נתת לנו Like ב-Facebook?

לקראת שינויים כבירים / כביש המערכת, גיליון 380

אוטו מגזין ודעות

לקראת שינויים כבירים / כביש המערכת, גיליון 380

13.10.17 דני פרומצ'נקו

על תערוכת פרנקפורט, הנעות ורכב אוטונומי

11 תגובות | תגיות: דני פרומצ'נקו, 380

כבר שש שנים שלא ביקרתי בתערוכת פרנקפורט. למרות שזו תערוכת הרכב החשובה בעולם, לדעתי היא פשוט גדולה מדי. העובדה שהיא נערכת בגרמניה, במגרשה הביתי של תעשיית הרכב הגרמנית, דוחפת את היצרנים הגרמנים להציג את יכולתם באופן המרשים ביותר האפשרי. וכך, יצרני גרמניה שמסתפקים במשטחי תצוגה סבירים בז'נבה, מציגים בפרנקפורט, כל אחד מהם, במבנה ענק.
 
בניין רב קומות למרצדס ובו גם סמארט ומייבאך; מבנה רחב ידיים לב.מ.וו ולמיני, הכולל מסלול נהיגה(!) ובו נוסעות מכוניות המשתתפות בסרט פרסומת מדהים ומושקע; וכמובן אולם ענק של קבוצת פולקסווגן על כל מותגיה — אודי, בוגאטי, בנטלי, למבורגיני, סיאט, סקודה, פורשה וכמובן פולקסווגן.
 
 
 
כאשר יש שטח גדול מדי, לא תמיד יודעים היצרנים למקד את תשומת ליבם של הצופים במה שחשוב באמת. וכך, בתצוגה של מרצדס, הוצגו שתי מכוניות הקונספט — זו החשמלית וזו עם מנוע פורמולה 1 — ליד הדגמה של הדפסת חלקים במדפסת תלת ממד. אגב, יצרנים מכובדים סברו ממש כמוני, ופשוט לא התייצבו לזירה הזו בה נועד להם תפקיד של שחקני ספסל. כך למשל, פיג'ו, ענקית הרכב הצרפתית, לא הגיעה לתערוכה ואת קונצרן PSA ייצגו סיטרואן והרכישה החדשה שלה — אופל. אני לא בטוח ש־PSA הייתה מתייצבת בתערוכה אלמלא העובדה שאופל הוא מותג גרמני.
 
ואם תשאלו מה לי כי אלין על "פעמיים כי טוב", אענה שלא מדובר בפעמיים, אלא פי חמישה בגודל - ולהבהרה אציין שקצת סוכר במזון זה מצוין, אבל יותר מדי יהרוג אתכם צעירים. ועם כזה קילומטראג' וכאלו אטרקציות, למי נותר זמן כדי לראות תערוכה או לשדר שידורים חיים לפייסבוק...
 
חלוקת העבודה בתערוכות הרכב ביני לבין שאולי ברורה וידועה לשנינו. הוא קובע אין סוף ראיונות עם בכירי התעשייה, ומתרוצץ מביתן לביתן ומראיון לראיון (למזלו, יש שם שירות הסעות). אני מצלם לפי רשימה אותה הוא נותן לי לפני התערוכה ומעדכן בהמשכה, מסתובב — ומנסה למצוא את החוט המקשר בין המציגים השונים. לעיתים גם מצטרף לאלי לראיונות שמעניינים אותי במיוחד. ובעוד שאת תמצית ראיונותיו תמצאו בכתבה המקיפה של אלי על התערוכה בגיליון זה, ואליהם יצטרפו בגיליונות הבאים לא מעט ראיונות מעניינים תחת הכותרת "ראשים מדברים", אני אקדיש את הטור הזה לשאלה "עולם הרכב לאן?", כפי שראיתי בתערוכה.
 
