מערכות הבטיחות המתקדמות, אלו שמשתמשות במיטב ההי-טק כדי להזהיר את הנהג מפני טעויות שהוא עושה – אי שמירת מרחק, סטיה מהנתיב וכן הלאה, ואף להתערב בנהיגה כדי למנוע תאונה – היו עד לא מזמן פריט אקזוטי. כזה שפוגשים רק במכוניות יוקרה סופר-מצוידות, וגם אצלן היה מדובר לא פעם באופציות יקרות. אבל כמו טכנולוגיות אחרות, גם מערכות הבטיחות המתקדמות מחלחלות מטה, אל עבר המכוניות העממיות יותר. ולשמחתנו, זה קורה אפילו בקצב מהיר מהצפוי.
 
 
וכך אפשר היום למצוא לא מעט מכוניות משפחתיות שמציעות מערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט. ומכיוון שלדעתנו בטיחות צריכה – חייבת! – להיות שיקול משמעותי בעת קניית רכב חדש, החלטנו לרכז עבורכם רשימה של המשפחתיות שמציעות את המערכות שישמרו עליכם מעצמכם. ואנו שמחים לציין כי הרשימה כוללת גם כמה מרבות המכר של הקטגוריה, ולא דגמי שוליים זניחים.
 
שימו לב – ברשימה מופיעות רק מכוניות שבהן מותקנות מערכות מקוריות, מהיצרן. כאלו שיכולות גם להתערב ממש בשליטה ברכב, ולא רק להתריע. מעבר לעובדה זו, מניסיוננו, מערכות מקוריות בדרך כלל עובדות טוב יותר מאשר אלו שמותקנות בארץ, עם פחות התרעות שווא מעצבנות.
 
מערכות בטיחות מתקדמות – בדרך להפוך לסטנדרט במשפחתיות?
צילום: מנהל 
 
אופל אסטרה
הדור החמישי של אופל אסטרה הגיע אלינו השנה, ומציע מערך בטיחות מתקדם מרשים בגרסאות האבזור הבכירות. אז כן, מדובר בתוספות אופציונאליות, שמוצעות רק בהאצ'בק, אבל המחיר הנדרש עבורן נמוך למדי. כדי לקבל את חבילת האבזור הבסיסית, שכלולה ברמת האבזור 'אנג'וי +' נדרשת תוספת מחיר של 3000 שקלים בלבד (ובמחיר זה מקבלים גם תוספת אבזור נוחות). קיימת גם רמת אבזור בשם 'אינוביישן', שמוסיפה לחבילה הבסיסית גם ניטור שטחים מתים, אבל היא עולה 145,000 שקלים.   
 
מתי הגיעה לישראל: אפריל 2016
מערכות עזר: בלימה אוטונומית במהירות עירונית (עד 30 קמ"ש), התרעת סטייה מנתיב, שמירת נתיב אוטונומית, מערכת לזיהוי תמרורים; ניטור שטחים מתים (ב'אינוביישן').
האם מערכות העזר מוצעות כסטנדרט או כאופציה: כאופציה, כחלק מרמות הגימור 'אנג'וי פלוס' ו'אינוביישן' – הזמנות בגרסת ההאצ'בק בלבד.
מחיר: מ-135,000 שקלים.
 
מערכות בטיחות מתקדמות – בדרך להפוך לסטנדרט במשפחתיות?
צילום: מנהל 
 
טויוטה קורולה
עיקר הבשורה בטויוטה קורולה המחודשת הוא תוספת מערכות הבטיחות המתקדמות. והתוספות הללו הן, חשוב לציין, סטנדרט בכל רמות האבזור.
 
מתי הגיעה לישראל: יולי 2016
מערכות עזר: בלימה אוטונומית במהירות עירונית (עד 30 קמ"ש; תגבור בלימה עד 80 קמ"ש), התרעת סטייה מנתיב, תאורת דרך אדפטיבית, מערכת לזיהוי תמרורים.
האם מערכות העזר מוצעות כסטנדרט או כאופציה: כסטנדרט.
מחיר: אוט' – מ-129,000 שקלים (ידני – 126,000 שקלים).
 
