליל מעט יותר גברי מזה שבספורטאז', אך לעיתים הוא גם נשמע יותר במצבים אלה.
 
צריכת הדלק הייתה דומה. שני הכלים אינם חסכוניים במיוחד, כמו שאמרנו בעבר. בשיוט הם ירשמו כ–12.3 קמ"ל, סבירים ואולם בסוף יום עמוס ומגוון קיבלנו צריכה של 9.51 קמ"ל ביונדאי ו–9.56 בקיה (עד כדי כך היו הפערים זניחים).
 
 
 
בשביל הפניות
 
בכל מה שקשור להתנהגות, הספורטאז' הצדיק במשהו את הדימוי המעט יותר ספורטיבי של קיה. שלדת הספורטאז' מעט יותר "חיה" בנהיגה נמרצת, אבל זה לא מגיע לרמה של הנאה ממש. הטוסון משדר תחושה קצת יותר יציבה ורגועה במצבים הללו. אבל שוב, לא מדובר בהבדל דרמטי. גם הבלמים שלו הרגישו מעט פחות מדויקים במצבים קיצוניים (ובייחוד בבלימה לתוך פנייה), אבל אנחנו מדברים על הבדלים שספק אם הלקוח הממוצע ירגיש.
 
שני ההגאים אינם מבריקים מבחינת תחושה עם הרגשה מעורפלת. ואולם לזכות הטוסון יש בחירה במצבי ניהוג - במצב ספורט נוסף קצת משקל שנותן לו בכל זאת תחושה עדיפה.
 
האופי המעט שקט יותר של הטוסון המשיך גם לתחום הנוחות. מחוץ לעיר בידוד רעשי המתלים יותר טוב מזה שבספורטאז' וגם בידוד רעשי הכביש מעט עדיף. כל זה יוצר תחושה רגועה ונעימה יותר, בייחוד כאשר משייטים מחוץ לעיר.
 
התחושה הזו ממשיכה גם לשבילים כאשר שוב הטוסון קצת יותר שקט ונוח. ובכלל, שניהם מרגישים די טוב בתנועה מהירה על נתיבי העפר, כל זמן שפניו אינם מאתגרים מדי. בתוך העיר היה דווקא הספורטאז' נוח יותר אבל גם כאן מדובר בפערים קטנים ושניהם אינם מצטיינים כאן.
 
סיכום 
ברוב התחומים לא מצאנו הבדלים מספיק מהותיים בין המכוניות. הטוסון יותר נעים מחוץ לעיר, בעיקר בגלל שהוא מעט שקט יותר, ואילו הספורטאז' מעט יותר דינאמי בתחושה. לטוסון סביבת נהג סולידית יותר למראה ולתפעול אך לספורטאז' חומרים רכים ומיזוג מאחור. 
 
הפער הגדול בין הכלים הדומים האלה נמצא בשלושה תחומים: הספורטאז' זול מהטוסון ב–5000 שקלים, האבזור הבטיחותי שלו עשיר באופן מוחץ ומערכת המולטימדיה שלו תקנית.
 
ככל שהדברים אמורים בתחום התמורה למחיר,יש לנו כאן מנצח ברור: קיה ספורטאז'.
 
 

26 תגובות לכתבה

לקריאת כל התגובות ברצף
  • 26
    מפחיד לקרוא מה מספרים כאן על השירות ביונדאי..תודה....

    בכל אופן ,סיאט אטקה עדיפה על שתי המכוניות במבחן.BY FAR

    11.10.17 | 07:23אלסנדרו

  • 25
    האמת שהגיע זמן להתקדם. מסכים עם 23 - קחו 3008   ל"ת

    ללא תוכן

    09.08.17 | 23:33א.א.

  • 24
    ל- 22,23, מי שמכנה רכב סביר פח אשפה וזבל

    לא שווה אפילו התייחסות. שני כלומניקים, לכו ללמוד הנדסה אם בכלל אתם מסוגלים ואז תגיבו אחרת.

    בינתיים באומת הסטארט-אפ ישראל לא יודעים אפילו לפתח ולייצר מנוע שריפה פנימית פשוט.

    05.02.17 | 19:57דייב, מהנדס

  • 23
    שתי המכוניות זבל לישראלים מסכנים

    ישראלים מסכנים חושבים שהם נוהגים במכוניות 

    חברה בחול אין רכבים כאלה, הכל מותאם לתת רמה של ישראלים ובמחירים של רכבי איכות ויוקרה בחו"ל.
    רוצים להרגיש איך רכב איכות ויוקרה מרגיש במחיר סביר בארץ בתחום של רכבי קרוסאובר "גפונים" תבדקו את פג'ו 3008 ותבינו את ההבדל. 

