מגיש: ערן אביבי | צילום ועריכה: גיל חסון
קטגוריה - רכב פנאי קטן

גרסה - 2.0 ל', אוטומטית, פיור-וויט

מתחרות בולטות - ניסאן ג'וק, אופל מוקה, שברולט טראקס, סוזוקי ויטארה

מחיר גרסה נבחנת - 145,000 שקלים


המאזדה CX-3 ניהל טיזינג ארוך עם השוק הישראלי. מאז הושק ב-2015 (ואנחנו נהגנו בו בקנדה) הוא היה על תקן "או-טו-טו מגיע", כשכל פעם הגעתו נדחית מחדש, כאשר הטיעון הרשמי של היבואן הוא שמכיוון שהרכב מצליח כל כך בחו"ל, הוא לא מצליח לקבל אותו במחיר תחרותי. אבל לא משנה מה היתה הסיבה לעיכוב, העיקר הוא שעכשיו הוא כאן, ואפשר להתרשם ממנו על כבישי ישראל. קיבלנו למבחן את רמת האבזור הבכירה, pure white, שעולה 145,000 שקלים. יש גם רמת אבזור נמוכה יותר - זום - שעולה 134,000 שקלים, שמציעה את אותה יחידת הנעה בדיוק - 2.0 ל', 156 כ"ס, ותיבת שישה הילוכים אוטומטית-פלנטרית.

עיצוב ונראות
העובדה שמדובר במאזדה בולטת מהרגע הראשון, גם כאשר הרכב לא צבוע באדום-מאזדה כמו רכב המבחן. הקשר המשפחתי למכוניות הדור הנוכחי של מאזדה ברור מיד, ולמרות שעברו כמעט שנתיים מאז שהוצג, הוא עדיין נראה מודרני ורענן. חישוקי ה-"18 הגדולים ופנסי הלד מלפנים (וגם מאחור) תורמים גם הם למראה נאה ומושך.

פנים הרכב
תא הנוסעים, או אם לדייק - המראה של תא הנוסעים - הוא הקלף החזק של ה-CX-3 ברמת האבזור הבכירה. שפע חומרים, צבעים ומרקמים מקנה לתא מראה עשיר בהרבה מהמקובל בקטגוריה, ואפילו קצת עמוס מדי - יש שחור פסנתר, יש עור אדום, יש עור לבן, יש עור לבן מחורר, יש אלומיניום מוברש ויש פלסטיק דמוי קרבון... וכמובן גם פלסטיק רגיל (ונוקשה). מסך מולטימדיה בגודל "7 שבולט מהדשבורד, יחד עם חוגת פיקוד בסגנון גרמני וצג תצוגה עילית (רק ברמת האבזור הזו) מעניקים לתא עוד נגיעה של "פרימיום" נחשק.
מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש
לוח המחוונים בגרסה זו כולל מד סל"ד גדול שבתוכו מתחבא צג דיגיטאלי קטן המציג את המהירות. המהירות מוצגת גם בתצוגה העילית, יחד עם הוראות ניווט והתרעות בטיחות, אבל עדיין הייתי מעדיף תצוגה קונבנציונאלית יותר. אולי אפשר להתרגל עם הזמן, אבל במבחן מצאתי את עצמי יותר מדי פעמים תוהה באיזו מהירות אני נוסע בעודי סורק את לוח המחוונים אחר התשובה.
ההגה מתכוונן לעומק ולגובה - לא ברור מאליו בקטגוריה הזו - וגם המושב מציע טווח כיוון רחב. תנוחת הנהיגה לא מאוד גבוהה, אבל נוחה בסך הכל. יש מרחב מספק לראש ולכתפיים, אך אזור הברכיים מעט צר מדי. אבל בסך הכל בסדר. מאחור, לעומת זאת, המצב פחות טוב - למרות בסיס גלגלים ארוך למדי, 257 ס"מ (בדיוק כמו במאזדה2, עליה הוא מבוסס), המרחב במושב האחורי הוא אחד הפחות טובים בקטגוריה. הברכיים נגעו בגב המושב מלפנים, והראש היה בקרבה יתרה לגג - ואני לא משחק כדורסל מקצועי כסנטר או משהו. לא ברור למה, אבל נראה שלמאזדה יש בעיה לתכנן מושבים אחוריים מרווחים, וזה בולט גם ב-3 וב-2.
תא המטען מעט קטן מהממוצע בקטגוריה, אם כי הוא בוודאי גדול יותר מהנפח המוצהר באתר היבואן - 240 ל'. במפרטים מחו"ל נתקלנו בנפח של 350 ל', וזה נ|שמע מתאים יותר למציאות.
נוחות נסיעה
מאזדה CX-3 מציע תפקוד מתלים שמזכיר מאוד את ה-2 וה-3: המתלים מסננים ביעילות שיבושים קטנים, ומתמודדים בצורה טובה עם גלים בכביש. אבל יש להם בעיה עם שיבושים חדים כגון טלאי סלילה לא מוקפדים, חריצי חיבור בגשרים או מכסי ביוב בולטים. על אלו יכול ה-CX-3 לחבוט, ורצף שיבושים כאלו מבלבל אותו לחלוטין, וגורם לו לנער את הנוסעים. התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית מינוס בעיר, ובינונית פלוס מחוץ לעיר. הצמיגים נמוכי החתך - 215/50-18 כנראה לא עוזרים למתלים - ואפשר לצפות כי ברמת האבזור הבסיסית, עם צמיגי 215/60-16 נוחות הנסיעה תהיה מעט טובה יותר, בעיקר בעיר.
ה-CX-3 לוקה גם בתחום בידוד הרעשים. רעשי כביש ורוח בולטים כבר במהירות נמוכה, ויכולים להגיע לרמה מציקה בנסיעה מהירה על אספלט לא הכי איכותי.

