יש כמה דיונים סוערים בתחום הרכב שנמשכים כבר שנים רבות: אירופאי מול יפני, ידני מול אוטומט (נו, טוב, פעם – היום זה פלנטרי מול רובוטי) – ושחור מול לבן. והויכוח האחרון מתחלק לשני חלקים: האסטטי – איזה צבע יפה יותר ועל על איזה צבע רואים יותר את האבק והשריטות של מכונת השטיפה – והפרקטי, שעוסק באיזה רכב מתחמם יותר בשמש. אין מה לעשות, בישראל החמה, בה השמש קופחת ממרץ ועד אוקטובר, זו שאלה כבדת משקל. אין הרבה דברים מעצבנים יותר מלהזיע בזמן שהמזגן נאבק לקרר את פנים הרכב הלוהט אחרי חניה ארוכה בשמש.
אבל האם לצבע הרכב באמת יש השפעה משמעותית על הטמפרטורה בתא הנוסעים? הדעות בנושא חלוקות, כאמור, והויכוח לוהט. ולכן החלטנו לבדוק את העניין פעם אחת ולתמיד, עם ניסוי מסודר ומדויק ככל האפשר. להפקת הניסוי נרתמה חברת מאיר, שתרמה לנו מכוניות זהות – הונדה סיוויק החדשה – בצבעים שונים ופינה בבונדד של החברה. עד כמה הנושא מעניין ושנוי במחלוקת תעיד העובדה שכל עובדי הבונדד הביעו עניין בניסוי, ולכל אחד היתה דעה בנושא – והחלוקה בין הצדדים היתה כמעט שווה. ואלו אנשים שנכנסים כל יום לכמה וכמה מכוניות בצבעים שונים שחנו בשמש...
המתווה הבסיסי של הניסוי היה פשוט: ארבע מכוניות בצבעים שונים (לבן, כסף, כחול ושחור) חונות בשמש אחת ליד השניה, במקביל (כדי להיות בזווית זהה ביחס לשמש); הטמפרטורה בתא הנוסעים מורדת לערך אחיד בעזרת המזגן (25 מעלות צלזיוס); מדי חום מקצועיים (מדגם סופקו EM60) מדדו את החום בתא הנוסעים בשתי נקודות – באמצע תא הנוסעים (הם הוצמדו למשענת הראש של הנהג) ובאזור חשוף לשמש ישירה (על ההגה) – ואנחנו רשמנו את הטמפרטורה כל רבע שעה. כך שנוכל לראות לא רק את הטמפרטורה הסופית אליה הגיע כל רכב, אלא גם כמה מהר מתחמם כל רכב.
לניסוי הוספנו רכב נוסף, חמישי (בצבע לבן), כדי לבדוק גם את השפעת הצבת סך שמש על הטמפרטורה בתא הנוסעים.
יצאנו לדרך והתוצאות, יש להודות, הדהימו גם אותנו – גם בטמפרטורה אליה מגיע פנים הרכב אחרי שעה וחצי של חניה בסך הכל, וגם במהירות בה פנים הרכב מתחמם בדקות הראשונות אחרי כיבוי המזגן. תוך רבע שעה היתה הטמפרטורה בכל המכוניות מעל 40 מעלות (התחממות של יותר מ-15 מעלות ברבע שעה בלבד!) , ואחרי שעה וחצי הגיעה הטמפרטורה במכונית השחורה ל-60 מעלות צלזיוס! כן, עשיתי לכם ספוילר קטן – צבע הרכב משפיע בהחלט על הטמפרטורה בתא הנוסעים.
לתוצאות המלאות של הניסוי – צפו בסרטון.