מכוניות בישראל יקרות. זו עובדה שאין עליה עוררין. וזה לא משנה אם מודדים את המחיר בערכים מוחלטים או ביחס למשכורת הממוצעת. ישראל היא אחת המדינות היקרות ביותר בתחום המכוניות – בטח ביחס למקובל בעולם המפותח. אבל גם ביחס לסטנדרט הכללי הגבוה, יש מחירים שקופצים לעין, כאלו שגורמים לנו לתהות מי החליט על המחיר של הדגם הספציפי, וכמה מכוניות הוא חשב למכור במחיר הזה.
תמחור מכוניות הוא עניין מורכב מאוד, שפעמים רבות כולל שיקולים שנסתרים עבור הצופה מן הצד – למשל החלטות של היצרן לגבי מיצוב דגם מול התחרות. אבל הדוגמאות שהבאנו כאן הן אלו שבהן פער המחיר מול המתחרות הישירות פשוט גדול מדי, ובלי הצדקה נראית לעין – לפחות מהבחינה הצרכנית.
חשוב להדגיש – כל המחירים בכתבה מתייחסים לגרסאות הבסיס, לפני תוספות מיוחדות. הן בדגמים בהם עוסקת הכתבה והן במתחרות.
סמארט פורפור
מחיר: 110,000-117,000 שקלים
מתחרות בולטות: יונדאי i10, קיה פיקנטו, פיאט 500
פער המחיר הממוצע: 60%
הפורפור היא מכונית נטולת מתחרות ישירות. ל-i10 והפיקנטו אין את העיצוב והמותג הייחודי, לפיאט 500 (או אופל אדם) אין חמש דלתות. ולאף אחת מהמתחרות אין מנוע אחורי – או תיבה דו-מצמדית - אבל האם הייחוד מצדיק את המחיר? אין לסמארט איכויות פרימיום בכל הנוגע לתא הנוסעים, המושב האחורי שלה צפוף גם ביחס למקובל בקטגוריה ותא המטען שלה זעיר. גם המנוע חלש, התיבה איטית - והביצועים בהתאם. כך שלמעשה חוץ מעיצוב חמוד, סמל עם ייחוס משפחתי (סמארט שייכת למרצדס) וקוטר סיבוב קטן במיוחד – היא נופלת מרוב מכוניות המיני ברוב הסעיפים.
לא במחיר הזה – מכוניות שהן פשוט יקרות מדי
צילום: scdgroup

ג'יפ רנגייד
מחיר: 170,000-215,000 שקלים
מתחרות בולטות: פיאט 500x, הונדה HR-V
פער המחיר הממוצע: 28%-30%
הרנגייד הוא גרסת ג'יפ לפיאט 500X - הוא חולק איתו מכלולים רבים, אך מעוצב באופן שונה לחלוטין. מבחינת ממדים הוא שייך לקטגורית רכבי הפנאי הקטנים, אך בגרסה הבכירה מציע מנוע חזק מהמקובל בקטגוריה, תיבת תשעה הילוכים והנעה כפולה. הרכב אמנם לא נבחן אצלנו, אך ממבט במפרט המקומי קשה להצדיק תוספת של 37,000 שקלים ביחס לאחיו של הרנגייד, פיאט 500x. ועם כל הכבוד לעיצוב החמוד, זה לא באמת הופך אותו למתחרה לגיטימי למיני קאנטרימן - הפער במעמד של שני המותגים עדיין גדול מדי - וזה לפני שדנו בגרסה הבכירה, שעולה כבר כמעט כמו אודי Q3...
לא במחיר הזה – מכוניות שהן פשוט יקרות מדי
צילום: scdgroup