    14.01.17 | 14:00ירון גלגלים

  • 22
    פחי אשפה עם 4 גלגלים

    רק מי שלא מבין כלום במכניקה וחווית נהיגה ייגע ברכבים האלה ועוד יחשוב שהוא נוהג ברכב טוב

    איזו בדיחה 

    03.01.17 | 14:29גלי

  • 21
    ממליץ למי שרוכש לנהוג לפני כן

    שתי המכוניות הן לא שיא הנוחות אגב

    29.12.16 | 23:47ההבדלים לא זניחים

  • 20
    דורון - אם הכל זהה, אבל כלי אחד זול יותר ומאובזר יותר

    אז כן, יש מנצח חד משמעי. 

    הרי מי עדיף, קולה או פפסי, זה דיון עם צדדים לכאן או לכאן, אבל אם אחד מציע לך בקבוק קוקה קולה ליטר וחצי במחיר שאחר מציע לך בקבוק קוקה קולה של ליטר בלבד, אז התשובה היא חד משמעית. 

    30.08.16 | 14:02משה

  • 19
    שמתם לב איך הוא קורא להם "כלים" ? כמה פתטי!!   ל"ת

    ללא תוכן

    13.08.16 | 16:32כתב פרסום שלא שווה אגורה

  • 18
    הפרש המחיר בין ספורטאז' לטוסון - 11500 ש"ח

    אני  מקבל תוספות ב~6500 ש"ח , ללא תשלום :

    מערכת מולטימדיה
    מגלש קידמי+אחורי (הגנה על הפגושים)
    התקנת איתוראן
    חיישני חניה
    מצלמת רוורס...

    10.08.16 | 17:35אילן

  • 17
    13 תודה מעומק לב. בשם כל הקוראים .   ל"ת

    ללא תוכן

    04.08.16 | 22:02ab

  • 16
    מולטמדיה משונמכת בקיה

    שימו לב כי קיה החליפו את המולטימדיה ה 8 אינצ' באחת 6 אינצ' מצוקמקת כמו של ה HRV

    03.08.16 | 11:35דוד

  • 15
    יונדאי מזלזלים בלקוחות.

    בקיאה השרות מצויין לעומת יונדאי.ברשותי 2 המכוניות.ביונדאי השרות הרבה יותר יקר ואין כלל התיחסות ללקוח.בקאיה שרות מעולה והמחיר יותר זול.

    03.08.16 | 08:19אורי

  • 14
    טרייד אין בכלמוביל מורידים את ערך היונדאי

    טרייד אין בכלמוביל נותנים על יונדאי מחירים הנמוכים בהרבה מהמחירון במקום לשמור על חוזק המותג ,קיה הוגנים בהרבה .

    02.08.16 | 19:40יוסי

  • 13
    היה לי יונדאי ומכרתי, וקניתי קיה בעיקר בגלל השירות

    לכל המשפחה שלי היה יונדאי, וכולם מוכרים וקונים משהו אחר בעיקר בגלל השירות.

    היחיד שלא מכר זה היחיד שהחליט לא לטפל במוסכים שלהם.
    לא היה טיפול אחד שלא ניסו ממש לרמות אותי להחליף חלקים.
    אף פעם לא הסכמתי וכשבדקתי במוסכים אחרים אמרו לי שממש אין צורך להחליף.
    שלא לדבר שעל כל שירות הכי פשוט היה מגיע ל2000 שקל בגלל כל מיני "תקלות" שמצאו לי.
    לצערי לא התעוררתי לפני וסמכתי עליהם.
    אצלהם רק המליצו לי מה להחליף, ורק מקורי, לא מוכנים משהו אחר.
    אמרו לי שאני צריך להחליף דיסקים אחוריים רק למקורי, כי אי אפשר לחרות, ואיימו עלי שידווחו למשרד התחבורה אם אני לא אתקן עכשיו, למרות שהם יודעים שאני צריך לעבור טסט. דרשו 2000 שקל.
    הלכתי למוסך מורשה אחר (לא של יונדאי) ואמרו שאין בעיה לחרות, ועשו את אותה עבודה ב800 שקל.
    לאחותי דרשו 1500 שקל על תיקון, שכשהלכנו למוסך אחר, הוא ביקש 150, ואמר שיש קריאת תיקון ביונדאי, רק שכמובן במוסך לא יידעו אותה על זה, ופשוט דרשו על זה כסף.
    וכל מה שאני מספר קרה בכמה מוסכים שונים שלהם, זה לא מוסך ספציפי.
    אני באמת ממליץ לא להתקרב ליבואן הזה ולמוסכים המורשים שלו.

