לכבוד כנס "אקומושן" שנערך השבוע בתל-אביב, הגיע לישראל פאביאן סימר, האחראי בסיאט ל"מכונית המקושרת" - אחד התחומים החשובים ביותר בתעשייה כיום. המכונית המקושרת כוללת בחובה הטמעת יישומונים (אפליקציות), קישוריות לאינטרנט ושורה של טכנולוגיות מתקדמות, ועל כך שוחחנו עם סימר במהלך הכנס.
"לפני שנה החלטנו ליצור קבוצת דיגיטל נפרדת בסיאט, שתעסוק בשלושה תחומים: 'המכונית המקושרת ופתרונות עירוניים' - עליה אני אחראי, 'הלקוח המקושר' שיעסוק בדברים שמכוונים ללקוחות כמו אפליקציות, אתרים ופלטפורמות, והתחום השלישי הוא 'פיתוחים עסקיים' - שמתמקד באיתור יצרניות שכבר מפתחות טכנולוגיה דומה, ויצירת קשר עסקי איתה.
"הדבר הראשון היה למצוא מקום שכל הקבוצות יוכלו לעבוד בו ביחד. עשינו זאת במתחם של סיאט במרטוריי, אבל באווירה מאוד שונה. כמו בסטארט-אפ", מספר סימר, שהגיע לישראל במסגרת החיפושים אחר טכנולוגיות חדשות מצד סיאט. זו נעזרה ביבואנית, חברת צ'מפיון מוטורס, במטרה לחזק את המעורבות בתחום התחבורה החכמה בישראל. אקמושן, נזכיר, היא קהילה שהוקמה בשותפות מנהלת תחליפי הדלקים במשרד רוה"מ, המכון הישראלי לחדשנות, משרד המדע וקרן היסוד מתוך שאיפה לשמש קרקע עבור מיזמים בתחום התחבורה החכמה תוך עידוד חדשנות.

אז מה אתם בעצם עושים?
"תחום 'המכונית המקושרת' חשוב לעתיד. פעם במרכז עמד המוצר, כעת הלקוח - הרכב ונקודות המגע שלנו יהיו סביב הלקוח. אני גם בודק את הצד הדיגיטלי מול כל קבוצת פולקסווגן. כבר ב-2015 היינו בסיאט מהראשונים להכניס אפל קארפליי ואנדוראיד אוטו, והיצרנית הראשונה שהיה לה אפל-קאר מותאם למותג. כבר ביצענו שיתוף ראשון עם ווייז, וכעת בודקים מה ניתן לעשות ביחד.
מקושר - ראיון עם פאביאן סימר
צילום: אסף קליגר, אקומושן
"צד נוסף בעבודתנו הוא להקל על כושר התנועה העירוני. הקמנו מעבדה בברצלונה, בכדי לפתח דברים שיקלו על התנועה שם. ואם זה יעבוד שם, זה יעבוד בכל מקום.
"הצוות הדיגיטלי נפגש כל שלושה או ארבעה שבועות עם חברי ההנהלה, כולל לוקה דה מאו (מנכ"ל סיאט, א.ש.), כדי לדווח על הנושאים שבעבודה. זה מאפשר להזיז דברים מהר. זה חשוב לתחום הדיגיטלי, כי בתעשיית הרכב התהליכים לרוב איטיים".

איך פעילותכם משתלבת עם זו של הקבוצה?
"יש ארבעה נושאים על הפרק כשמדברים על עתיד חכם: המכונית החשמלית, האוטונומית, הנהיגה המקושרת, והמוביליות העירונית. בשני הראשונים ניקח את מה שקבוצת פולקסווגן תפתח. בשניים האחרונים נייצר טביעת אצבע שלנו.
"שניהם הולכים זה עם זה, כי כשהרכב מקושר ניתן לחלוק נתונים ולהשתמש במידע. ומהנתונים צריך ליצור אלגוריתם כדי לשלוט בתנועה. אפשר לעשות זאת כמו שוויז עושה - אבל היא משתמשת בהיסטוריה ולא מתכננת את העתיד. אנחנו בברצלונה רוצים לשלב גורמים נוספים. למשל אם ביום שלישי יש משחק כדורגל של ברצלונה, יש לנו אלגוריתם שייקח בחשבון אירועי ספורט וגם בידור, מזג אוויר והסעות של בית ספר. בסוף השנה נתחיל ליישם זאת".

הנושאים האלה לוקחים את התעשייה למקום בו לא הייתה מסורתית. האם אתם באים לשם מרצון או נגררים?
"עבורי זה משהו שאנחנו רוצים לעשות, כי זה פותח אפשרויות חדשות לרווחים ועסקים. אנחנו יודעים מי קונה את המוצר ולא מי נוהג בו. אבל כשנדע מי הלקוח האמיתי, כמו בסלולר, נוכל לתת שירותים יותר טובים. בעתיד הלא רחוק, כשיהיה מפתח דיגיטלי, המכונית תדע מי הנהג, איזה שירים הוא שומע והאווירה שהוא רוצה. זה יאפשר ליצור חווית לקוח יותר טובה.
מקושר - ראיון עם פאביאן סימר
צילום: אסף קליגר, אקומושן
"אנחנו יודעים לייצר ולמכור מכוניות, אבל מה שקורה עכשיו זו המהפכה הגדולה בתולדות המכונית. הקישוריות נותנת המון אפשרויות. ברור שזה עושה כאב ראש, אבל אחרת היה משעמם. הפיתוח בתחום הרכב לוקח הרבה יותר זמן מאשר בסלולר למשל, וצריך למצוא דרך לשלב מוצרים מקושרים חדשים ברכב קיים".

עד כמה חשוב המפתח הדיגיטלי?
"ביולי הקרוב נציג דרך המעבדה בברצלונה, עשר מכוניות חשמליות מדגם מי (Mii). יהיה בהן מפתח דגיטלי, והעובדים יוכלו להירשם ולקחת אותן. חלק מהעובדים יקבלו מפתח דיגיטלי, ובמקום להשתמש בתחבורה ציבורית ובטרמפים יוכל להזמין ולחלוק את המכונית. זה נותן אפשרויות לבדוק את הרעיון. המפתח הדיגיטלי חשוב בכל מיני פרטים, כי בעתיד אם תרצה לחלוק את המכונית זה יפשט את העניין. היום צריך לפגוש משהו ולתת לו את המפתח פיזית".

איך התרשמת מהידע בישראל?
"ידעתי על היכולת הגבוהה כאן, אבל לראות זאת מקרוב זה שונה ואני מחפש שיתופי פעולה. ברור שכשקיבלנו את ההזמנה חקרנו את המיזמים, וארגנו חמש פגישות לבדוק אם ניתן לעבוד ביחד.
"אנחנו מחפשים בעיקר מוצרים שנלווים לרכב, אפילו בדברים כמו תחבורה ציבורית לפי דרישה. אנחנו נפגשים עם שרווד ואוטופול. ישראל מאוד טובה בתמיכה ברעיונות חדשים. אני חושב שאתם נותנים בסיס טוב לחדשנות ומעודדים זאת, אפילו באופן פוליטי. אתם מקבילים מבחינתנו לעמק הסיליקון, אלו שני מקומות בהם דוחפים קדימה. גם ברצלונה מתחילה להיות חשובה במיזמים".
מקושר - ראיון עם פאביאן סימר
צילום: אסף קליגר, אקומושן