נתת לנו Like ב-Facebook?

קאן-אם מאבריק X3 - מבחן דרכים

אוטו מבחני רכב

קאן-אם מאבריק X3 - מבחן דרכים

16.04.17 אלדד אריה |   צילם: רונן טופלברג

מלחמת הקיצוניות בתחום הצל"צים ממשיכה במלוא הקיטור. קאן-אם מאבריק X3, הטוען הנוכחי לכתר, נחת בארץ

תגיות: קאן-אם, אלדד אריה, מאבריק X3, קאן-אם מאבריק X3

לפרטים
auto.co.il icon
*ציין שם
*ציין טלפון *טלפון שגוי

הפרטים נקלטו במערכת, ניצור איתכם קשר בהקדם

v-icon
סגור
קטגוריה: טרקטורוני צד-לצד
 
גרסה: 0.9 ל' טורבו, אוט', X-RS
 
מתחרים בולטים: ימאהה YXZ1000R, פולאריס RZR טורבו
 
מחיר הגרסה הנבחנת: 200,000 שקלים
 
 
המפגש הראשון שלי עם קאן–אם מאבריק X3 החדש, הזכיר לי את הנסיעה הראשונה שלי אי פעם בכלים הללו המתקראים צל"צים, לפני שבע שנים בערך (כן, באיחור ניכר, אני יודע). זה היה, כמובן, פולאריס RZR800, וקל היה להבין למה כולם מתרגשים. וה–X3 משאיר את אותה תחושה - קל להבין למה כולם מתרגשים. אחרי נסיעה של כמעט 200 ק"מ במסגרת ההשקה המקומית, ולמרות שלא מדובר במבחן מלא כהלכתו, אפשר כבר לקבוע כי נעשתה כאן קפיצה גדולה קדימה ביכולת. רבולוציה של ממש, ולא עוד אבולוציה מתגלגלת.
 
 
 
לפני שאתחיל לתאר לכם את רשמיי מההשקה, צריך להבין על מה כל הטררם. זה לא עניין חדש שעולם הצל"צים נסק לספירות שגורמות לאדם לתהות מי צריך את זה בכלל (ואם אותו אדם שפוי, הוא יודע שהתשובה היא "אף אחד"). רמת ההספק והביצועים כבר מזמן חרגה מהתחום השימושי לתחום המוגזם. כמה מוגזם? מה דעתכם על נתון של 4.9 שניות(!) מעמידה ל–97 קמ"ש ב–X3? וכדי לשים דברים בפרופורציה - זה נתון דומה עד זהות לנתון התאוצה של גולף R או אודי S3. ביחס אליהן המחיר של ה–X3 נראה פתאום הגיוני, "כולה" 167,000 שקלים, בערך חצי מהשתיים הנ"ל...
 
אבל נתון התאוצה הוא לא עיקר הסיפור של ה–X3. גם לא המחיר.
 
 
מהומה על מה?
המנוע והספקו מהווים עניין גדול בכלים מסוג זה - נתון הספק הוא דבר קל להבנה, וקל לכתוב אותו בגדול בקטלוג. אנשי קאן–אם מודעים לעניין, ולכן דאגו לצייד את ה–X3 במנוע הכי בריון בשכונה. הם נטשו את תצורת ה–V2 החביבה עליהם לטובת מנוע 3 צילינדרים בטור מתוצרת רוטקס, שבעזרת מגדש טורבו מפיק 154 כ"ס. הם גם הזיזו אותו מהמיקום המסורתי אצלם - בין הנהג לנוסע - אל המיקום המקובל בתחום, מאחורי הנהג/נוסע.
 
 
 
אבל הם לא עצרו במנוע: תיבת ההילוכים הרציפה - נקודה רגישה בכלים כאלו בדרך כלל - זכתה גם היא לטיפול מקיף ואמורה להיות עמידה יותר וזריזה יותר; בולמי פוקס "2.5 פודיום הם עכשיו הסטנדרט בגרסאות הבסיס (R ו–X–DS, האחרון עם צמיגי "29) שמציעות מהלך מתלים של 51 ס"מ; הגרסה הבכירה, X–RS מצוידת בבולמי פוקס "3.0 פודיום ומתלים עם מהלך של 56 ו–61 ס"מ מהלך (מלפנים/מאחור בהתאמה), ומצוידת גם במפשק סרנים רחב יותר (183 ס"מ לעומת 163 ס"מ בשתי האחרות) וגלגלים גדולים יותר ("30).  
 
