יצרנית מכוניות היוקרה DS, שהחלה כמותג של סיטרואן והופרדה לחטיבה עצמאית בקונצרן PSA (פיג'ו), מציגה את רכב הפנאי הראשון בתולדותיה לשוק האירופאי. אחרי שהציגה דגמים לסין בלבד, DS חושפת את ה-7 קרוסבק (Crossback), רכב פנאי בגודל בינוני שיתחרה באודי Q5 וב.מ.וו X3, באחד מפלחי השוק החשובים ביותר עבור יצרניות רכבי היוקרה.
הרכב החדש יוצג בהופעת בכורה בתערוכת ז'נבה בשבוע הבא, ולישראל יגיע בתחילת 2018, כך נמסר ל"אוטו" מחברת לובינסקי, יבואנית המותג. בשלב זה לא ידוע כמה יעלה או אילו גרסאות יוצעו.
ה-7 קרוסבק מציע חמישה מושבים ומציג אורך של 457 ס"מ, רוחב של 189 ס"מ וגובה של 162 ס"מ (נתון בסיס גלגלים לא פורסם), ונפח תא המטען שלו עומד על 555 ליטר. הוא יוצע עם הנעה קדמית בלבד, אם כי כשנה לאחר השקתו תוצע גרסת כלאיים נטענת משקע עם הנעה כפולה בסיוע מנוע חשמלי אחורי.
הוט קוטור על גלגלים: DS מציגה 7 קרוסבק
צילום: מנהל
לרכב החדש היצע מנועים הכולל שלוש יחידות טורבו-בנזין: 1.6 ליטר עם 180 או 225 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית חדשה בקונצרן, ו-1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים ו-130 כ"ס שמוכר מדגמי PSA שונים, ויוצע רק עם תיבת שישה הילוכים ידנית.
בנוסף יוצעו שני מנועי טורבו-דיזל: 1.5 ליטר חדש לחלוטין עם 130 כ"ס ותיבת שישה הילוכים ידנית או שמונה הילוכים אוטומטית, ו-2.0 ליטר עם 180 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית בלבד. נתוני ביצועים ותצרוכת דלק לא פורסמו בשלב זה לאף אחד מהמנועים, וכולם יוצעו עם מערכת עצור-סע שאף היא חדשה ב-PSA, ושכוללת דימום מנוע גם בגלישה מתחת למהירות של 30 קמ"ש.
הוט קוטור על גלגלים: DS מציגה 7 קרוסבק
צילום: מנהל
החל מ-2019, בפסגת ההיצע תשכון גרסת "E-Tense" עם הנעת כלאיים נטענת משקע. מדובר במערכת ראשונה מסוגה ב-PSA, שתכלול מנוע בנזין עם 200 כ"ס ושני מנועים חשמליים עם 109 כ"ס כל אחד, שייתמכו על-ידי מצבר ליתיום-יון עם קיבולת של 13 קילוואט שעה. הספק המערכת הכולל יעמוד על 300 כ"ס, וה-7 ההיברידי יוכל לנוע למרחק של עד 60 ק"מ בכוח המנועים החשמליים.
הוט קוטור על גלגלים: DS מציגה 7 קרוסבק
צילום: מנהל
מערכת הכלאיים תחולק בין הסרנים, כך שמנוע אחד ממוקם מאחורי תיבת ההילוכים (אוטומטית עם שמונה יחסי העברה), ויניע את הגלגליים הקדמיים. מנוע שני ממוקם מאחור ומניע את הגלגלים האחוריים, וכך נוצרת הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית. נתוני ביצועים ותצרוכת דלק לא פורסמו, אך ב-DS מציינים שטעינת המצברים תארוך בין 2.5 ל-4.5 שעות בהתאם לסוג שקע הטעינה (16 או 32 אמפר).
לרכב החדש צפוי להיות מפרט טכני עשיר, שיכלול לראשונה ב-DS מתלים אדפטיביים הנעזרים במצלמה. מערכת זו סורקת את הכביש (חמישה מטרים לפנים) ומזהה בורות, פסי האטה ופגמים שונים בכביש, ומתאימה את קשיחות כל אחד מהמתלים בנפרד בתוך שבריר שנייה, בכדי להקנות לנוסעים חווית נסיעה חלקה ככל הניתן.
הוט קוטור על גלגלים: DS מציגה 7 קרוסבק
צילום: מנהל
בנוסף, תוצע תאורה קדמית אדפטיבית (לד מלא), כולל מודולים נפרדים של תאורה ומספר מצבי הארה בהתאם לאופי הכביש, מהירות הנסיעה וכיוון ההגה. לנהג תוצע גם מערכת ראיית לילה, עם מצלמת אינפרה אדום שתציג תמונה ברורה של הנעשה מלפנים בלוח המחוונים (אחד משני מסכי "12 בקונסולה הקדמית) גם בחשכה מוחלטת. מערכת זו גם מזהה סכנות - דוגמת הולך רגל או בעל חיים בדרך - ומסמנת אותו על הצג.
הוט קוטור על גלגלים: DS מציגה 7 קרוסבק
צילום: מנהל
מערכות הנוחות והבטיחות יכללו גם בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והיגוי אקטיבי - שיחד יאפשרו נסיעה אוטונומית כמעט במהירויות של בין 30 ל-180 קמ"ש, למשל בתנועה עמוסה בכביש מהיר. ל-7 קרוסבק גם מערכת סיוע לחנייה שלא תצריך התערבות נהג בהיגוי או בדוושות.
הוט קוטור על גלגלים: DS מציגה 7 קרוסבק
צילום: מנהל
בתא הנוסעים, DS תציע חמישה עיצובים שונים שמכונים "השראות" ועוצבו לטענת הצרפתים בהתאם לאופנה העילית (הוט קוטור) - בסטיל (Bastil), ריבולי (Rivoli), פאובורג (Faubourg), אופרה (Opera) ופרפורמנס ליין (Performance Line). בנוסף, תוצע גרסת השקה בשם "La Premiere" ("הראשונה"). אלו יובדלו בעיצוב, שילובי הגוונים ואף בחומרים - דוגמת עור, קריסטל ועץ.