סובארו לבורג
מחיר: 180,000 שקלים
מתחרות בולטות: אופל אסטרה סטיישן, פורד פוקוס סטיישן, סקודה אוקטביה סטיישן
פער המחיר הממוצע: 33%-30%
הלבורג הושק בארץ במחיר של 175,000 שקלים, וזה טיפס בהמשך ל-180,000 שקלים - מחיר מעט גבוה מהמקובל בקטגורית המשפחתיות-גדולות. אלא שהלבורג, עם כל הדיבורים של סובארו (העולמית, יש לציין) על הקשר ללגאסי (B4), הוא בעצם גרסת סטיישן חזקה ומאובזרת לאימפרזה. מעבר לכך, הפער בביצועים והאבזור מול חלק מהמשפחתיות סטיישן בארץ – האסטרה, הפוקוס והאוקטביה הן הדוגמאות הבולטות - לא ממש גדול, ובטח לא מצדיק פער מחיר של יותר מ-40,000 שקלים.
אז אומנם ללבורג הופעה קרבית יחסית והנעה כפולה, אבל אנחנו בספק אם הניסיון של סובארו למתג את הלבורג כרכב פרימיום יצליח. העובדה שבארבעת החודשים שעברו מאז ההשקה עלו על כבישי הארץ רק שבע מכוניות, מחזקת את התחושה הזו.
לא במחיר הזה – מכוניות שהן פשוט יקרות מדי
צילום: scdgroup

מיני קלאבמן
מחיר: 215,000-290,000 שקלים
מתחרות בולטות: אין
פער המחיר הממוצע: -
ההגדרה של מיני קלאבמן קצת מבלבלת. מצד אחד, היא גרסה מתוחה למכונית סופרמיני. מצד שני, היא נמתחה כמעט למידות של מתחרות בקטגוריה המשפחתית, כמו אודי A3 או מרצדס A קלאס. אבל מותג מיני תמיד היה בקטע של ייחוד. ייחוד ומחירים גבוהים – מעל 200,000 שקלים עולה גרסת הבסיס, ומחיר הגרסה החזקה והמאובזרת ביותר (לפני תוספת מיוחדות) כבר נושק ל-300,000 שקלים. בשני המקרים, אגב, ללא שום מערכות בטיחות מתקדמות. ומחירים אלו גבוהים גם ביחס למקובל בקטגורית המשפחתיות-פרימיום!
לא במחיר הזה – מכוניות שהן פשוט יקרות מדי
צילום: scdgroup

טויוטה לנד קרוזר ארוך
מחיר: ארוך – 350,000-380,000 שקלים
מתחרה בולט: מיצובישי פאג'רו
פער המחיר: 14%
קטגורית רכבי השטח אומנם רחוקה מאוד מימי שיא המכירות, אבל מלך המכירות, הלנד קרוזר, שמר על מקומו בצמרת. זו כנראה הסיבה שאנשי טויוטה הרשו לעצמם לתמחר אותו הרבה מעל המתחרה הישיר האחרון שנותר, המיצובישי פאג'רו, שזול ממנו בכ-50,000 שקלים (תלוי ברמת האבזור). את ההצדקה לפער המחיר לא תמצאו במפרט – הלנד-קרוזר מעט חסכוני יותר, אבל פחות חזק ועם תיבת העברה פחות מתקדמת. הלנד-קרוזר אף יקר יותר, גם בגרסת חמישה מושבים, מג'יפ גרנד-צ'ירוקי החזק והמהודר יותר.
ולא, היתרון ביכולת השטח לא מצדיק לבדו פער מחיר כזה, בטח לא בכלים שאת רוב זמנם מבלים על הכביש – או עוברים מקצה שיפורים והתאמות אינטנסיבי.
לא במחיר הזה – מכוניות שהן פשוט יקרות מדי
צילום: scdgroup

לנד רובר ריינג' רובר איווק
מחיר: 425,000-530,000 שקלים
מתחרות בולטות: אודי Q3, מרצדס GLA
פער המחיר הממוצע: 46%
החודש חגג האיווק יום הולדת חמש, ולמרות גילו המכובד הוא עדיין אחד הדגמים החתיכיים ביותר על הכביש בכלל, ושל לנד רובר בפרט - ומבחינת לנד-רובר, מדובר בהצלחת אדירה במכירות. מנגד, בארץ קשה למצוא הצדקה למחיר של יותר מ-400,000 שקלים, המציב אותו מול מותגי הפרימיום בקטגוריה מעליו. מה גם שמלבד העיצוב, האיווק לא מתבלט באף סעיף - בביצועים, מרווח, איכות חומרים ואבזור הוא לא מציע יותר מהאודי Q3, לדוגמא – שעולה הרבה פחות.
לא במחיר הזה – מכוניות שהן פשוט יקרות מדי
צילום: scdgroup