התנהגות ובטיחות
בשני הסעיפים הללו מאזדה CX-3 זורח. הגה טוב יחסית למקובל היום, עם משקל נכון, דיוק טוב ואפילו שמץ משוב, מתחבר לשלדה שמכויילת נכון ונענית ברצון למשובות הנהג, לכדי מכונית שכיף לנהוג בכביש מפותל. לפחות יחסית לרכב פנאי. המנוע מגבה גם הוא את יכולת השלדה - אבל על כך בהמשך.
וליכולת הדינמית, שתורמת כמובן לבטיחות, מצטרף היצע עשיר של מערכות בטיחות ברמת האבזור הזו - התרעת סטיה מנתיב (אבל לא תיקון), בלימה אוטונומית (אבל רק עד מהירות 30 קמ"ש), מערכת ניטור שטחים מתים שמתריעה גם מפני תנועה צולבת בנסיעה לאחור (שימושי מאוד ביציאה מחניה בניצב) ועמעום אורות אוטומטי. בקטגוריה הזו זה מספיק כדי להכתיר אותו כמלך האלקטרוניקה. במבחני הריסוק האירופאים ה-CX-3 השיג ציון של ארבעה כוכבים, אם כי יש לציין שהוא נבחן ללא מערכת הבלימה האוטונומית.
מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש

מנוע וביצועים
דלק מוטורס מביאה לארץ את הגרסה החזקה ביותר של מאזדה CX-3, עם מנוע 2.0 ל' המפיק 156 כ"ס ו-20.8 קג"מ כבר מ-2800 סל"ד. תיבת ששת ההילוכים הפלנטרית של היצרן משלימה את אחת מיחידות ההנעה המוצלחות ביותר בקטגוריה. המנוע מפגין גמישות טובה ונכונות רבה לטפס בסל"ד לעבר הקו האדום, והתיבה מורידה הילוך בזריזות גם במצב הניהוג הרגיל. במצב 'ספורט' החיבה שלה להורדות הילוך כבר כמעט משעשעת, כשמוח הצורן של התיבה דואג לשמור את המנוע בשליש העליון של טווח הסל"ד. והתוצאה של שיתוף הפעולה המוצלח בין התיבה למנוע הם ביצועים טובים, תאוצות ביניים זריזות המאפשרות עקיפה קלה גם בעליה, ותחושה כללית תוססת ודינאמית. כיף של יחידת הנעה! חוץ מעניין הסאונד. ממש לא היינו מתנגדים לצליל קצת יותר גרוני בעומס מלא, כזה שיתאים טוב יותר לשמחת החיים שמפגין ה-CX-3. לפחות במצב ספורט.
למרות שה-CX-3 גירה אותנו לנהוג בצורה קצת יותר נמרצת מהמקובל, הוא עדיין סיים את מסלול המבחן שלנו עם צריכת דלק של 10.2 ק"מ לליטר. לא רע ביחס לקצב. בשיוט בין-עירוני מהיר סיפר מחשב הדרך על 13 ק"מ לליטר. סביר בהחלט.

סיכום
מאזדה CX-3 ברמת אבזור פיור-וויט מציע חבילה ייחודית בקטגוריה, עם יתרונות בולטים לצד חסרונות משמעותיים. חבילה שתתאים לקהל צר יחסית, כזה שהמרחב לנוסעים לא ממש מטריד אותו, ומוכן לשלם אקסטרה תמורת תחושה עשירה בתא הנוסעים וביצועים זריזים. אולם גם אלו כדאי שייקחו נסיעת מבחן ארוכה כדי לוודא שהם מסתדרים עם בידוד הרעשים הלא מוצלח.
מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש