רכישת מכונית יוקרה בייבוא רשמי בישראל, היא עניין לא זול. מחירי המחירון לרוב גבוהים למדי, ומגלמים בתוכם רווח נאה ליבואניות הבלעדיות, המבחר לא תמיד כולל את כל הגרסאות והאבזור הרצויים, והמיסוי הגבוה מקפיץ את המחירים.
דרך אחת להתגבר על חלק מהדברים הללו, היא לבצע יבוא אישי של מכונית. בדרך זו ניתן לבחור מהיצע עשיר בהרבה הקיים בחו"ל, ולרכוש במחיר נמוך יותר (אם כי חשוב לשים לב שלרוב מדובר במכונית משומשת). אז איך עושים את זה מבלי להסתבך עם רשויות המס, עם הביורוקרטיה של משרד התחבורה ועם סוחרים בחו"ל? הכנו עבורכם מדריך מפורט, בסיוע אורון מ'אורון מוטורס', המתמחה בייבוא אישי.
חולמים על רכב מיוחד? נסו יבוא אישי
צילום: מנהל
מבחר הדגמים שתוכלו לרכוש בייבוא אישי הוא (כמעט) בלתי מוגבל
כמו בכל קנייה של רכב חדש, הצעד הראשון שלכם צריך להיות בהחלטה מהו התקציב, ואיזה רכב ברצונכם לקנות. לאחר מכן באפשרותכם להיעזר באיש מקצוע או חברת ייעוץ, שיעזרו לכם לנווט בסבך הביורוקרטי, הכולל טפסים, אישורים והצהרות שיש להגיש למכס, משרד התחבורה ובחלק מהמקרים, גם לרשויות המס במדינה בה קניתם את הרכב.
שלבים עיקריים לקניית רכב בייבוא אישי
שלבי הרכישה והשילוח בחו"ל:
- איתור הרכב בחו"ל, עדיף אצל דילר (סוכן) רשמי של יצרנית רכב
- ניתן להכניס לארץ רכב שגילו עד 24 חודשים. לכן בזמן הקניה דאגו להשאיר מספר חודשי ביטחון לטובת הובלה ובירוקרטיה.
- בצעו בדיקה לתקינות הרכב
- אתרו חברת שילוח יבשתית וימית (לאו דווקא אותה חברה)
- בצעו העברת בעלות בחו"ל
- שלחו הרכב לנמל
- בצעו שחרור ממכס בחו"ל
- שלחו הרכב לישראל
- עבור כלי רכב שנרכשים באירופה ניתן לבקש זיכוי בעבור המע"מ
שלבי הוצאת רישיון יבוא:
- לצורך יבוא, יש להכין מסמכי בקשת רישיון יבוא ממשרד הרישוי
- יש למלא הטפסים ולהחתימם על-ידי עורך דין ישראלי
- את הבקשה ניתן לבצע באופן מקוון
חולמים על רכב מיוחד? נסו יבוא אישי
צילום: מנהל
לאחר שהתקבל רישיון הייבוא:
- בדקו כי ברשותכם כל הניירת הנדרשת לשחרור ממכס
- בין היתר, נדרש אישור שירות ממוסך בעל ידע, כלים וחלפים לטיפול ברכב. לאחרונה אושר, במקרים מסוימים, יבוא רכב עם תמיכת שירות מחו"ל. כך שאם מדובר במותג שאינו קיים בארץ, גם זו אפשרות.
- החתימו פקיד או עמיל מכס על טפסי תשלום מכס
- הגישו הבקשה למכס בליווי שומה עצמית, לאחריה תתבקשו לשלם המכס
לאחר שחרור הרכב מהמכס:
- התקינו מיגון על-פי דרישות הביטוח
- עליכם לפנות לעמדה 1 של משרד הרישוי בכדי לרשום את הרכב כדין
- בצעו שמאות לרכב, כדי להעריך את שווי הרכב לצורך ביטוח
- לפני תחילת הנסיעה דאגו לביטוח חובה ובהקדם האפשרי למקיף
למרות שמדובר בתהליך שעשוי להיות מסובך ומייגע, אורון מרגיע ומציין כי "כאשר עושים את הדברים נכון, ונעזרים בגורמים המתאימים, יש כדאיות רבה וחסכון עצום ברכישת רכב בייבוא אישי". לדבריו, "כלי הרכב בחו"ל זולים משמעותית ממחירם בארץ ובדרך כלל מאובזרים יותר".
חולמים על רכב מיוחד? נסו יבוא אישי
צילום: מנהל
וממה כדאי להיזהר?
לדברי אורון, יבוא אישי יכול לכלול גם כמה מכשולים בדרך. הוא מזהיר מפני רכישה ממקורות מפוקפקים - למשל סוכני מכירה קטנים ולא מוכרים, רכישה ללא בדיקה וייבוא ללא ערבות ובטחונות לכסף המשולם, למקרה ותיווצר בעיה לא צפויה במהלך הייבוא.
נקודה חשובה לא פחות נוגעת לאמיתות הנתונים שנמסרים למשרד התחבורה ולמכס. אורון מזכיר כי רשויות המדינה אינן סלחניות לניסיונות מרמה, למשל בהצהרה על שווי רכב נמוך או ניסיון לייבוא רכב מדגם מסוים במסווה של דגם אחר (זכור לנו מקרה של פורד GT שהוחרמה בשל ניסיון לייבא אותה כפורד מוסטנג. לא נעים). כמו כן הוא מזהיר מפני רכישת מכוניות ממזרח אירופה, ממדינות לא מפותחות ומגורמים שלא מספקים רישיונות רכב ומסמכי בעלות מספקים. במילים אחרות, היזהרו ממכוניות שעלולות להיות גנובות.
לסיכום, לדבריו הדרך הבטוחה ביותר היא להיוועץ בבר סמכא בתחום, שיוכל לסייע לכם להתחמק מהמכשולים בתהליך ולצלוח את ים הביורוקרטיה. והכי חשוב - תתחדשו, ונסיעה טובה!