    02.08.16 | 09:02ירון

  • 12
    כל הכתבה מדברת על כך שהכול כמעט זהה ובסוף מנצח ברור?

    הכצעתקה? אם הכול דומה ולשניהם אותו אבא אז אולי ניצחון בנקודות כי הקיה זולה יותר אבל מנצחת ברורה? חבל, עד שורת המחץ הייתה כתבה לעניין, שורת המחץ הפכה את הכתבה לממומנת בעיני כל קורא....

    19.06.16 | 13:43דורון

  • 11
    אסור לגעת בשום דבר מהתקנה מקומית   ל"ת

    ללא תוכן

    03.06.16 | 01:09יקי

  • 10
    קיה משלתטת על הכביש

    כפי שבטח שמתם לב, קיה חטפה לקוחות מהרבה מאד קטגוריות, (ראו לדוגמא הפיקנטו) וגם מהקרוס-אוברים, וזה לא מפתיע כי הם שחקו אותה שנתנו במחיר כזה רמת אבזור גבוהה ובעיקר מערכות בטיחות מתקדמות שתמצאו רק ברכבי יוקרה. בקיצור, הספורטאז' לוקח ובגדול.

    30.05.16 | 08:05הראל

  • 9
    לא מבין איך הם דומים...

    אחד זול יותר מהשני בחמשת אלפים ש"ח, כולל מערכות בטיחות מתקדמות ומערכת מולטימדיה עדיפה. ממש דומה....

    29.05.16 | 22:03יוסי

  • 8
    קיה מנצחת בבירור

    אותו אוטו בבסיס אבל זול יותר מאובזר יותר והכי חשוב מערכות בטיחות מתקדמות ששוות הרבה כסף. תוסיפו לזה את עלויות הטיפולים ותתקבלו חבילה מנצחת. אני מסכים שעיצוב הפרונט של קיה מכוער אבל לא נראה לי שאנשים יקחו יונדאי רק בגלל עיצוב (אולי אני טועה).

    29.05.16 | 17:36דני

  • 7
    אלא שהפרות לא זהות - אחת זולה יותר, ועם קרניים

    גדולות יותר...

    29.05.16 | 00:59משה

  • 6
    אם 2 הפרות זהות...

    אז ברור שהטוסון עדיפה על פני הספורטאז' רק בגלל הזווית העיצובית, אין מה להשוות בין השניים מבחינת עיצוב, הטוסון עוברת בענק ! ! !

    28.05.16 | 23:13גל

  • 5
    קיה ספורטאז' או יונדאי טוסון? ובכן...

    כמובן וברור שקיה ספורטאז', ולמה? ובכן כי בארץ היבואנים שונים טלקאר לקיה וכלמוביל ליונדאי, וזה עושה את כל ההבדל הקטן על הנייר להבדל גדול וענק במציאות מתן השירות והיחס ללקוח, ומבלי להסס או לחשוב פעמיים ללכת על הקיה ספורטאז'.

    28.05.16 | 18:40מהיר ועצבני

  • 4
    לרונן מ"ס 3

    ברשותי 2 מכוניות קיה ספורטאג.מכונית ללא תקלות,כייף לנסוע במכונית,טיפולים במחיר הגון ושרות מצויין.אני עם קיה כ5שנים.לעומת זאת יש ברשותי בנוסף יונדאי I10 שהשרות מתחת לכל ביקורת ומחירי הטיפולים יותר יקרים מקיה ב15%.אני לא עובד בקיה .לכן אתה סתם מגזים ובספק רם ברשותך קיה.

    28.05.16 | 10:45אורי

  • 3
    נהגתי בקאיה. זבל של אוטו. רועש, לא נוח ולא סוחב. עדיף אוקטביה   ל"ת

    ללא תוכן

    27.05.16 | 17:53רונן

  • 2
    אותה ביצה, מבט מהצד....   ל"ת

    ללא תוכן

    27.05.16 | 15:49ל'

  • 1
    ברור שהספורטאז' עדיך על הטוסון ...למרות הכל קיה עדיפה ויותר צעירה.   ל"ת

    ללא תוכן

    27.05.16 | 10:11ספורטאז'

אוטו לוגו (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה)