היא לא יכלה להיות בצבע אחר. אודי, רודסטר, גג רך, צריכה להיות באדום - וזה בדיוק הצבע בו היא חיכתה לי במגרש החניה בלונדון. כדי להוסיף מעט למראה, היא התקשטה גם בחבילת S–ליין שכוללת חישוקי "19 נאים שגרמו לה להיראות נהדר. עכשיו רק נשאר להתרגל לנהיגה בצד ימין, עניין שתמיד לוקח קצת זמן, ולשמור על החוק הכי חשוב - להסתכל, תמיד, לשני הכיוונים לפני שעושים משהו, וצד ימין תחילה.
אמונה ושמים פתוחים
אודי מאמינה בגגות רכים במכונית הפתוחות שלה ולא באופנת הגג הקשיח–מתקפל שנעשתה נפוצה. למעשה, בהיצע של אודי היום אין אפילו מכונית אחת עם גג נפתח שאיננו מבד. הגג הרך שב–TT רודסטר שוקל 39 ק"ג, אפשר לפתוח ולסגור אותו תוך עשר שניות בלבד, וניתן לעשות זאת בנסיעה עד 50 קמ"ש. תא המטען מפתיע לטובה, ולמרות שהוא מעט נמוך בחלקו הפנימי, הוא בולע בלי בעיה את המזוודה המגודלת שלי, ועוד משאיר שפע של מקום. דף הנתונים מספר על 280 ליטר הזמינים בלי קשר למצב הגג שמתקפל לאיפה שהיו צמד מיני–מושבים בגרסת הקופה.
אודי TT רודסטר - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: ניצן רז, יצרן
אין לדעת כמה זמן אהיה עם שמיים נקיים בלונדון, אז אני, חובב פתוחות שכמוני פותח את הגג כבר בחניון, עוד לפני שזזתי מטר. המנוע מתעורר בלחיצת כפתור, מחזיק המפתחות מספר שזו גרסת ה–2.0 ליטר טורבו, ובדף הנתונים בו אפגוש בהמשך כתוב שהוא מספק 230 כ"ס ו–37.7 קג"מ. בניגוד לצפוי - בהתחשב ביבשת בה הרכב נמצא - המנוע משודך לתיבת ה–S–טרוניק הדו–מצמדית (6 היל') ולא לתיבה ידנית. נו טוב, אי אפשר שהכל יהיה כמו שרוצים. תא הנוסעים יפה, כמו בכל TT, ולוח המחוונים הוא מסך עם שפע של אפשרויות תצוגה. אני בחרתי בזו שמציגה את מערכת הניווט על מרבית הלוח ואת המחוונים בקטן בצדדים. זה נוח וזה עובד נהדר.
בניגוד למה שאפשר לחשוב, הבריטים אוהבים מכוניות פתוחות, והם שניים בקניית מכוניות כאלה רק לגרמניה, לאחר שהיו ראשונים לא מעט זמן. כך שברגע שיש יום יפה כולם (כלומר, אלה שיש להם) פותחים את הגג ונהנים מהשמש, או לפחות מהיעדרו של הגשם.
חצי שעת הנהיגה הראשונה עם הגה ימני היא תמיד קשה יותר, ואני מרוצה מהעובדה שאני נוהג בתוך התנועה, ולא צריך לחשב איך פונים וכיצד. בהמשך זה כבר הופך להיות הרגל בלי בעיה, אבל צריך להישאר תמיד מעט יותר ערניים כדי לא למצוא את עצמך נוהג נגד הכיוון. ה–TT מצידה מבהירה עם תחילת הנסיעה שנוחות הנסיעה בעיר שפויה למדי, בוודאי אם זוכרים צמיגי 245/35–19. אין ספק שהמכונית מכוילת בצד צד הנוקשה של הסקאלה, אבל היא לא באמת מענישה במעבר על בורות ושברים, וגם כבישי אנגליה היו סלחנים.
