נתת לנו Like ב-Facebook?

פיאט פונטו 01‘-06‘ - אוטו

אוטו ארכיון

פיאט פונטו 01‘-06‘

18.12.06 גיא רוטקופ

לרגל הגעת הגרנדה פונטו, יצאנו לבדוק כיצד הסתדרה קודמתה בתפקיד עם תנאי השוק המקומי

לפרטים
auto.co.il icon
*ציין שם
*ציין טלפון *טלפון שגוי

הפרטים נקלטו במערכת, ניצור איתכם קשר בהקדם

v-icon
סגור
הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 236. לפיאט היסטוריה ארוכה ומפוארת בייצור מכוניות קטנות, מאז ימי הטופולינו וה-500 הזערורית, דרך הפנדה המיתולוגית ועד להצלחות כדוגמת האונו והפונטו. לרגל השקת גרסה חדשה ורבת תקוות לפונטו יצאנו לבדוק את איכויותיה של הפונטו היוצאת בשוק המשומשות. הפונטו ^ספייס^ (כפי שנקראה בישראל בתחילה) הוצגה באמצע שנת 99' כמחליפת הדגם המקורי מ-93'. לארץ היא הגיעה באמצע שנת 2000 כמודל 2001. בשנת המודל 2003 עברה הספייס מתיחת פנים קלה, שהתבטאה בעיקר בשינוי הפנסים הקדמיים למרובעים (במקום הפנסים המלבניים-צרים שהיו בדגם לפני המתיחה) ושינוי הצבעים בתא הנוסעים לבהירים יותר. הפונטו נמכרה בארץ עם שני מנועים שונים: 1.25 ל' בשני הספקים (60 כ^ס בגרסת 8 שסתומים ו-80 כ^ס בגרסת ה-16 שסתומים) ו-1.8 ל' 130 כ^ס בגרסה הספורטיבית ומשולשת הדלתות, שנקראה HGT ואח^כ זכתה לתג ^אבארת^ המפתה. מנועי ה-1.25 שודכו לתיבה ידנית ולשתי תיבות אוטומטיות, בהתאם לגרסה: גרסת ה-80 כ^ס הוצעה מתחילת חיי הדגם עם תיבה רציפה בעלת ממיר מומנט ואפשרות לתפעול ידני דמוי טיפטרוניק עם שישה יחסי העברה (שבעה בגרסאות ששוקו מ-03'); גרסת ה-60 כ^ס הוצעה מ-03' עם תיבה רובוטית בת חמישה יחסי העברה. הספייס החליפה מספר רמות אבזור בשמות שונים (ומבלבלים) במהלך השנים. בהתחלה נקראו לפי צירופי אותיות: SX לגרסה הפשוטה ו- ELX למאובזרת. לאחר מכן שונו השמות ל- Young, Fun ו- Club ולאחר מתיחת הפנים שונו שוב ל- Actual, Active ו- Dynamic. לפונטו ציון מרשים של ארבעה כוכבים במבחן הריסוק של Euro NCAP וכל הדגמים הגיעו עם שתי כריות אוויר ו- ABS (אם כי ניתן למצוא דגמים שהיו בהשכרה או ליסינג ובהם האבזור הבטיחותי ירוד). הפונטו הייתה מחלוצות התגבור החשמלי המלא בהגה והוא הוצע בכל הגרסאות עם שני מצבים: אחד המיועד לנהיגה רגילה ושני, הנקרא City, הופך בלחיצת כפתור את ההגה לקליל במיוחד ומתאים לנהיגה עירונית ולתמרוני חנייה (מעל 60 קמ^ש חוזר ההגה למצב הרגיל גם כשמצב ה-City מופעל). נהיגה הספייס נחשבת למודרנית יחסית גם בסטנדרטים של היום ומציעה מרווח מחיה מכובד (במיוחד במושב האחורי) ותא מטען גדול ביחס למקובל בקטגוריה. תא הנוסעים נאה למראה ועשוי ברמה סבירה, האבזור נדיב למדי (למעט כוונון מראות ידני והיעדר משענות ראש מאחור גם בגרסאות היקרות) והמושבים רחבים ונוחים. עם זאת, איכות ההרכבה אינה מצטיינת וגם במכוניות מהמודלים האחרונים