"רכב מהעבודה" הפך כבר מזמן למשאת נפשו של הישראלי המצוי, משום שהוא מגלם את כל הנוחות שברכב פרטי – בלי הטרחה והטרדות הכרוכות באחזקת רכב. מישהו אחר מתעסק עם הטיפולים, עם הטסט ועם המכירה בבוא העת, ולנהג נשאר רק לנהוג ולתדלק.
 
אלא שלא תמיד מקום העבודה מציע אפשרות לקבל רכב, וכמובן שהאפשרות הזו בכלל לא קיימת עבור עצמאיים. חברות הליסינג רואות בקהל הזה הזדמנות, ומציעות למי שרוצה את הנוחות האמורה עסקאות ליסינג תפעולי שלא דרך מקום העבודה או חברה.

ליסינג תפעולי פרטי – המדריך המלא
צילום: מנהל

בנוסף, חברות הליסינג טוענות כי במקרים מסוימים כדאי לעובד להיקשר בחוזה פרטי מול חברת הליסינג, ולא דרך מקום העבודה; זה נכון בעיקר עבור עובדים שנוסעים מעט יחסית, ולכן העסקה האחידה שמוצעת בדרך כלל דרך מקום העבודה – שכוללת מגבלת נסועה גבוהה ועלות דלק גבוהה – בעצם גורמת להם לסבסד את העובדים שנוסעים הרבה. במקרים כאלו, יתכן ועסקת ליסינג תפעולי שתפורה לצרכיו של העובד תהיה כדאית לו יותר – וזה נכון גם במקרים בהם העובד מעוניין ברכב שאינו כלול במבחר שמציע מקום העבודה.
 
מה זה ליסינג תפעולי?
אבל רגע, לפני שנמשיך צריך להבין בכלל מה זה ליסינג תפעולי, ומה ההבדל בינו לבין ליסינג בסיסי.
 
ליסינג בסיסי הוא בעצם דרך מימון ותו-לא – חברת הליסינג נותנת אשראי ללקוח, והוא מחזיר לה את הסכום בתשלומים חודשיים. מעבר לעניין הכספי, אין בדרך כלל קשר שוטף בין החברה ללקוח.
 
לעומת זאת ליסינג בסיסי, כמשתמע משמו, כולל גם שירותי תפעול. משמע יש את האלמנט המימוני – ובנוסף אליו תשלום בעבור שירותי אחזקה ותפעול של הרכב. קיימות רמות שונות של שירות, בהתאם לעסקה הספציפית – ועל כך בהמשך.

ליסינג תפעולי פרטי – המדריך המלא
צילום: מנהל
 
עסקת ליסינג תפעולי - דגשים
מי ששוקל עסקת ליסינג תפעולי, כדאי שיבדוק בקפידה את עלויות העסקה לעומת רכישת רכב ישירות מהיבואן. הימים בהם המחירון היה "קדוש" עברו חלפו מזמן, וניתן לקנות היום מכוניות חדשות בהנחות משמעותיות – שיכולות להטות את הכף. בנוסף, מכוניות בעלות מחיר מחירון דומה, יכולות להיות מוצעות במחיר שונה מאוד בעסקאות ליסינג – בהתאם לטיב היחסים בין חברת הליסינג ליבואן, שמירת הערך הצפויה של הדגם ועוד. לכן מומלץ לעשות את ההשוואה לגבי מספר דגמים שרלוונטיים עבורכם, ולא לגזור מדגם אחד לאחר.
 
בדקתם והחלטתם שמה שהכי מתאים לכם הוא ליסינג תפעולי? קראו בקפידה את החלק הבא. ריכזנו בו טיפים ועצות לגבי הדברים שאליהם חשוב לשים לב, ואזהרות מפני "אותיות קטנות" שיכולות לעלות לכם כסף גדול בסופו של דבר.
 
1. בדקו בקפידה מה כלול בחבילת האחזקה של עסקת הליסינג. האם היא כוללת החלפת צמיגים, מצבר ומגבים? אם לא – כמה יעלה להוסיף פריטים אלו לעסקה? כמה החלפות צמיגים כלולות בעסקה? מאיזה סוג?

ליסינג תפעולי פרטי – המדריך המלא
צילום: מנהל
 
2. בכל עסקת ליסינג תפעולי כלולה הגבלת נסועה – בדקו בקפידה מה הגבלת הנסועה, האם היא מתאימה לנסועה הפרטית שלכם וכמה עולה להעלות (או להוריד) אותה.
 
3. חברות הליסינג נוהגות לגבות בסוף העסקה תשלום עבור "השבה לקדמות" – או במילים פשוטות, תיקון הנזקים הקוסמטיים שנגרמו לרכב במהלך תקופת העסקה. צביעה של שריטות, החלפת חלקי פלסטיק שבורים בתא הנוסעים וכן הלאה. תשלום זה יכול להגיע לכמה אלפי שקלים. בדקו מה כתוב בעניין זה בחוזה – אילו נזקים נחשבים "סבירים" ולא נגבה בגין תיקונם תשלום, האם יש תקרה לתשלום והאם יש אפשרות לעסקה שאינה כוללת תשלום זה.
 