 
 
אתחיל בדבריו של קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו־ניסאן־מיצובישי, שאמר בנאום אותו נשא בתערוכה ש"עתיד תעשיית הרכב שייך לגדולים". גוהן טען כי רק יצרנים גדולים, ורנו־ניסאן־מיצובישי היא ממש בצמרת כיום, יכולים להשקיע בפיתוחים הכל כך חשובים בעולם הרכב המשתנה של היום. בהתאם לאיסטרטגיה זו, מן הסתם, רכשה רנו־ניסאן גם את מיצובישי ואילו פיג'ו־סיטרואן קנתה את אופל. ואם היינו צריכים חיזוק להצהרתו של גוהן שעולם הרכב משתנה במהירות, פשטה ברחבי התערוכה ידיעה שהגיעה מסין ולפיה עד שנת 2040 תאסר שם לחלוטין מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימית. האם זו ההכרזה שסותמת את הגולל על המנוע שיצר את תעשיית הרכב כפי שהיא מוכרת כיום? נראה לי שכן.
 
אני לא בטוח שזה יקרה בדיוק ב־2040, אבל אין לי ספק שעידן המנועים האלו — על מאות החלקים הנעים שבהם, על זיהום האוויר שהם יוצרים, הדלק שהם צורכים והחום שהם מפיקים — מגיע לקיצו, ואני חייב להודות שזה עצוב לי. אני זוכר שלפני כחמישים שנה, התאהבתי בבחורה ששכבה לצידי בחוף הכינרת וזיהתה את צליל קולה של כל מכונית שחלפה בכביש שלידינו. אני לא יכול לדמיין מנוע ללא מוסיקה, ללא ניחוח של דלק שרוף... החיים לא יהיו אותו דבר בלעדיהם. נו טוב, התרגלתי לסמס במקום לדבר, אני מניח שאתרגל גם למכונית בלי רעש של מנוע עצבני.
 
בראיון שערכנו אלי ואני עם מנהל ההנעות הלא־שגרתיות באודי, הגיב זה על ההצהרה של הסינים ואמר שהמגמה המסתמנת של ממשלות המתכוונות לחייב את היצרנים לעבור למנועים חשמליים היא שגויה. "האחריות עוברת אליהם, לממשלות, במקום שתישאר אצל היצרנים. המשמעות היא שכולם יתיישרו לפי צו הממלכה ויחדלו מחיפושיהם אחר פתרונות טובים אולי יותר. וכך כל המוחות הטובים ויכולות הפיתוח של התעשייה יתבזבזו". הוא הוסיף שמוטב שממשלות יקבעו יעד כגון "אפס זיהום אוויר" לתאריך מסויים, ויאפשרו לתעשייה לקחת אחריות על עצמה איך היא מגיעה לשם. עד כאן מנועים חשמליים, אותם התרגלנו לראות אצל כל יצרן; שמענו גם, ויותר מפעם אחת, על ההחלטה של יצרני רכב גדולים לרשת את אירופה בתחנות להטענה מהירה של מצברים — וכל אלו מבחינת התערוכה הם סיפורי עבר.
 
 
 
מה שלהט יותר היו כמובן הדיונים בנושא הרכב האוטונמי. אותו מהנדס מאודי הודיע לנו חד משמעית שעוד השנה תעלה אודי לכביש מכונית אוטונומית "שלב 3" — כזו היודעת לנהוג עצמה בכביש עד מהירות 60 קמ"ש. מה שמבשר על המהפכה הוא לא השימוש במערכות הנמצאות ברכב כבר כיום — בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית ומניעת תאונה באמצעות הסטת הגה — אלא בכך שאודי מדברת על מערכת כוללת, והיא בטוחה מספיק בעצמה כדי להודיע שהנהג יכול לתת למערכת לעבוד במקומו. וזה דרמטי למדי, למרות שמדובר למעשה רק במתווה נהיגה פשוט ובעומס־עד־פקקים. ולהגיד לכם את האמת? הנהיגה בפקקים היא המקום היחיד בו אני באמת רוצה שמישהו, רצוי נהג אוטומטי חסר עצבים, ינהג את המכונית שלי. זו הודעה נחשונית של חברה רצינית והיא מבשרת גם שהרגולציה בגרמניה עומדת להתיר את זה. אותו מהנדס אישר שהם כבר מוכנים לשלבים מתקדמים יותר, אך לא יציגו אותם לפני שיהיו בטוחים שלא תהינה תקלות. "יש לנו אחריות לנוסעים שלנו" אמר האיש אגב רמיזה עבה לתאונה שהייתה לטסלה.
 