ניתן למצוא חלקים רופפים ולשמוע קרקושים וצרצורים למיניהם. המנוע החלש אכן מציג ביצועים חלשים וסובל מקוצר נשימה בסל^ד גבוה. התיבה הרובוטית המשודכת אליו סובלת מאותן בעיות תפעול מהן סובלות רוב התיבות מסוג זה, ומציגה אופי גס, קופצני ולא ממש ^אוטומטי^. התיבה הרציפה מאידך גיסא, הוציאה את המיטב ממנוע ה-16 שסתומים וסיפקה לו ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה ביחס לתיבות אוטומטיות סטנדרטיות. היא דורשת אומנם פרק הסתגלות לאופי העברת הכוח (תחושת ^הקלאץ' המחליק^ הידועה) אך מתפקדת היטב במצב האוטומטי והידני כאחד. נוחות הנסיעה שמציעה הפונטו טובה מאוד וזאת באה על חשבון התנהגות כביש בינונית, המתאפיינת בתת היגוי דומיננטי ובניתוק מוחלט של ההגה החשמלי מידי הנהג. זה האחרון מציג משקל טוב במצב הרגיל (ומשקל קל-עד-מגוחך במצב City) אך תחושתו מלאכותית מאוד ופוגמת בביטחון בנהיגה דינמית. גרסת ה- HGT צוידה במנוע נמרץ וחובב סל^ד אך סבלה בהתחלה מרכות רופסת ותת היגוי מוגזם. אלו שופרו בדגמי 2002 בתמורה לנוקשות מתלים בולטת. הדגם המשודרג הציג יכולת שלדה עדיפה וזנב שש אלי היגוי-יתר אך נוחות הנסיעה העירונית הייתה על גבול המעיק וההגה פגם (בכל המודלים) בהפיכתה להוט האצ' ראויה. עלויות רבים מדגמי הספייס בילו בעברם בחברות השכרה וליסינג, ולכן חשוב לבדוק את מקוריות הרכב במשרד הרישוי (ליסינג) או ברשיון הרכב (השכרה). מרבית המכוניות שהיו בבעלות חברות השכרה וליסינג עברו חיים קשים, ולא תמיד טופלו כראוי. לכן רצוי לבדוק אותן בשבע עיניים, ולשקלל את מחיר הקנייה בהתאם (אם כי אין סיבה לא לרוכשן כלל). בקניית מכוניות מהשכרה כדאי לבדוק אם העברות ההילוכים חלקות, בעיקר במעבר להילוך שני, משום שבלא מעט אקזמפלרים נהיגה ברוטאלית גרמה לשחיקה של הסינכרונים. תקלה זו יקרה לתיקון אך לרוב התיקון אינו הכרחי להבטחת אורך חיי התיבה. אותה מידת זהירות יש לנהוג כלפי המצמדים במכוניות מהשכרה. גם כאן, רכב שננהג באופן אגרסיבי ולא נכון עלול לסבול מבעיות המתבטאות ב^מדרגה^ באמצע מהלך הקלאץ' ובבלאי מואץ של מותחני הכבל. שתי תיבות ההילוכים האוטומטיות הציגו אמינות טובה למדי ונראה כי הגיר הרציף נפתר לחלוטין מהבעיות שאפיינו תיבות אלו בשנות ה-80'. בעיה אחת שכן הופיעה נוגעת לאספקט אסתטי דווקא: ציפוי הפלסטיק הכסוף שעוטף את הבורר עשוי להתפרק עם הזמן. מהחברה נמסר שכל רכב בו נתגלתה הבעיה זכה להחלפת המכלול ללא תשלום. באגף החשמל ייתכן ותיתקלו בבעיה של שריפת נורות ראשיות. זו נובעת משימוש בנורות שלא לפי הוראות היצרן וכדי למנוע את הבעיה יש להחליפן בנורות איכותיות בלבד, שמחירן גבוה יותר. בנוסף, נרשמה בדגמים המוקדמים בעיה של חדירת מים לפנסים הקדמיים, בעיה שטופלה על ידי היבואן ללא תשלום. חלק קטן מהדגמים הבסיסיים שאחרי מתיחת הפנים לא צוידו במד