4. ליסינג תפעולי כולל גם שירותי ביטוח, כך שיש לבדוק את ההתייחסות בחוזה למקרה תאונה – מה גובה ההשתתפות העצמית (לחברות הליסינג יש נטיה לקבוע סכום השתתפות עצמית גבוה מהמקובל בביטוח רגיל) ? האם זכאים לרכב חלופי, ואם כן מאיזה סוג ולכמה זמן (שלא תאלצו למצוא עצמכם מסתדרים עם אלטו במקום רכב הפנאי שלכם)? מי ספק שירותי הגרירה? וכן הלאה.
בחלק מהחברות יש אפשרות לרכוש "ביטול השתתפות עצמית" בתוספת לתשלום החודשי – בקשו פרטים ועשו את החשבון האם הוא כדאי.

ליסינג תפעולי פרטי – המדריך המלא
צילום: מנהל
 
5. בדקו שאתם זכאים לרכב חלופי במקרה של תקלה ממושכת ברכב. בקנית רכב מהיבואן בדרך כלל יסופק רכב חלופי במקרה של תקלה שתיקונה מתמשך מעבר לכמה ימים. אולם במקרה של עסקת ליסינג תפעולי אתם למעשה לא הלקוח של היבואן. היו כבר מקרים של לקוחות שנפלו בין הכיסאות במקרים כאלו.
 
6. בדקו איזו גרסה ורמת גימור בדיוק אתם מקבלים – במקרים רבים היבואנים מפנים אל ערוץ הליסינג את הגרסאות הפחות מאובזרות של דגמי המכוניות שלהם. בנוסף, לא פעם היבואן "מצ'פר" את הלקוחות הפרטיים בתוספות יקרות ערך, שלא כלולות במכוניות שנמכרות בליסינג – שלא תתאכזבו מהפער לעומת מה שראיתם באולם התצוגה כאשר תקבלו את הרכב.
 
7.  בדקו מה כתוב בחוזה לגבי נהגים חדשים – כדי שנהג חדש יוכל לנהוג ברכב נדרשת בדרך כלל תוספת תשלום. כמו כן בדקו מה כתוב בחוזה לגבי נהגים מזדמנים – למקרה שתרצו, לדוגמא, להשאיל את הרכב לאחותכם שהגיעה לביקור מחו"ל.

ליסינג תפעולי פרטי – המדריך המלא
צילום: מנהל
 
8. חוזה ליסינג תפעולי כולל תחזוקה שוטפת של הרכב – טיפולים ומבחן רישוי שנתי (טסט). אך החוזים השונים יכולים להיבדל בפרטים: האם, למשל, יש איסוף מבית הלקוח/מקום העבודה לטיפול, או שהלקוח צריך להביא את הרכב למוסך. בנוסף, כדאי לשים לב מי אחראי לביצוע הטיפולים בזמן – בחלק מהמקרים החברה תצלצל לתאם טיפול, אך במקרים אחרים היא תסתפק בשליחת הודעה ללקוח על כך שהרכב צריך להגיע לטיפול. במקרה כזה האחריות לביצוע הטיפול בזמן היא על הלקוח, וכל נזק שיגרם מאי טיפול בזמן ייפול על כתפי הלקוח.
 
9. עסקת ליסינג תפעולי היא בדרך כלל לתקופה של שלוש שנים, אולם הרבה יכול להשתנות בשלוש שנים, ויתכן כי תאלצו לסיים את החוזה . לכן כאשר בודקים את החוזה יש לבדוק מה התנאים להפסקת ההתקשרות לפני תום הזמן המוגדר – האם במקרה כזה יש לשלם קנס, ואם כן מה גובהו.
 
10. בדקו מה כתוב בחוזה לגבי תוספות כגון מערכות מולטימדיה או וו גרירה. יש חברות הדורשות כי כל התקנה שכזו תתבצע דרכם בלבד, ובמקרים רבים גובות מחיר מלא על ההתקנה, אך לא מאפשרות לפרק את המוצר בסוף התקופה.

ליסינג תפעולי פרטי – המדריך המלא
צילום: מנהל
 
11. עסקאות ליסינג תפעולי כוללות אפשרות רכישת הרכב בסוף התקופה או החלפה שלו ברכב חדש וחידוש העסקה. בדקו מה הם התנאים לרכישת הרכב ומה התנאים לחידוש העסקה – יכולים להיות הבדלים משמעותיים בין חברות שונות, שיאפילו בחשבון הכללי על הבדל כלשהו בתשלום החודשי.

ועצה אחרונה, כללית. עסקת ליסינג תפעולי היא עסקה בהיקף כספי גדול מאוד – עשרות אלפי שקלים ויותר. התייחסו אליה בהתאם, אל תסכימו לקבל הסברים מעורפלים מאיש המכירות שמולכם אלא דרשו לקבל פרטים מלאים ושקיפות מלאה לגבי כל מרכיבי העסקה. אמירות בסגנון "יהיה בסדר" מתאימות לשיחות עידוד בין חברים – לא לסגירת חוזים בהיקף כזה!
_________________________________


תודה למוטי ברטון, מנכ"ל שלמה ליסינג פרטי, על העזרה בהכנת הכתבה.