נוף גלילי, דרכים מהירות, בורות מים והיסטוריה יהודית בת אלפי שנים בתוך מסלול טיול של 40 ק"מ המתאים ליום קיץ חם של גליל תחתון מערבי, ומומלץ מזגן ברכב...

אבני דרך
מחלף המוביל, צומת הלוחם הבדואי, מתקן אשכול - מאגר בית נטופה, בקעת בית נטופה, נחל יפתחאל, גבעת מכמן, ביר אל מכסור, גבעת א-דמיידה, הר חנתון, שפרעם, נחל אבליים, אעבלין, מצפה אביב (מצפה אבי"ב), הר שכנייה, כפר תמרה, עמק זבולון, הר כבול, מנוף, נחל שגב, משגב, שכנייה, קורנית, תל יודפת, הר עצמון, תעלת המוביל הארצי, רומאנה, חרבת תל אל-ווית, אל בטוף, כורוש, רומת הייב.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה ואינו דורש הילוך כוח, אך בכל אופן, כמו בכל ירידה לשטח, כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב, ציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
*המסלול עובר בשבילים ברורים, חלקם בשמורת טבע מוכרזת, שם יש להקפיד שבעתיים על השביל המסומן.
*אין לזרוק זבל, גם לא זבל אורגני, היכול להביא לחנק של חיות בטבע.
*אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
*המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ופתוח לתנועה בכל ימות השבוע. מומלץ במיוחד למי שיכול לצאת באמצע השבוע,
כשהשבילים והאתרים שוממים יותר.
אורכו של המסלול 41.7 ק"מ בשטח והוא יארך בין 6 ל-8 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה והעצירות באתרים שבדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך. מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול
בצומת הלוחם הבדואי שעל כביש 77 (צומת רמת ישי - מחלף גולני) כ-1.2 ק"מ ממזרח למחלף המוביל. קיימת פנייה לאנדרטה של הבדואים ולמתקן אשכול של מקורות - מאגר בית נטופה משני הכיוונים.
נ.צ. 1 - צומת הלוחם הבדואי

מתחילים ומאפסים מד אוץ
מיד לאחר הפנייה לכביש הפנימי המוביל לאנדרטה (ולבסיס מג"ב הצמוד) פונים שמאלה לכביש/שביל היורד לצד הגדר של אתר מקורות ובמקביל לכביש 77.
0.5 ק"מ בפינה של הגדר פונים שמאלה ולמטה לכיוון השדות וממשיכים לצד הגדר של מתקן אשכול.
0.6 ק"מ צומת שבילים קטן בו פונים ימינה, חוצים את ערוץ נחל יפתחאל וממשיכים צפונה לצד הגדר.
שימו לב כי הירידה והעלייה לערוץ הנחל בוציים וחלקים. לעקיפה של החצייה יש לנסוע מערבה, קרוב לגשר הגדול שמתחת כביש 79, לחצות את הנחל על השביל ולחזור על הגדה הצפונית של נחל יפתחאל לצד השדה עד לגדר של מתקן אשכול.
0.9 ק"מ לצד הגדר והשער הצדדי של מתקן אשכול פונים שמאלה וצפונה על השביל שבין שדרת הברושים.
1.1 ק"מ צומת שבילים, ממש לפני כביש 784 (צומת יפתחאל - צומת כפר מנדא).
נ.צ. 2 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה על השביל במקביל לכביש 784.
0.2 ק"מ עולים על הכביש בזהירות וממשיכים איתו צפונה (המסלול ממשיך מעברו השני של הכביש אבל קו הפרדה רצוף/לבן מחייב לבצע פניית פרסה בהמשך).
0.6 ק"מ צומת בכביש בו פונים ימינה לכביש העולה לחווה חקלאית. פונים פניית פרסה היכן שנוח וחוזרים לצומת הקטן שעל כביש 784.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש 784 לכיוון ממנו הגענו (לכיוון צומת יפתחאל).
0.4 ק"מ, מיד בסיום גדר הבטחון שמימין, פונים ימינה ויורדים לשטח.
ירידה לשטח כמעט מול הנקודה בה עלינו לכביש.

