ארגון NCAP Global הוא אחד מארגוני הבטיחות בעולם הבודקים את רמת הבטיחות של דגמים חדשים לפי עמידתם בתקנים ובדרישות של NCAP – ר"ת של New Car Assessment Program (התכנית להערכה של רכב חדש). ארגון זה, שמרכזו בלונדון, פועל במדינות אסיה ודרום אמריקה.
ארגון גלובל NCAP, פרסם (אתמול, יום שלישי) תוצאות של סבב מבחני ריסוק נוסף שערך בהודו; במבחן רוסקו חמישה דגמים של ארבעה יצרנים בשבע גרסאות, כולם מיוצרים בהודו, עבור הודו. המכוניות הן: יונדאי איון, מהינדרה סקורפיו, סוזוקי-מרוטי אאקו, סוזוקי-מרוטי סלריו ושלוש גרסאות שונות של רנו קוויד.
תוצאות קטלניות
הארגון בחן את המכוניות כשהן ברמת אבזור הבטיחות הנפוצה ביותר במדינה – 0 (ובמילה: אפס) כריות אוויר (למעט גרסה אחת של הקוויד לה יש כרית אוויר לנהג), והתוצאות לא מעודדות, בלשון המעטה מופלגת.
כל המכוניות שנבחנו השיגו רמת בטיחות התואמת ציון של 0 (ובמילה: אפס) כוכבים בהגנה על מבוגרים והגנה ברמה של 1-2 כוכבים לילדים.

מבחן הריסוק של סוזוקי סלריו נטולת כריות האוויר
נציין כבר כעת כי דגמים אלה אינם משווקים בישראל (וגם לא עתידים להיות), למעט אחד – סוזוקי סלריו. עד כמה שידוע לנו אין הבדל משמעותי בין הסלריו ההודית לזו שבישראל – מלבד מפרט אבזור הבטיחות העשיר בהרבה בגרסה שמגיעה ארצה, כמובן. אומנם גם במבחן האירופאי הסלריו לא הצטיינה, היא השיגה שלושה כוכבים בלבד, עם תוצאה של 61% בהגנה על מבוגרים. ועדיין, מדובר בהבדל ענק בבטיחות לעומת הרכב בגרסתו ההודית, והוכחה חד-משמעית לחשיבות אביזרי הבטיחות בכלל, וכריות האוויר בפרט.
נהג שיהיה מעורב בתאונה (הדומה לתרחיש הבדיקה) בסלריו בגרסתה ההודית, צפוי לסבול מפגיעות חמורות בראש ובבית החזה, וגם הרגליים ייפגעו מחבלות חמורות. נהג שיהיה מעורב באותה תאונה, אבל ינהג בסלריו בגרסתה האירופאית, ייפגע באופן חמור הרבה פחות; ראשו של הנהג יזכה להגנה טובה וכך גם רגליו, ורק בית החזה עשוי לסבול מפגיעה ברמה "סבירה". ההבדלים תהומיים, ועוד לא דיברנו על כך שלארץ מגיעה הסלריו כשהיא מצוידת בשש כריות אוויר (ולא בארבע כמו במבחן באירופה).
הצצה לארכיון הארגון מגלה סיפור דומה עם מכוניות שונות; יונדאי i10 (דור ראשון), סוזוקי סוויפט, פולקסווגן פולו ואחרות נבחנו ללא כריות אוויר וזכו לציון של 0 כוכבים. דגמים אלה נבחנו באירופה כשהם מצוידים באבזרי בטיחות שונים כולל כריות אוויר, וזכו לציוני ריסוק טובים בהרבה (מי יותר ומי פחות).
הפערים העצומים ברמת הבטיחות שהשיגו דגמים אלה במבחני הריסוק, מהווה תזכורת חשובה לכולנו – אביזרי בטיחות מצילי חיים ואין להקל בהם ראש. אם עומדת בפניכם הבחירה בין אבזור מותרות לאבזור בטיחות – הבטיחות קודמת לכל.


יונדאי איון