מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבוהבשר החינוך נפתלי בנט הודיע אתמול (שלישי) כי שמואל אבוהב ימונה למנכ"ל משרד החינוך, זאת לאחר פרישתה של המנכ"לית מיכל כהן. המינוי ייכנס לפועל ב-20 במרץ.
שמואל אבוהב יעזוב את 'אור ירוק', בה הוא משמש כמנכ"ל מאז אוקטובר 2007. אור ירוק, כידוע, היא עמותה למאבק בתאונות הדרכים בישראל, שהוקמה על-ידי יונה ואבי נאור בשנת 1997 לזכר בנם רן שנהרג שנתיים קודם לכן בתאונת דרכים. בנוסף, היה אבוהב יו"ר קרן רן נאור שעסקה בתחומים אזרחיים.
אבוהב, שכיהן 15 שנים כראש המועצה המקומית טבעון (2004-1989), מונה למנכ"ל משרד השיכון ב-2005, היה למנכ"ל משרד החינוך שנה לאחר מכן, ולאחר מספר חודשים פרש מניהול המשרד על-מנת לנהל את אור ירוק.
שמואל אבוהב עוזב את אור ירוק וחוזר למשרד החינוך
צילום: עדי כהן צדק,ויקיפדיה,דוברות משרד החינוך,תומר פדר
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: עדי כהן צדק (מתוך ויקיפדיה)
האיש והבטיחות
כמנכ"ל אור ירוק הפגין שמואל אבוהב פעילות רבה במרחב הציבורי, והיה אחראי לשיתופי פעולה רבים של העמותה עם גורמי תקשורת שונים, כתב טורי דעה בתחום במגוון כלי תקשורת ורואיין בנושא פעמים רבות.
העמותה בראשה עמד תקפה את התנהלות הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט, כולל מתקפות אישיות על שר התחבורה עם תחילת כהונתו. במהלך כהונתו המשיכה אור ירוק בדרך אותה הובילו קודמיו, דוד סיני וחזי משיטה, ותבעה שינויים משמעותיים בתשומת הלב הלאומית בתחום הבטיחות, אם דרך טיפול בתשתיות ואם דרך הרחבת מערך האכיפה. העמותה הפגינה נוכחות בדיונים, כמו בוועדת הכלכלה של הכנסת, ערכה כנסים משלה, ופעלה במסגרות חברתיות רחבות כמו הדרכה לצעירים.
אבוהב היה מגדולי התומכים במצלמות המהירות: "למה המשרד לביטחון הפנים מעכב את פרוייקט מצלמות האכיפה היכולות להציל חיים?" – שאל כאשר התייחס לתאונה בה גרם אוטובוס לתאונה קטלנית בכביש מספר 1. אז נכון, שלא היה קשר בין מהירות האוטובוס הזה, המהירות המותרת בכביש הזה ובין אופן האכיפה של מצלמות – אבל אותו פופוליזם של בטיחות היה אחד הדברים שאבוהב הוביל, והנוכחות שלו בתקשורת העצימה אותה לא במעט.
שמואל אבוהב עוזב את אור ירוק וחוזר למשרד החינוך
צילום: עדי כהן צדק,ויקיפדיה,דוברות משרד החינוך,תומר פדר
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ
אור ירוק – לאן?
וכך היה אבוהב לפנים של אור ירוק, לאיש שדיבר, הופיע והוביל את המסרים שלה. והשאלה היא מה מקומה של העמותה היום בשיח הציבורי לאחר שנים רבות כל כך. אור ירוק, שהובילה קמפיין ציבורי אדיר למען הקמתה של רשות לאומית בעלת יכולת, הניחה לאותה רשות להתאיין; לאחר התקפה בוטה על שר התחבורה והבטיחות הטרי דאז, ישראל כץ, קולה נדם – למרות שבשנים האחרונות חלה עלייה בממדי הקטל ואותה רשות הגיעה באופן מעשי לחדלות קיום. כך שמאבקים ציבוריים ואלטרנטיבה מחשבתית לממסד היו פחות, אבל נוכחות בתקשורת – זו הייתה בקנה מידה כביר.
אפשר רק לקוות כי המנכ"ל החדש של העמותה (שעדיין לא נבחר) יבחר קו אחר – קצת פחות נוכחות אישית מעל כל במה אפשרית, וקצת יותר תרומה מהותית של העמותה לבטיחות בדרכים.
שמואל אבוהב עוזב את אור ירוק וחוזר למשרד החינוך
צילום: עדי כהן צדק,ויקיפדיה,דוברות משרד החינוך,תומר פדר

חקירת התאונה של טל שביט
ואותו פופוליזם, אותה שאיפה להפגין בקול גדול עשייה, הבנה, הובלה ועוד כמה דברים, הובילו את אבוהב להזמין דו"ח "חקירה לעומק" על התאונה בה נהרג טל שביט, אחד מכתבי הרכב המובילים בארץ, שהיה חבר מערכת ב'אוטו' שנים רבות. הרעיון המופרך שחקירה כזו, שנערכת זמן רב לאחר התאונה ובלי גישה לראיות המלאות, יכולה בכלל להיות "חקירה לעומק", לא הרתיע את מנכ"ל אור ירוק. אבוהב רצה למקם את עצמו גבוה באירוע שקולו נשמע בכל המדינה, ואף דחף לדו"ח שיתפרסם מהר ככל שאפשר, גם כדי להראות שאור ירוק יכולה ליצור דו"ח חקירה לעומק. רייטינג זה דבר חשוב.
אבל הזמנת אותו דו"ח הייתה רק ההתחלה להתנהלות שהייתה הרבה מעבר לבעייתית. למרות שכבר עם פרסומו היה ברור שהדו"ח נגוע במספר עצום של בעיות, ואור ירוק "הקפיאה" אותו, אבוהב לא התנער ממנו. יתירה מזו: גם לאחר שכותב הדו"ח, עוזי רז, המציא תיאוריה חדשה (לאחר שהמופרכת הראשונה התרסקה) – אבוהב לא חזר בו מגיבוי הדו"ח.
שמואל אבוהב עוזב את אור ירוק וחוזר למשרד החינוך
צילום: עדי כהן צדק,ויקיפדיה,דוברות משרד החינוך,תומר פדר
זירת התאונה שהביאה למותו של טל שביט ז"ל. קרדיט צילום: hnn.co.il
והחמור מכל: מבלי להתייחס לבעיות הקשות של הדו"ח הנ"ל בכל הקשור לפן המקצועי, מבלי לדון בבעיות אפשריות של ניגוד עניינים של כותב הדו"ח (שהיה מעורב במשפט – בצד ההגנה של הנהג שפגע בטל), אבוהב סירב להתייחס להאשמות המופרכות שהועלו בו – ומעל לכולן, הזכרת האפשרות שטל שביט היה במצב נפשי או פיזי שפגע בכושר הרכיבה שלו.
אז נכון, אבי נאור – לאחר זמן רב, זמן רב מדי – התייחס לכך והתנצל, בקול קטן, קטן מדי, בפני המשפחה; הטקסט המדובר הוצג במלוא עליבותו וכיעורו באתר זה; ובעיקר: בית המשפט אמר את דברו, שהיה הפוך לטקסט המופרך המדובר, והרשיע את הנהג ושלח אותו לכלא – אבל: שמואל אבוהב הוא שחתום על פרסום החרפה המקצועית וחמור ממנה, על התועבה האישית הזו.
גילוי נאות: הכותב השתתף בכנסי אור ירוק הראשונים, זכה בפרס מטעמה בתחום התקשורת וכתב עבורה דוחות ביקורת ציבורית. הכותב היה חברו של טל שביט שנים רבות וכתב את התגובה על הדו"ח המדובר שהתפרסמה בזמנו ב'אוטו'.
שמואל אבוהב עוזב את אור ירוק וחוזר למשרד החינוך
צילום: עדי כהן צדק,ויקיפדיה,דוברות משרד החינוך,תומר פדר