ועוד ביקרתי בתערוכה בסמינר לתחבורה עתידנית. הדבר המעניין ביותר בכנס הייתה הופעתה של אישה ישראלית צעירה בשם אורית שיפטר, שישבה על במה אחת עם בכירים בגוגל, פייסבוק וחברת הביטוח הענקית אליאנז, ודיברה כשווה בין שווים על הפיתוח של החברה שלה, OSR, מערכת ממחושבת המסוגלת לאגד בתוכה את כל האלמנטים הנחוצים לרכב האוטונומי המקושר ומספקת בטחון סייבר ללא תחרות. כבוד. אין ספק שאוסיף לעקוב אחרי החברה ופעילותה.
 
Danny@auto.co.il
 
 

11 תגובות לכתבה

לקריאת כל התגובות ברצף
  • 11
    מחיר מטרה ב2018 עד 2022 ,30 אלף דולר בארה"ב.

    מחיר מטרה 2018-22 30,000 דולר 

    עקומת הS מתחילה בפיק תחתון.
    -----------------------------------------------------

    מחיר מטרה מ2025 עד 20,000 דולר בארה"ב.
    עקומת הS עולה.
    -----------------------------------------------------------
    מחיר מטרה ב2030 14,000 דולר , העקומה מטפסת
    לפיק עליון שיסתיים ב2035.
    -----------------------------------------------------------
    קו עקומת הS   מתייצב ב2040. עם רכבים בטוח
    9999 דולר ועד 50,000 דולר.
    -----------------------------------------------------
    (מחירים צמודים למדד בארה"ב.)

    14.10.17 | 20:2230K $ לחשמלי בארה"ב

  • 10
    אין מגבלה בסוללות , ייצור סוללות ב2018 2019 2020

    שהן עד 600 ק"מ בנהיגה מתונה. ועד 500 ק"מ

    בנהיגה תזזיתית (נהיגה "ערסית" 420 ק"מ, בסדר ?). 

    טעינה מלאה בפחות משעה.
    טעינה עד 80% בפחות מ20 דקות.

    מחזורי טעינה עד 2000 מחזורים (באופטימיות).
    בתכלס 1600-1800 מחזורים.

    מחיר הסוללות עד 11,000 דולר.



    -----------------------------------------------
    -----------------------------------------------


    הנתונים משתפרים משנה לשנה :-
    אז ב2025 טווח של 700 ק"מ בנהיגה מתונה.
    טווח של 600 ק"מ בנהיגה תזזיתית. כמו בנזין !!

    טעינה מלאה בפחות מ20 דקות.
    טעינה עד 80% ב7 דקות.

    מחזורי טעינה בפועל 2200-2500 !!!
    מחיר סוללות פחות מ5000 דולר! 

    14.10.17 | 19:36אין מגבלה בסוללות !!

  • 9
    בעוד 7 שנים תחנת דלק תהיה תחנה חברתית.

    היום יש הממלאים דלק ב3 דקות.

    בעוד 7 שנים הטעינה (לא ב100%) תהיה 7 דקות.
    ופה יהיה מפגש חברתי כל שהוא שמישהוא יתרגם לעשיית כסף. גם היום זה קורה.

    יהיו גם "הלא ממהרים" שיטעינו ב25 דקות טעינה מלאה 
    ומישהו צריך למלא להם את הזמן. רעיונות משהו ?!?!

    כסף כסף כסף ....

    גם מילוי מימן ייקח לפחות 7 דקות (בטיחות).


    14.10.17 | 19:277 דקות בגן עדן.

  • 8
    מי בדק את הנושא הזה ?!

    לשנות תחנות דלק (קיימות וחדשות) בכל העולם לאנרגיות מתחדשות.

    להחליף / לשדרג גג. ואף להגדיל אותו לכל שטח התחנה.
    ואם ניתן אף יותר (גמישות רגולטורית, לחבר גגות מהשטחים ליד התחנה עם הטבות במיסים והשבחות בבניה). 
    לשימוש סולארי פוטו וולטאי. וגם טורבינה קטנה. 
    וכל דבר אחר שטוב לאנרגיות מתחדשות !!

    כדי לייצר חשמל ולייצר מימן. להחליף מתקנים תת קרקעיים
    קיימים למתקני אחסון והפקת מימן.

    מי בדק אם זה משתלם כלכלית? משתלם אנרגטית ?
    משתלם טכנית ? וכ"ו ...

