לפני חמש שנים, בתערוכת פרנקפורט 2011, נראו בעמדת ב.מ.וו שתי מכוניות תצוגה בעלות עיצוב דמיוני שלא לומר בדיוני. אלה היו ה-i3 וה-i8 שבישרו על שני הדגמים הראשונים של פרויקט i החשמלי-סביבתי שהוקם ב-2007 והושק כתת-מותג ב-2011. תת-מותג זה נועד להתנהל באופן שונה מאשר ב.מ.וו, ושנתיים לאחר התצוגה, הושקו הדגמים הסדרתיים. בפריז 2016 כבר הוצגת גרסה משופרת ל-i3.
"התעסקנו בשני דברים: הגדלנו את הטווח בקצת יותר מ-50% ל-300 ק"מ, ומהניסיון שלנו מדובר ב-200 ק"מ במציאות". פותח היינריך שוורוקפר, שלמרות המראה הצעיר הינו האחראי על פרויקט ה-i3 ואחת הדמויות המובילות בתת-המותג הסביבתי של ב.מ.וו. "באותו זמן גם הגדלנו באופן משמעותי את קצב הטעינה. באופן זה ניתן לטעון 80% מהסוללות תוך כ-40 דקות".
מה למדתם מאז ההשקה?
"למדנו איך אנשים באמת משתמשים כיום ברכב חשמלי. היו לנו אמנם סדרות ניסיוניות עם מיני E ואקטיב E (מיני וסדרה 1 היוצאת שהוסבו לתפעול חשמלי; א.ש), אבל עם רכב סדרתי אנחנו לומדים הרבה יותר. אנחנו יודעים למשל שהלקוחות שלנו נוסעים כ-30 ק"מ ביום. אבל אנחנו כמובן רוצים לגדול ולהגיע גם ללקוחות שרגילים לטווחים גדולים יותר. הדבר השני הוא הטעינה המהירה יותר. אפשר לומר שהלקוחות שלנו רוצים שבזמן שהם נמצאים בקניות במרכז המסחרי, סוללות הרכב יתמלאו. כעת הקצב טוב יותר ומתאים לדרישות באירופה וזה מאוד משמעותי".
פרוייקט i - ראיון עם בכיר בתת-המותג הסביבתי של ב.מ.וו
צילום: מנהל
איך היית מתאר את המצב הנוכחי של תת-המותג i כרגע?
"כרגע אנחנו מרוצים מההצלחה. מכרנו 55,000 כלים וכל שנה גדלנו במכירות. לא ציפינו למספרים גדולים יותר בשלב הזה. ברור שאנחנו רוצים לשמור על הדגמים רעננים ולעדכן אותם כמו שאנחנו תמיד עושים. מצד שני אנחנו גם רוצים להוסיף מוצרים למבחר. כך למשל תהיה ב-2018 i8 פתוחה. אנחנו גם רוצים להציג רכב יותר גדול בתחום החשמלי – מכונית שתהיה שימושית, מרווחת ועם יכולת יומיומית מלאה. דגם זה יוצג בתחילת 2021 ויכלול חידושים טכניים גדולים; למעשה, תהיה לו טכנולוגיה שתוכננה ספציפית עבורו. אנחנו תמיד בוחנים שילוב טכנולוגיות חדשות וייעודיות בדגמי ה-i החדשים. ה-i3 שלנו היא מכונית מאוד קומפקטית במכוון, ולכן רבים משתמשים בה כמכונית שנייה. עם הדגם העתידי, אנחנו רוצים מכונית בגודל אמיתי".
האם פרויקט i מוצדק מהבחינה הכלכלית?
"בהחלט. אנחנו מרוויחים על כל מכונית ומבחינת ב.מ.וו זה מקום טוב למבחן עבור טכנולוגיות חדשות הן בתחום החשמל והן בשימוש בסיבי פחמן. אנחנו למעשה עובדים עבור כל הקבוצה".
האם באמת היה צריך להקים תת-מותג נפרד?
"אני חושב שדרך הקמת מותג נפרד הבאנו לקוחות חדשים לב.מ.וו. לפי ההערכות שלנו מדובר ב-80% מהלקוחות, אנשים שהיו להם העדפות ותפישות אחרות. הם כאלה שאהבו דברים אחרים מהערכים שב.מ.וו מייצגת וטוב להביא אותם אלינו. אנחנו גם מביאים לקוחות מ-i למכוניות אחרות שלנו.