חום אלא בנורית אזהרה בלבד. במקרה והרכב התחמם יתר על המידה הייתה הידלקות הנורית מאוחרת מדי, לאחר שכבר נגרם נזק לאטם ראש המנוע (פקונג-ראש). מומלץ, אם שוקלים רכישת רכב שאינו מצויד במד חום, להתקינו באופן פרטי בעלות של כמה מאות שקלים. רצוי כמובן (וזו הערה כללית לגבי כל מכונית משומשת מודרנית), לבדוק גם את סוג נוזל הקירור. הפונטו רגישה לאיכותו ובמידה ותגלו מים ולא נוזל קירור (מים ירוקים, רצוי מהסוג הספציפי עליו ממליץ היצרן) ברדיאטור, ייתכן שנגרם נזק למערכת הקירור של המנוע ו/או מערכת חימום תא הנוסעים (התלויות אחת בשנייה). סימנים מוקדמים לנזק יהיו דליפת מים מרדיאטור החימום הפנימי אל תא הנוסעים. המנועים עצמם אמינים, אך חשוב להקפיד להחליף את רצועת התזמון (טיימינג) בזמן. במידה ואין בידכם את תיעוד הטיפולים ואתם בודקים רכב שמועד החלפת הרצועה עבר, כדאי לבצע טיפול זה למרות מחירו הגבוה. בדגמים משנת הייצור 03'-02', יש לבדוק כי בוצע התיקון בעקבות הקריאה לתיקון (Recall) שהוציא היצרן לגבי תכנות יחידת בקרת ניהול המנוע. יש לבדוק בתשומת לב מיוחדת את דגמי ה-HGT שכן כמכונית ספורטיבית זולה היא שימשה בעיקר נהגים צעירים שלא חסו על מכלוליה. רצוי לבדוק היטב נזקי תאונות ולשים לב היטב למצבה של גלגלת (פולי) רצועת הטיימינג. במקרה וזו נשחקת עלולה הרצועה לקפוץ ממקומה ועשויה אף להיקרע ולגרום נזק יקר (הדבר נכון גם לגבי מנוע ה-1.25 ל' 16 שסתומים). כמו כן, רבים מדגמי ה- HGT סבלו מבעיות התחממות שפגעו בתקינות ראש המנוע והבוכנות, ויש לבדוק שבמידה ונעשה תיקון הוא בוצע במוסך מקצועי. באשר לעלויות השוטפות, הפונטו זולה יחסית לתחזוקה. מחירי הביטוח והטסט זולים יחסית והטיפולים התקופתיים מתבצעים כל 20 אלף ק^מ או שנה וחצי. מחירי השוק של הפונטו אינם גבוהים אף הם: החל מ-42 אלף ש^ח* לפונטו 60 ידנית ממודל 01' ועד 97 אלף ש^ח* לגרסת HGT (אבארת') משנת 2004. ניתן למצוא דגמים מהשכרה או ליסינג במחירים נמוכים יותר השורה התחתונה הפונטו ספייס היא מכונית קטנה, חביבה ויעילה למדי. חלל הפנים מרווח ומעוצב ובעל חומרים נעימים, נוחות הנסיעה טובה ורמת האבזור בגרסאות הבכירות נאה. היא אומנם אינה מהנה לנהיגה דינמית בגלל ההגה החשמלי אך הביצועים טובים גם בגרסה האוטומטית. בנוסף, הספייס היא גם אחת הקטנות הבטוחות ביותר שניתן לרכוש במחיר של 50 אלף שקלים ופחות, וזו בהחלט נקודת זכות חשובה לטובתה. לפונטו יש כמות סבירה בהחלט של בעיות אופייניות שאת רובן ניתן לאתר בבדיקה מוקדמת ואם תטופל היטב אחרי הרכישה תציג אמינות טובה בהחלט. כך שבסך הכולל מדובר באופציה טובה ואטרקטיבית במחירה מבין הקטנות, בעיקר אם מחפשים גרסה אוטומטית.

אין תגובות לכתבה

אין תגובות נכון לרגע זה
אוטו לוגו (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה) " /> (גרסת הדפסה)