יצרנית רכב מערבית נוספת נופלת לידיים סיניות. לוטוס (Lotus), הידועה במכוניות הספורט קלות המשקל והמהנות לנהיגה, נרכשה על-ידי ג'ילי (Geely) הסינית. כן, אותה ג'ילי שמחזיקה כיום בבעלות על וולוו השוודית.
במסגרת עסקה לרכישת 49% מיצרנית הרכב המלזית פרוטון (Proton), ג'ילי תרכוש גם בעלות על לוטוס (51% מהמניות), שהייתה עד כה בבעלות המלזים. כך הכריזו הסינים במשותף עם עמיתיהם ממלזיה, בכירי חברת האחזקות DRB-Hicom בראשות סעיד מוכתר. פרוטון, שהוקמה על-ידי ממשלת מלזיה ב-1983 והופרטה ב-2012, תישאר בבעלות רוב של DRB-Hicom (עם 51%), אך ג'ילי צפויה לתרום את הידע בייצור שצברה משנות הבעלות על וולוו.
ההכרזה אתמול (ד') מגיעה לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן בין חברת האחזקות המלזית, לבין לא פחות מ-15 מועמדים לרכישת פרוטון. אלו כללו שורה של חברות מבוססות, הבולטות שבהן כללו את קונצרן PSA (פיג'ו), רנו-ניסאן וסוזוקי. ג'ילי תשלם 66.3 מיליון דולר בעבור לוטוס לפי שווי של 130 מיליון, וסכום נוסף בעבור פרוטון - עליו הצדדים עדיין לא הגיעו להסכמה.
ג'ילי הסינית קונה את לוטוס וחלק מפרוטון
צילום: מנהל
דגמי פרוטון. היצרנית המלזית זקוקה להשקעה נרחבת בדגמים חדשים
בג'ילי מקווים כי רכישת פרוטון תאפשר ליצרנית דריסת רגל משמעותית יותר למלזיה, מדינה בה מתגוררים 31 מיליון בני אדם ונרכשו בשנת 2016 כ-580 אלף מכוניות, כמו גם לכושר הייצור של פרוטון - לה שני מפעלים עם כושר ייצור של 350 אלף מכוניות בשנה. מכוניות פרוטון לכשעצמן אינן תחרותיות בשוק הגלובלי, ובשנת 2016 אף התקשו בשוק הבית - עם צניחה של 30% במכירות (לכ-72 אלף יחידות). זאת בין היתר משום שהן סובלות מאיכות ירודה וטכנולוגיה מיושנת - מה שיחייב את ג'ילי להזריק כסף רב למחקר ופיתוח והטמעת טכנולוגיות מתקדמות.
ג'ילי הסינית קונה את לוטוס וחלק מפרוטון
צילום: מנהל
ג'ילי. עוד שני מותגים לאוסף
לוטוס, לעומת זאת, נחשבת לאחת הטובות בתעשייה בכל הנוגע ליכולת דינמית וחסכון במשקל. מנגד, גם היא סובלת מנחיתות טכנולוגית (מנועיה, למשל, מיוצרים על-ידי טויוטה), והיא לא הציגה מכונית חדשה מאז הושקה האבורה (Evora) בשנת 2008. המכונית שהקנתה לה שם דבר בתעשייה, האליז (Elise), חוגגת כבר 21 שנים בייצור - אם כי היא עברה שתי מתיחות פנים במהלכן.