פרוייקט i - ראיון עם בכיר בתת-המותג הסביבתי של ב.מ.וו
צילום: מנהל
"אם תסתכל במה שקרה בתערוכת פריז תראה שגם מרצדס הציגה מותג חשמלי, אז כנראה שעשינו משהו נכון, והרי גם פולקסווגן משיקה מותג כזה. אני לא אוהב לדבר על המתחרות, אבל בגולף E למשל לא היה לפולקסווגן אותו אפקט על השוק כמו שאנחנו יצרנו עם מכוניות כמו ה-i3 וה-i8 והם מבינים זאת. אנחנו המוצר הנמכר ביותר בתחום הפרמיום החשמלי".
כולם מדברים על טסלה. האם למדתם מהם משהו?
"עבורנו זה טוב שיש מתחרה שמייצר כלים הפונים לצד האמוציונלי, אבל הגישה שלנו שונה. לנו חשוב כל הסיפור – ולא רק טווח גדול או מהירות גבוהה. תמיד צריך לזכור שהצידוק של שימוש בחשמל הוא להוריד זיהום, ואם נייצר סוללות גדולות וכבדות לא נצליח להוריד CO2 בגלל הייצור וההובלה שלהם. הטווח שלנו כרגע טוב ומספק. למדנו מהם שיש ביקוש לרכב חשמלי לטווח ארוך, אבל כרגע לא רצינו ללכת לכיוון הזה – גם בגלל שזה הצד היקר בתחום ואנחנו רוצים להרוויח על כל מכונית.
"מבחינת הייצור אין פה הרבה מה ללמוד, כי רכב חשמלי פשוט יותר לייצור מאשר בנזין אבל לא כל דבר שאפשר לעשות הוא גם נכון. אפשר לעשות מכונית כבדה ויקרה יותר אבל מבחינתנו המטרה היא במציאת האיזון בין טווח, ויעילות דינאמית".
פרוייקט i - ראיון עם בכיר בתת-המותג הסביבתי של ב.מ.וו
צילום: מנהל
היכן היו ההצלחות הגדולות שלכם עם ה-i3?
"ה-i3 מבחינתנו היא סיפור הצלחה גדול. מאז אוגוסט עם התחלת השיווק של הגרסה החדשה עלו המכירות שלנו ב-70% לעומת השנה שעברה. השוק הגדול ביותר עבורנו נמצא כרגע בארה"ב עם 40% מהמכירות. באירופה זה מאוד תלוי בסיוע הממשלתי של כל מדינה; נורווגיה למשל היא שוק קטן עבור המותג, אבל שם זה הרכב הכי נמכר של ב.מ.וו. זה כמובן קשור לסבסוד שיש שם וסיוע כמו טעינה חינם, שימוש בנתיבי אוטובוסים וחניה ללא תשלום. התשתית טובה גם בפריז, ושם בגלל עמדות הטעינה, זה עוזר למצוא חניה".
האם אפשר להצליח בתחום החשמלי ללא עזרה ממשלתית?
"כרגע, כשהמחיר גבוה, עזרת הממשלות היא פשוט הכרחית. אבל בעתיד דברים יכולים להשתנות. אם בעוד עשור או יותר השוק יגדל, המחירים ירדו, והטעינה תהיה מהירה יותר אז אולי לא נצטרך זאת. אבל כרגע זה מאוד חשוב וזה השיעור שלנו בנורווגיה. בגרמניה, היכן שלא עוזרים לנו, זה פחות מאחוז מהמכירות שלנו".
מי לדעתך הם המתחרים שלכם?
"קשה לומר בדיוק אבל אני מעריך שכרגע התחרות המרכזית היא עם הגרסאות החשמליות של גולף ומרצדס B, אבל יגיעו עוד מתחרים בעתיד. עם ה-i8 יש לנו עמדה ייחודית. אנחנו קוראים לה 'מכונית הספורט הפרוגרסיבית ביותר'. יש אמנם דברים היברידיים מעניינים של פורשה ופרארי אבל הם לא באותה רמת מחיר".
פרוייקט i - ראיון עם בכיר בתת-המותג הסביבתי של ב.מ.וו
צילום: מנהל