מאפסים מד אוץ
נוסעים צפונה בשבילים המהירים של השדות כשממול הגבעה והבתים של גבעת מכמן ומשמאל למעלה קצה הבתים של ביר אל מכסור.
0.9 ק"מ חוצים גדר וממשיכים צפונה על השביל הראשי ההופך בהמשך לשביל כורכר לבן.
1.9 ק"מ מעבר בגדר החוצה את העמק.
נ.צ. 3 - מעבר בגדר

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה מימין לגבעה ולבתים של גבעת מכמן.
0.4 ק"מ חוצים את האוכף של גבעת מכמן, כמעט מתחת לקו המתח נמוך. במבט מזרחה רואים את בקעת בית נטופה.
יורדים למטה עם השביל לעבר החורשה לכיוון צפון- מזרח.
0.6 ק"מ צומת T, בקצה החורשה, בו פונים ימינה ולמטה ויורדים לצד הגדר של מטע זיתים.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומטפסים עם השביל מעלה.
1.3 ק"מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה.
1.4 ק"מ צומת T נוסף וקרוב בה פונים ימינה ולמטה לכיוון בקעת בית נטופה שנראית באופק.
1.5 ק"מ בסיום שדרת הסברס שבסופה גל אבנים גדול צומת בו פונים שמאלה ולמעלה ומטפסים לתצפית יפה על בקעת בית נטופה.
2.0 ק"מ צומת קטן בו פונים שמאלה לכיוון השביל הלבן.
2.0 ק"מ צומת עם השביל הכבוש לבן ומסומן באדום (הסימון אינו נראה בשטח).
נ.צ. 4 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל הלבן ולאחר כ-30 מטר פונים ימינה לשביל המסומן באדום (היסמון נראה בהמשך) לכיוון הזיתים.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לשביל הנמוך יותר שמחוץ לחורשת האורנים.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה.
1.6 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
1.7 ק"מ צומת ״מול העץ״ שבאמצע השדה ולמרגלות גבעת א-דמיידה, בו ממשיכים ישר ולמטה לכיוון העץ המרשים.
1.9 ק"מ צומת שבילים בלב השדה הרחב בו פונים שמאלה ומערבה בין השדות והמטע זיתים.
2.3 ק"מ צומת שבילים בו מתחברים חזרה לשביל המסומן באדום ופונים ימינה ומערבה על השביל המסומן באדום.
2.6 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הסימון האדום.
2.9 ק"מ השביל חוצה לגדה הימנית של הערוץ הקטן (משמאל רואים את המחצבה הגדולה של הר חנתון - שפרעם).
3.0 ק"מ השביל פונה שמאלה ומיד ימינה לשביל הנמוך יותר הנמצא בתוך הערוץ הרחב.
נ.צ. 5 - הפנייה ימינה
מאפסים מד אוץ
ממשיכים צפון מערב על השביל המסומן באדום שבתוך הערוץ של נחל אבליים.
1 ק"מ פתחה גדולה של הנחל בו השביל האדום פונה צפונה כשממול הבתים של אעבלין.
1.5 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה עם השביל המסומן באדום.
1.9 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר בין הסככות והמוסכים של אעבלין.
2.3 ק"מ מתחברים לכביש אספלט פנימי וצר.
2.4 ק"מ מגיעים לכביש 781 המחבר בין צומת אבליים ממערב לצומת מורשת ממזרח.
נ.צ. 6 - כביש 781

