משרד התחבורה הודיע כי יכיר במערכת מובון (Movon) כמערכת בטיחות מתקדמת לטובת החזרים כספיים. ההטבות שמעניק משרד התחבורה תקפות הן לרכב פרטי (עד 3.5 טון) והן לרכב מסחרי, ומגיעות עד לכ-2000 שקלים – זאת בנוסף להטבות בתעריפי ביטוח החובה (20%) הניתנות לבעלי כלי רכב המצוידים במערכות אלו. הטבות אלו תהיינה תקפות גם לכלי רכב משומשים, בדמות הנחה בתשלום אגרת הרכב השנתית.
הטבות מס גם למתקיני מערכת מובון
צילום: מנהל
מערכת מובון הגיעה ארצה לפני מספר חודשים, ביבוא א.ד.י מערכות. בתחילה כללה המערכת התרעה על סטייה מנתיב, התרעה על סכנת התנגשות קדמית – כולל מערכת לניטור המרחק מהרכב שמלפנים – ומצלמת דרך, פונקציה שאין במובילאיי. החל מהחודש (יולי) החלה מובון להציע מערכת מתקדמת יותר – מובון טופ – הכוללת גם התרעה על פגיעה בהולכי רגל, ואף תזכורת למניעת שכחת ילדים ברכב. יחד עם זאת, גם המערכת החדשה של מובון לא יודעת לזהות תמרורי מהירות ואפשרות שליטה על אורות הדרך הגבוהים – שני יישומים המקנים נקודות זכות במדד של משרד התחבורה וכן נמצאים במערכות של מובילאיי, בעוד ששני היישומים היחודיים של מובון (המצלמה והתזכורת למניעת שכחת הילדים) לא מזכים בניקוד.
ואם כבר מדברים על זיכויים, מערכת מובון טופ מוסיפה לדירוג הבטיחותי של הרכב 5 נקודות (מתוך 10) בציון אבזור הבטיחות של משרד התחבורה. יחד עם זאת, 5 הנקודות האלו מקנות לאותו הרכב גם דירוג בטיחות 5, מתוך 8. המשמעות של דירוג 5 באה לידי ביטוי בהחזר מס בגובה 1850 שקלים – ובהתחשב בכך שמובון טופ עולה 2700 שקלים, הרי שתוספת של מערכת כזו תעלה לצרכן 850 שקלים.
עוד יוזכר כי בעתיד הקרוב צפויה להיכנס לתוקף תקנה, לפיה יינתן זיכוי לבעלי כלי רכב משומשים שיתקינו מערכות כאלו. הטבה זו תהיה בגובה של 1500 שקלים, שתינתן כזיכוי באגרת הרישוי לאורך שלוש שנים.
הטבות מס גם למתקיני מערכת מובון
צילום: מנהל