מערכות בטיחות מתקדמות – בדרך להפוך לסטנדרט במשפחתיות?
צילום: מנהל 

מאזדה 3
מיום השקתה בארץ, ב-2013, הציעה המאזדה3 גם אבזור בטיחות מתקדם – אבל רובו (פרט לבלימה האוטונומית) רק בגרסת הספיריט הבכירה. אולם, בשבוע שעבר הודיעה היבואנית על שינוי דרמטי בהיצע רמות האבזור, ומעכשיו מערכות הבטיחות המתקדמות מוצעות בכל הגרסאות (ובמקביל, מנוע ה-2.0 ל' הפך למנוע העיקרי).
 
מתי הגיעה לישראל: נובמבר 2013 (מפרט משופר – יולי 2016)
מערכות עזר: בלימה אוטונומית במהירות עירונית (עד 30 קמ"ש), התרעת סטייה מנתיב, תאורת דרך אדפטיבית, פנסים (קסנון) עוקבי פניה.
האם מערכות העזר מוצעות כסטנדרט או כאופציה: עד 2013 – כאופציה; מיולי 2016 - כסטנדרט.
מחיר: מ-130,000 שקלים.
 
מערכות בטיחות מתקדמות – בדרך להפוך לסטנדרט במשפחתיות?
צילום: מנהל 

הונדה סיוויק האצ'בק
לפני כשנה עברה הונדה סיוויק האצ'בק מתיחת פנים, שכללה, בין השאר, גם הוספת מערכת בלימה אוטונומית כסטנדרט. ולמרות שאין בהיצע מערכות מתקדמות נוספות, זה מקנה לה כרטיס כניסה לרשימה המכובדת שכאן.
 
מתי הגיעה לישראל: אפריל 2015
מערכות עזר: בלימה אוטונומית במהירות עירונית (עד 30 קמ"ש).
האם מערכות העזר מוצעות כסטנדרט או כאופציה: כסטנדרט.
מחיר: אוט' – מ-132,000 שקלים (ידני – 122,000 שקלים).
 
פורד פוקוס
בסוף 2015 הושקה בארץ הגרסה המעודכנת לפוקוס, שבנוסף למנוע ותיבת הילוכים חדשה – קיבלה גם מערכת בלימה אוטונומית כסטנדרט בכל הגרסאות. כמו בהונדה, גם הפוקוס לא מציעה מערכות בטיחות מתקדמות נוספות. כמו כן, ראוי לציין כי כיום הפוקוס היא המשפחתית האוטומטית הזולה ביותר בארץ שמציעה מערכת כזו.
 
מתי הגיעה לישראל: נובמבר 2015
מערכות עזר: בלימה אוטונומית במהירות עירונית (עד 50 קמ"ש).
האם מערכות העזר מוצעות כסטנדרט או כאופציה: כסטנדרט.
מחיר: מ-128,000 שקלים.
 
מערכות בטיחות מתקדמות – בדרך להפוך לסטנדרט במשפחתיות?
צילום: מנהל 
 
למרות שרשמית הוא לא שייך לקטגוריה המשפחתית, אלא לקטגורית רכבי הפנאי, אפשר להוסיף לרשימה גם את קיה ספורטאז', בשל סמיכות המחירים. הוא הגיע אלינו בתחילת השנה, ומהרגע הראשון הציע, בכל הגרסאות, מערך בטיחות מתקדם מרשים.
 
מתי הגיע לישראל: ינואר 2016
מערכות עזר: בלימה אוטונומית במהירות עירונית, מערכת שמירת נתיב, תאורת דרך אדפטיבית.
האם מערכות העזר מוצעות כסטנדרט או כאופציה: כסטנדרט.
מחיר: מ-138,000 שקלים.