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה על כביש 781.
1.7 ק"מ צומת הפנייה שמאלה למצפה אביב.
מצפה אביב הוא יישוב קהילתי הנמצא בתחום המועצה האזורית משגב, נוסד בשנת 1981 כחלק מתוכנית המצפים בגליל. אך המיוחד שבו, בדגש למטיילים בשטח, הוא שמו. מצפה אביב כמופיע בשילוט ובמפות הוא בעצם: מצפה אבי"ב - רשי התיבות של: אברהם יעקב ברוור. פרופרסור ברוור הוא הגאוגרף (והקרטוגרף) המפורסם ביותר בארץ. והוא פרסם את האטלס הארץ הישראלי המשמש כל ילד ומבוגר הרוצה ללמוד על גאורגפיה, אקלים, אקולוגיה, מזג אוויר, כלכלה וגיאולוגיה של ארץ ישראל. פרופ' ברוור היה היסטוריון, חוקר ארץ ישראל, סייר בארץ ברגל ועל חמורים, כתב עבודות וספרים, חיבר בין ההיסטוריה היהודית העתיקה בארץ ישראל למדינת ישראל העכשווית, היה חבר בוועדת השמות שאחראית למתן שמות לכל מקום, אתר, ערוץ והר בארץ והיה ממחיי השפה העברית.
נ.צ. 7 - צומת מצפה אביב
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומיד ימינה לכביש אספלט מסומן בסימון שבילים שחור.
0.6 ק"מ סוף כביש האספלט, מימין פארק אלעש, וממשיכים ישר על השביל המסומן בשחור.
1.0 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה בטיפוס להר שכנייה.
1.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה.
1.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ימינה ולמעלה.
2.3 ק"מ משמאל רואים את כפר תמרה ומעבר לו את עמק זבולון עד מפרץ חיפה.
2.7 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה ומיד לאחריו צומת בו ממשיכים ישר וימינה עם השביל המקיף את הר כבול.
3.6 ק"מ מתחברים לכביש אספלט עליו פונים ימינה ולמעלה.
4.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.
4.7 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
5.0 ק"מ צומת שבילים גדול מעל הישוב מנוף כשמעבר לנחל שגב רואים את הישוב משגב.
נ.צ. 8 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
בצומת פונים ימינה ולמעלה על השביל המטפס לראש הר כבול.
0.2 ק"מ צומת T בו פונים ימינה ולמעלה.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
0.7 ק"מ צומת קטן בו פונים שמאלה ומטפסים למעלה בין הסלעים.
0.9 ק"מ צומת T בראש הר כבול - ממש למרגלות נ.ג. (נקודת גובה) 372 מטרים - הנקודה הכי גבוהה מעל תמרה ומעל כבול.
נ.צ. 9 - צומת T / נ.ג 372
פונים שמאלה על השביל.
0.2 ק"מ מגיעים לצומת שבילים (בה כבר היינו) ופונים ימינה ולמטה.
0.5 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
0.9 ק"מ צומת שבילים על השביל ההיקפי של הר כבול (היינו כאן).
נ.צ. 8 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל הראשי המסומן בשחור.
0.5 ק"מ צומת שבילים מסומונים בשחור ובכחול בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל המסומן בכחול.
0.9 ק"מ שער בגדר מימין לשביל בו השביל הכחול הופך לשביל רגלי. ממשיכים למטה עם השביל לרכב.
1.0 ק"מ משמאל לשביל ומעליו 2 מבנים ומלפנים בור מים טובים (מעל נחל כבול).
נ.צ. 10 - בור מים

מאפסים מד אוץ
חוזרים כשלעומת שבאנו - למעלה על השביל המסומן בכחול.
0.4 ק"מ צומת T עם השביל המסומן בשחור בו פונים שמאלה לשביל השחור.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמעלה.
1.1 ק"מ חוצים מעבר בקר ועולים על כביש אספלט לצד הישוב מנוף.
1.6 ק"מ מתחברים לכביש 7933 למרגלות הבתים של שכניה.
נ.צ. 11 - כביש 7933
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש לכיוון צומת קורנית.
0.7 ק"מ ממשיכים ישר בכיכר הכניסה לשכניה.
2.3 ק"מ צומת קורנית שעל כביש 784 בו פונים שמאלה לכיוון יודפת ומשגב.
2.8 ק"מ צומת יודפת בו פונים ימינה לכיוון יודפת והררית.
4.3 ק"מ צומת הכניסה לישוב יודפת.
נ.צ. 12 - צומת יודפת

מאפסים מד אוץ
בצומת פונים ימינה ליודפת.
0.1 ק"מ צומת אספלט בו פונים שמאלה לכיוון תל יודפת עם הסימון הירוק.
0.8 ק"מ צומת שביל-כביש המסומנים בירוק ובאדום בו ממשיכים ישר וימינה עם הסימון האדום לכיוון תל יודפת.
1.0 ק"מ מגרש חניה משמאל לדרך למרגלות תל יודפת.
נ.צ. 13 - תל יודפת

תל יודפת מסתיר בתוך הריסותיו היסטוריה יהודית מרשימה מאין כמוה בת אלפי שנים. על התל שכנה העיר העתיקה יוטבת (ובשמה העכשווי - יודפת) אשר הייתה מרכז יהודי הגליל בתקופת בית שני. בזמן המרד היהודי הגדול ברומאים (שנת 66' לספירה) בוצרה העיר ומפקד הגליל - יוסף בן מתתיהו - שהה בה. בשנת 67' לספירה נפלה העיר בידי הרומאים, לאחר מצור ארוך וקרב קשה. יוסף בן-מתתיהו הסגיר עצמו לרומאים, שינה את שמו ליוספוס פלאביוס, והפך להיסטוריון של הקיסרים הרומאים אספסיאנוס, כובש העיר, וטיטוס בנו, כובש ומחריב בית המקדש שבירושלים. בכתביו תיאר בן-מתתיהו את העיר יוטבת כ"משגב חזק לבני הגליל" ומכאן שם המוצעה המקומית הגלילית - משגב.
צילום: אתר שטח הישראלי
על התל בורות מים האוספים אליהם את מי הגשמים באמצעות מערכת של תעלות ניקוז קטנות המובילות את מי הגשמים לעבר הבורות. ואפשר להבחין בעבודות השיפוץ והסדרת השבילים שנעצרו לפני שהסתיימו עבודות השחזור על התל.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה ביציאה מהתל לשביל המסומן באדום לכיוון קצה הבתים של יודפת.
0.9 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום.
1.0 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור.
נ.צ. 14 - צומת אדום שחור