ומעבר לכל הנתונים הטכניים (המרשימים מאוד, יש להודות) יש כאן שלדת מסבך צינורות חדשה ושונה מאוד משל המאבריק הרגיל (וגם משל רוב המתחרים). היא ארוכה יותר (בסיס גלגלים של 259 ס"מ) ומציבה את הנהג והנוסע נמוך בהרבה מהמקובל, כך שמתקבלת תחושה של ישיבה "בתוך הכלי" ולא "מעליו". וההבדל הזה מעניק לנהג תחושת חיבור ושליטה ברמה אחרת - בדיוק הנקודה שהפריעה לנו בכלים מסוג זה בעבר.
 
 
 
לפני שניכנס ל"איך מרגישים לנהוג ב'מכונת מירוצים' היישר מהחברה", חייבים לחזור רגע לעניין המחיר: החל מ–173,000 שקלים לדגם הבסיס, ועד ל–200,000 שקלים טבין ותקילין בשביל הגרסה הבכירה. וגם בתחום הזה ה–X3 מגדיר מחדש את גבולות הגזרה של הקטגוריה.  
 
מכתש רמון - אילת
עופר–אבניר, היבואנית, ארגנה השקה נוסעת ל–X3 במסלול שהחל באזור מכתש רמון והסתיים באילת. המסלול היה מהיר אך לא ממש מאתגר ברובו, כשהאתגר העיקרי היה להגיע בזמן לטיסה חזרה למרות איחור של שעתיים ביציאה לדרך.
 
ההבדל בתנוחת הנהיגה בולט מהרגע הראשון - ואני בהחלט אוהב את התנוחה הנמוכה, אם זה לא היה ברור. ואפשר להנמיך את המושב (הנוח והתומך) אפילו יותר, אבל זה דורש כלי עבודה - וזמן, שלא היה לנו. הדוושות מעט רחוקות מדי ונוטות יותר מידי לימין (וקרבתן זו לזו מקשה על נהיגה עם שתי רגליים - חבל), אך ההגה הקטן נופל לידיים בזווית טובה (מתכוונן מעלה–מטה), לכדי תנוחת נהיגה טובה בסה"כ, כולל שדה ראייה מספק כמעט לכל כיוון חשוב (למעט לאחור).
 
 
 
התחלתי את היום בגרסת ה–X–RS הבכירה, ועוד כזו המאובזרת בכל טוב ועם מתלים שכוילו על הצד הנוקשה, מה שהתאים היטב לתוואי, וליכולת של ה–X3. לחיצה על דוושת התאוצה מייצרת כמעט מייד נהמה גרונית ורעשי יניקה ממש מאחורי הראש, שתוך שבריר שנייה מוטח במשענת הראש - ראבק כמה מהר הוא מאיץ! ולא רק מהמקום, כמעט בכל לחיצה על הגז, בפרט שהמחוג מתקרב ל–6000 סל"ד, ובכל מהירות, תקבלו דחיפה מעוותת פרופורציות, גם במהירויות כביש 6. מפחיד!
 
 
ה–X–RS משדר חוסן ויציבות, ומעניק אחיזה אדירה ויציבות מרשימה בנהיגת שבילים ממש מהירה. הפרונט מגיב מהר, עם היגוי חד ומידי, ולא פחות חשוב - מדויק. אם צץ תת–היגוי, אפשר להתגבר עליו בקלות על ידי העברת משקל, או קל (וכיף) מזה: עוד קצת גז. המתלים עושים עבודה נהדרת - קפלים, חריצים, אבנים או באמפים, הכל נבלע באדישות. קאן–אם עשתה ללא ספק צעד גדול בתחום המתלים, ולא משנה מה עשיתי, ה–X3 שידר שהמדבר הישראלי ו/או האוחז בהגה, פשוט קטנים עליו. המאבריק מבצע בקלות ובלי דרמה שינויי כיוון מהירים וחדים שהיו גורמים לכלים אחרים, בעלי מרכז הכובד הגבוה, לזוויות גלגול חריפות (ולפעמים לגלגול של ממש), כאשר תנוחת הישיבה הגבוהה באותם כלים עוד מחדדת את תחושת ההטיה.
 
 
 
בצד התלונות נזכיר שהבלמים אמנם עשו עבודה מספקת, אך יכלו להיות בעלי עוצמה ונשיכה ראשונית טובות יותר. בלימת המנוע לא חריפה - זה טוב בנהיגות שבילים מהירות, פחות בירידות טכניות תלולות.  
 