אודי TT רודסטר - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: ניצן רז, יצרן
הגג פתוח, הטמפרטורה מושלמת עם 15 מעלות ולהשלמות האווירה הטובה בשיוט מציעה ה–TT מסיט רוח מאחורי צמד המושבים הקדמיים שעולה ויורד חשמלית. זה נוח ופשוט לעומת אלו שמורכבים ידנית. המסיט עוזר במהירות שיוט להוריד את מערבולות הרוח בתא הנוסעים, ואפשר לשייט כאן במהירות התנועה (סביב 120 קמ"ש) עם כמות רוח סבירה לגמרי. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר פחות מרשימה, כאשר האודי מעבירה שיבושים קטנים בצורה מורגשת יחסית. הגג פתוח, ומי שקר לו יוכל להפעיל חימום למושבים ואת צעיף האוויר בדמות יציאת מיזוג מהמושב עצמו בגובה הצוואר (או נמוך יותר במקרה שלי). בלילה, כאשר הטמפרטורה ירדה לאזור ה–10 מעלות ומטה, זה היה נחמד ולא חייב לבוש חם במיוחד. יללני הקור שנסעו איתי בחלק מהזמן הפעילו את זה הרבה קודם.
המרחב מלפנים מצוין בכל המדדים, והנהג והנוסע שלצידו לא יתלוננו גם אם מדובר בצמד דובונים כמו ניצן רז ואנוכי (למעט מושב מעט צר בחלק התחתון). השאר היו עסוקים בתלונות, כמו "למה תמיד הגג פתוח?", ושאולי ענה מאוד מהר ב"כן!" לשאלה שנשאלה רק מתוך נימוס - "קר לך, שנסגור את הגג?". אנשים מוזרים. אבל יש גם בעיה, כי כאשר סוגרים את הגג מגלים שלרודסטר הזו יש בעיה של רעשי כביש. למעשה כבר ב–50 קמ"ש שומעים אותם בצורה מורגשת, וב–100 קמ"ש, במיוחד אם מדובר בכביש לא שקט, החוויה כבר הופכת להיות רועשת מדי. התחושה היא שיש הדהוד של רעשי הכביש בתא הנוסעים והבידוד הוא בפירוש לא ברמה המצופה.
אודי TT רודסטר - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: ניצן רז, יצרן
הפתרון שלי היה פשוט - לפתוח את הגג אלא אם יורד גשם, ואם הוא מתחיל לרדת, תמיד אפשר לרדת ל–50 קמ"ש באחת מאין–סוף הכיכרות בממלכה הבריטית ולסגור אותו בנסיעה. אין ספק שבארץ זה כבר יהיה פחות פשוט בהתחשב בימים בהם השמש מאיימת להשמיד את כל מי שנמצא בחוץ באמצע היום. חשוב: כאשר הגג סגור מרווח הראש מצוין, גם לגבוהים.
לרודסטר יש מצבי נהיגה שמשפיעים על המנוע והצליל שלו (בנפרד), תיבת ההילוכים וההגה. אני העדפתי לנהוג כל הזמן במצב ‘ספורט', ואז תיבת ההילוכים מגיבה בשמחה לכל לחיצה, המנוע נשמע נחמד עם קולות נביחה בהעברות הילוכים, והמכונית זריזה יותר. הרודסטר שוקלת 90 ק"ג יותר מגרסת הקופה המקבילה, וזה לא פער גדול, אבל הוא כן מורגש. המכונית מעט פחות זריזה, ובחלק מהמצבים הייתי שמח לעוד כוח, אם כי בהילוכים נמוכים או בסל"ד גבוה, היא עדיין זריזה כצפוי מהמנוע המוכר.
אודי TT רודסטר - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: ניצן רז, יצרן
האפשרות לתפעול ידני של ההילוכים מההגה נוחה, אבל מצב הספורט עובד מצוין, כך שלרוב לא היה בכך צורך. ההגה - עם מערכת אקטיבית לשמירת נתיב שעצבנה חלק מהנהגים - מעט חסר משקל במרכז, אבל עם ההפניה המשקל שלו בסדר, גם אם עדיין קצת קל. התחושה היא ספורטיבית–מגניבה כל עוד לא לוחצים אותה לנהיגה מהירה מהרגיל באמת. ואם כן תנהגו מהר, תרגישו שהיא פחות דינאמית מאחותה הסגורה, אבל עדיין בטוחה וצפויה. לא תצליחו להזיז את החלק האחורי גם בפרובוקציה, והרכב מציע לא מעט אחיזה ואחריה ועם תחילת האובדן שלה תת היגוי סביר. אבל מי שמחפש כלי נהיגה כדי לתקוף פניות בכל הכוח, הפתוחה הזו לא צריכה להיות הבחירה שלו, ואפילו בעומס בכיכר אפשר להרגיש שזה לא הקטע שלה. אבל בנהיגה רגילה היא משדרת תחושה ספורטיבית עם הצליל, המנוע, וגם הבלמים שהיו בסדר.
פתוחה
ה–TT רודסטר הייתה בדיוק מה שחשבתי שתהיה במרבית המרכיבים שלה. היא יפה, גם כאשר היא סגורה, במיוחד כאשר היא פתוחה - והיא משדרת לכולם שיש לך אוטו מגניב ושונה מהכלל, וזה בדיוק מה שצריך במכונית כזו. תא הנוסעים מעוצב, מפנק ונעים וגם איכות הביצוע טובה. השימושיות מפתיעה לטובה, הן במרחב שבתא הנוסעים והן בחלל ההטענה בתא המטען.
אודי TT רודסטר - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: ניצן רז, יצרן
יחידת ההנעה טובה, עם כוח זמין במרבית המקרים, אם כי ברור שהרודסטר תשמח - ואודי אכן מציעה - לעוד סוסים. אבל עם צריכת דלק של 11 ק"מ/ל' בימי המבחן, הוא בהחלט מוצלח. מה פחות טוב? היא פחות דינמית מהצפוי, אבל למרבית הרוכשים הפוטנציאלים היא תשדר ספורטיביות, והם לא יעמיסו אותה מספיק בפניות כדי לדעת שהיא לא באמת כזו.
אבל מה שהפריע יותר מכל הם רעשי הכביש עם גג סגור. אם יש לכם הרבה נסיעות מחוץ לעיר, זה עלול להפריע. הפתרון לבעיה היא או לפתוח את הגג, או שאופי הנסיעות שלכם הוא יותר עירוני (או לבדוק את זה בנסיעת מבחן בעצמכם).
מעבר לעניין זה, אם אתם מחפשים רודסטר נעימה ואופנתית, ה–TT מציעה בדיוק את זה - ובמחיר זול יותר מהתחרות הישירה בארץ. האם תתאהבו בה? התשובה תלויה ברגישות האוזניים שלכם לרעשים בנסיעה עם גג סגור. אנחנו, עם גג פתוח, נפרדנו ממנה בצער.
אודי TT רודסטר - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט')
צילום: ניצן רז, יצרן


גרסאות, מחירים
הרודסטר מוצעת בארץ החל מ–306,000 שקלים לגרסת ה–1.8 ל' טורבו 180 כ"ס. תמורת גרסת ה–2.0 ל' (230 כ"ס) תשלמו כבר 345,000 שקלים ו–359,000 שקלים אם תרצו אותה עם הנעה כפולה. שתיהן עם תיבת הילוכים דו–מצמדית, המנוע הקטן יותר עם 7 היל' והגדול ממנו עם 6 היל'. רמת האבזור כוללת בכל הגרסאות פנסי קסנון, חישוקי "17, מגן רוח מתקפל חשמלית, חיישני חניה מקוריים מלפנים ומאחור, בלוטות', בקרת אקלים מפוצלת וריפודי בד משולב בעור. בצד הבטיחות נציין שמירת נתיב אקטיבית תקנית. חבילת ‘דיזיין' תוסיף כניסה והתנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי וחישוקי "18 בתמורה לתוספת של 12,000 שקלים.