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור, חוצים מעבר בקר ונכנסים לשמורת הר עצמון.
0.1 ק"מ השביל הראשי מתעקל חזק ימינה.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ודרומה.
0.4 ק"מ חוצים מעבר בקר וממשיכים ישר על השביל.
0.7 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה.
1.2 ק"מ צומת שבילים למרגלות הר עצמון.
נ.צ. 15 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לדרך הלבנה יותר.
0.3 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה.
0.6 ק"מ חוצים מעבר בקר וממשיכים לעבר הירידה לבקעת בית נטופה הנשקפת למטה.
4.1 ק"מ צומת לפני השער הירוק בו פונים שמאלה (שימו לב לחסימה של השער הירוק - שלא ברור מי "הבריון" שחסם את השביל בצורה לא חוקית!).
פונים שמאלה בצומת ולאחר כ-20 מטרים פונים חזק ימינה בירידה תלולה בשטח, אך עבירה בהחלט (ראו סימנים של כלי רכב קודמים) העוקפת את השער הירוק.
4.2 ק"מ צומת T עם השביל המסומן באדום המגיע מכיוון תל יודפת.
נ.צ. 16 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה עם השביל המסומן באדום.
0.1 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בו פונים ימינה עם הסימון האדום לכיוון בקעת בית נטופה.
0.5 ק"מ צומת שבילים המסומנים באדום ובשחור ממש מעל הבקעה.
נ.צ. 17 - צומת אדום שחור

השירות המטאורולוגי מדווח בנתוני השיא שלו כי הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנמדדה במדינת ישראל הייתה בפברואר 1950 בבקעת בית נטופה - מינוס 13.7 מעלות צלזיוס.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.
0.3 ק"מ צומת שבילים בקצה מטע זיתים מגודר בו פונים ימינה לשביל עפר היורד לתוך הבקעה ואיתו ממשיכים ישר ודרומה.
1.8 ק"מ גשר שהוא מעבר מבוטן ומגודר מעל תעלת המוביל הארצי הפתוחה הזורמת לכיוון מאגר אשכול - מאגר בית נטופה.
נ.צ. 18 - תעלת המוביל הארצי
מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר, פונים ימינה עם השביל המסומן באדום ומיד פונים שמאלה לעבר הכפר רומאנה.
0.5 ק"מ מגיעים לפינה הצפון מזרחית של גדר מטע הזיתים, חרבת תל אל-ווית, וממשיכים ישר ודרומה לעבר הכפר רומאנה.
1.7 ק"מ הכביש הצפוני של רומאנה.
נ.צ. 19 - כביש אספלט

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם הכביש והסימון האדום.
0.2 ק"מ הכביש מתעקל ימינה לתוך הכפר עם השלט: מועצה אזורית אל בטוף.
0.7 ק"מ צומת T על הכביש המרכזי של יישובי הבקעה בו פונים ימינה ומערבה.
1.2 ק"מ הכביש מתעקל שמאלה וחוצה את כפר כורוש.
3.5 ק"מ מגיעים לצומת רומת הייב שעל הכביש הראשי - כביש 77.
נ.צ. 20 - צומת רומת הייב

עד כאן 41.7 ק"מ של מסלול טיול משולב כביש ושטח.
פונים ימינה על כביש 77 לכיוון צומת גולני, טבריה וצפון הארץ.
פונים שמאלה על כביש 77 לכיוון צומת המוביל ומרכז הארץ.

להתראות בטיול הבא.
לתגובות ושאלות: [email protected].

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים להחלפת גלגל - ג'ק תקין ומפתח גלגלים מתאים,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
מצפן ומכשיר GPS,
מפות סימון שבילים מס' 3 (גליל תחתון),
טלפון סלולארי, מטעןו/או סוללה נוספת,
מים ומזון ליום מלא בשטח.

שיטת הניווט

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרךבנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציוןבאמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבאשימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר)חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.