    גם חשמל גם חשמל למימן. ובעתיד יהיה טוב יותר ??


    14.10.17 | 19:22להסב תחנות דלק לאנרגיות מתחדשות.

  • 7
    המגבלה היא עדיין הסוללות.

    לפי אמנון שעשוע, לכולם תהיה טכנולוגיה בשלה ומיושמת לרכב אוטונומי עד 2025 והנושאים הרגולטוריים ייפתרו, וב-2030 רוב כלי הרכב שימכרו יהיו אוטונומיים. 


    אבל רכב אוטונומי כמעט בהכרח יהיה חשמלי, ואני לא בטוח שהפער לעומת מנועי שריפה פנימית ייסגר. בסוף המאה ה-19 היו מכוניות חשמליות, וצפיפות האנרגיה בסוללות מאז ועד היום לא גדלה בסידרי גודל. הסיבה העיקרית היא העדר יחסי בהשקעה בטכנולוגיה ב-100 שנה שחלפו. הפער  ייסגר, אבל לא ככ"ך מהר. 


     
     

    14.10.17 | 16:21גא

  • 6
    השוואה בין בנזין לחשמל. יתרונות וחסרונות בבנזין, יתרונות וחסרונות בחשמל...

    https://www.youtube.com/watch?v=ewcWN-rHQ6Q

    14.10.17 | 06:58סרטון מעניין

  • 5
    הבחור בתגובות הראשונות צריך בחורה   ל"ת

    ללא תוכן

    14.10.17 | 06:39מנוע V12

  • 4
    2040 בגלל לחצים פוליטיים ולובי של נפט. טכנית תוך 3 שנים.

    .

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    14.10.17 | 06:30רונן המ

  • 3
    פורד לקח כמה דברים הפך אותם למערכת אחת !

    פורד הגאון לקח כמה דברים, חיבר אותם למערכת אחת.

    ובום !!! 
    מ1000 רכבים לשנה ראשונה עד 15 מיליון
    בשנה העשירית !!!! 




    אם נשווה להיום .... ממממ . . . . .  המהפכה פה.

    עד 2030 לא רק שלא ייצרו מנוע בעירה פנימי. עד 
    50 אחוז מהצי בארה"ב יהיה חשמלי.
    וגם וחצי מהצי בשאר המדינות יהיה חשמלי.


    14.10.17 | 05:38מודל T

  • 2
    4 מנועים 144 קילו ואט יש.

    4 מנועים 144 קילו ואט יש. כולל פיקוד.

    מנוע אחד 211 קילו ואט יש.
    מנוע 110 קילו ואט יש.

    פלטפורמה מצברים של טעינה עד 600 ק"מ יש.
    טעינה מלאה עד 20 דקות יש.
    טעינה עד 80 אחוז יש בפחות מ10 דקות.

    תראו באמריקה רכבים מאה אחוז חשמליים נמכרים ב2020-2022 במיליונים . כל דגם 3-4-5 מיליון ב2020 !!

    גידול מערכתי של ממש. עד 2030 לא ייצרו מנוע בעירה פנימי
    גם לא במדינות קומוניסטיות !!


    14.10.17 | 05:322019-20 המהפכה פה.

  • 1
    2040 זו הערכה שמרנית - יהיה לפני זה !!!   ל"ת

    ללא תוכן

    13.10.17 | 16:58נרי

חם באתר

מבצעי רכב בשוק הישראלי

מבצעי רכב, ימי מכירות , חיסולי מלאי בסוכנויות רכב ואצל היבואנים

ליסינג ומימון לרכב

קונים רכב בליסינג פרטי? קבלו טיפים והצעות אטרקטיביות כאן

מבחן צמיגים – בלימה (וידאו)

כמה גדול ההבדל בין צמיגים שונים ביכולת הבלימה במקרה חירום? יצאנו לבדוק

מי היא המשפחתית ההיברידית הטובה בישראל? (וידאו)

יונדאי איוניק מול קיה נירו וטויוטה אוריס היבריד - מבחן דרכים השוואתי

איזה מחירון רכב קובע?

מחירון לוי יצחק או יד2? באיזה מחירון רכב לבחור כאשר רוצים למכור או לקנות רכב?

אוטו לוגו (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה)