מרצדס ג'נריישן EQ וצ'רי eQ
האם מותג EQ החדש של מרצדס נמצא בסכנה? יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית משיקה בימים אלה - גם בישראל - את מותג החשמליות החדש שלה, לאחר שאשתקד חשפה אותו בעזרת מכונית תצוגה מרהיבה. אלא שבסין יש מי שטוען שמדובר בהעתקה של שם מסחרי - ומרצדס עשויה למצוא עצמה בצרות.
יצרנית הרכב צ'רי, הנמצאת בבעלות ממשלתית סינית, הגישה תלונה לרשות להגנת סימן מסחרי בסין. בתלונה, שנחשפה על-ידי סוכנות הידיעות רויטרס, נכתב כי השם אותו בחרה מרצדס למותג EQ, מעתיק את שמה של צ'רי eQ, מכונית חשמלית קטנה שהיצרנית הסינית משווקת מזה כשנתיים.
דוברת היצרנית אמרה כי במידה ויותר למרצדס להשיק את מותג EQ בסין, "הדבר יפגע בסימן רשום של צ'רי". ביצרנית הסינית דורשים מהרגולטור לאסור את שיווק המותג בשם זה, דבר שימנע ממרצדס מלמכור מכוניות בשם EQ בשוק הגדול בעולם, ויכפה כפי הנראה את שינוי השם בכל העולם. סין היא גם הצרכנית הגדולה ביותר של מכוניות חשמליות, ובהתאם השקת המותג בה חשובה במיוחד עבור הגרמנים.
מותג EQ הושק רשמית בתערוכת פאריז בסוף שנה שעברה, זאת באמצעות דגם התצוגה ג'נריישן EQ (דור, Generation) - רכב פנאי חשמלי עם טווח נסיעה של כ-500 ק"מ. רכב זה עדיין לא הגיע לייצור, אך צפוי להיות אחד מקרוב לעשרה כלי רכב חשמליים שיושקו תחת מותג EQ עד שנת 2025, כך נמסר אשתקד.
צ'רי הסינית נגד מרצדס: EQ זו העתקה
צילום: מנהל
צ'רי eQ. מרצדס העתיקה?
ממרצדס סירבו להגיב לפניית סוכנות הידיעות רויטרס בנושא. לפי שעה לא ידוע מתי צפוי הרגולטור הסיני להחליט בנושא, שמציג גם לא מעט אירוניה. בשנים האחרונות יצרניות רכב מערביות הגישו מספר תביעות בגין פגיעה בזכויות יוצרים - בעיקר בעיצוב מכוניות - כולל ג'נרל מוטורס שטענה כי עיצוב צ'רי QQ הועתק מאחת ממכוניותיה (שברולט מאטיז).
למרות שמדובר בנושא ענייני לכאורה, בתי המשפט נוטים לפסוק בהטייה בתחום זה בדרך כלל - כאשר בסין בתי משפט דוחים טענות להעתקת סחורה מערבית מצד יצרניות סיניות, בעוד שבאירופה וארה"ב המצב הפוך.