המעבר ל–X–DS לווה בחשש קטן מאכזבה אחרי אחיו הבכיר, אך החששות הופגו מיד. מפשק הסרנים והגלגלים הקטנים יותר מורידים מהיציבות הכיוונית, אבל תורמים לזריזות שינוי הכיוון. התוצאה היא כלי תזזיתי יותר, אך כזה שעדיין יציב די והותר, מספיק כדי לשייט בקלות על שבילי המדבר במהירות שראויה יותר לכביש בין עירוני.
 
סוף פסוק, פרק חדש
מהנדסי המתחרה הגדולה, פולאריס, בטח מגרדים את הראש בשאלת "איך ולאן מתקדמים מכאן, לעזאזל?". לפחות בתחום ההספק אנחנו כבר יודעים את התשובה - הדור החדש של הרייזר, עם 168 כ"ס, כבר בדרך אלינו... אבל לשם שינוי, ההספק הוא לא הבשורה הגדולה של ה–X3, אלא יכולות השלדה. סוף סוף קאן אם משאירה מאחור את מורשת כלי העבודה מהם נולדה קטגורית הצל"צים הספורטיבית, לטובת שלדה ראויה.
 
זו הייתה טעימה קצרה אך מרשימה מהמאבריק X3 החדש. לא מספיקה - ובטח לא מספקת - אך ברור כי הוא מעלה את הרף בתחום לגובה חדש. אלא שכאמור, הוא מעלה גם את רף המחיר. האם זה יפריע לו להצליח בארץ? נראה שלא - הניסיון מוכיח שלמרות שרובנו נאנקים להסתדר עם יוקר המחיה, יש בארץ מספיק אנשים שיכולים לשלם את מה שנדרש בשביל צעצועי פנאי, שהיום יותר מתמיד, יכולים להתהדר בכינוי "צעצועי מירוץ מקצועיים".
 

 
מאבריק X3 XDS/R טורבו (XRS)
 
מנוע: טורבו-בנזין 3 ציל', רוחבי, 900 סמ"ק
הספק/סל"ד: 154 כ"ס/ 7,500 סל"ד
מומנט/סל"ד: 15.6 קג"מ/ 7,000 סל"ד
תמסורת: הנעה כפולה, תיבה רציפה
מתלים קדמיים: עצמות עצה כפולות, מוט מייצב
מתלים אחוריים: זרועות עוקבות, מוט מייצב
בלמים ק'/א': דיסקים מאווררים
מרווח גחון: 35.6 ס"מ (38.1 ס"מ)
בסיס גלגלים: 259 ס"מ
אxרxג: 168x162.5x333 ס"מ (אxרxג 170x183x335 ס"מ)
משקל: 667 עד 719 ק"ג
מיכל דלק: 40 ל'
מהירות מרבית (יצרן): -
0 ל-97 קמ"ש (יצרן): 4.9 שנ'
מחיר: מ-173,000 שקלים ל-R, מ-184,000 שקלים ל-X-DS (מ-200,000 שקלים ל-X-RS)
 
 

2 תגובות לכתבה

לקריאת כל התגובות ברצף
  • 2
    לא ברור

    זה לא הכלי שכבר הופיע בכל האתרים לפני איזה חודש? בהשקה שארגן היבואן? או שמדובר בגרסה חדשה?

    17.04.17 | 19:19אבי

  • 1
    העיקר שיש שלט 40 קמ"ש   ל"ת

    ללא תוכן

    17.04.17 | 09:18אלון

חם באתר

מבצעי רכב בשוק הישראלי

מבצעי רכב, ימי מכירות , חיסולי מלאי בסוכנויות רכב ואצל היבואנים

ליסינג ומימון לרכב

קונים רכב בליסינג פרטי? קבלו טיפים והצעות אטרקטיביות כאן

מבחן צמיגים – בלימה (וידאו)

כמה גדול ההבדל בין צמיגים שונים ביכולת הבלימה במקרה חירום? יצאנו לבדוק

מי היא המשפחתית ההיברידית הטובה בישראל? (וידאו)

יונדאי איוניק מול קיה נירו וטויוטה אוריס היבריד - מבחן דרכים השוואתי

איזה מחירון רכב קובע?

מחירון לוי יצחק או יד2? באיזה מחירון רכב לבחור כאשר רוצים למכור או לקנות רכב?

אוטו לוגו (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה)