זמן קצר אחרי שוולוו ויגואר לנד רובר הודיעו על כוונתן לעבור לייצור מכוניות חשמליות, נראה שגם מאזדה בדרך. על-פי דיווח של ה"קיודו ניוז" היפני, מאזדה תייצר רק מכוניות חשמליות מתחילת העשור השלישי של שנות ה-2000, עם או בלי סיוע של מנוע בעירה פנימית. הדיווח סותר הודעה רשמית של מאזדה מלפני מספר שבועות, לפיה תתמקד בשנים הקרובות בייעול מנוע הבנזין.
על-פי הדיווח, שלא נוקב במקורות ושלא זכה לאישור מהיצרנית, כל דגמי מאזדה מתחילת שנות ה-30 "יחושמלו" - כלומר יהיו עם מנוע חשמלי בלבד, או בגרסת כלאיים עם או בלי טעינה ממקור חיצוני. יש לציין כי מדובר בשינוי גישה משמעותי, שכן מאזדה לא מציעה כיום מכוניות כלאיים בכלל - למעט גרסה אחת של הפמיליה (מאזדה 3 ביפן) המיועדת רק לשוק הביתי.
כל דגמי מאזדה יהיו חשמליים מ-2030
צילום: מנהל
מאזדה החלה בשנים האחרונות לחקור את תחום המכוניות החשמליות, בעיקר בזכות שיתוף הפעולה בינה לבין טויוטה. יצרנית הרכב הגדולה ביפן צברה מומחיות בתחום מכוניות הכלאיים (לרוב ללא טעינה משקע), אך פחות ניסיון במה שנחשב לעתיד התעשייה - מכוניות חשמליות מבוססות מצברים. בטויוטה התמקדו עד כה במכוניות חשמליות מבוססות תא-דלק, טכנולוגיה בה במקום טעינה משקע המכונית מייצרת בעצמה את האנרגיה החשמלית. פעולה זו מבוצעת על-ידי תגובה כימית בין מימן המאוחסן במיכל הדלק לבין חמצן מהאוויר, זאת ללא תוצר לוואי מזהם.
על-פי התוכניות הרשמיות של מאזדה, היצרנית הקטנה תציג מכונית חשמלית ראשונה בשנת 2019. מכונית זו תפותח בסיוע טויוטה. עוד קודם לכן, ב-2018, מאזדה תחשוף דור חדש של מנוע בנזין שיכונה "סקאיאקטיב-איקס" (Skyactiv-X), ועושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בשביל לחסוך בדלק וזיהום. במאזדה מעריכים כי המנוע החדש, שיוצע בהדרגה בכל הדגמים, יציע תצרוכת דלק דומה או טובה יותר מזו של מנוע הדיזל הנוכחי של היצרנית.