קונספט ויז'ן E של סקודה הוצג היום (ד') בפתיחת תערוכת שנחאי. הדגם משלב הנעה חשמלית בלבד עם נהיגה אוטונומית שלב 3, במרכב פנאי-קופה ומעוצב בהתאם לקווים המובילים את המותג בשנים האחרונות.
הצד החשמלי של הקונספט
הבסיס לקונספט ויז'ן E הוא רצפת MEB, שתשמש גם את הדגמים החשמליים האחרים של קבוצת פולקסווגן, כאשר בשלב זה מדובר באודיe-tron קוואטרו ובפולקסווגן I.D. Buzz ו- I.D. כאשר הראשון שבהם קרוב ליצור וצפוי ב-2018, והשאר במעמד קונספט.
סקודה ויז'ן E - מאוד חשמלי ודי אוטונומי
צילום: מנהל
לויז'ן E סוללת ליתיום-יון המאפשרת טווח של 500 ק"מ בתקן NEDC האירופאי (האופטימי). יש אפשרות לטעינה מהירה – עד 80% תוך 30 דקות במטען ייעודי בזרם ישיר – וגם לטעינה אלחוטית. לדגם שני מנועים וההספק המשולב שלהם הוא 225 קילוואט (305 כ"ס; 238 כ"ס מאחור, 67 כ"ס מלפנים). ההנעה היא לכל הגלגלים, המהירות המרבית היא 180 קמ"ש והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6 שניות. ומכיוון שזו סקודה, מצוין בצמוד למידע העתידני הנ"ל כי לתא המטען נפח של 600 ליטר. המבנה, המבוסס על רצפה שטוחה, מוסיף לשימושיות של כלים חשמליים.
לקונספט, כאמור במבנה פנאי-קופה, בסיס גלגלים שאורכו 285.1 ס"מ, האורך 469 ס"מ, הרוחב 192 ס"מ והגובה 159 ס"מ.
סקודה ויז'ן E - מאוד חשמלי ודי אוטונומי
צילום: מנהל
החלק האוטונומי של העתיד
ויז'ן E היא מכונית עם יכולת אוטונומית-מוגבלת בדירוג שלב 3 כבר ב-2020 והכנה לשלב 4.
וביאור לגבי הדירוגים:
רמה 2 – מערכות עזר אקטיביות לנהיגה – מוצעת כבר היום; רמה 3 מאפשרת לנהג – שעדיין יושב ליד ההגה, עומדות לרשותו דוושות וחייב להיות ער – לעסוק בשפע עניינים מסיחי דעת, והמערכת תבקש "עזרה" כאשר התנאים ידרשו זאת; רמה 4 מאפשרת לנהג גם לישון ברכב, כלומר, להתנתק לחלוטין מהנהיגה, כל זמן שזו נעשית במתאר פשוט, וכאשר התנאים נעשים מורכבים, תדרוש את עזרת הנהג.
סקודה ויז'ן E - מאוד חשמלי ודי אוטונומי
צילום: מנהל
המשמעות היא שהנהג יתקשר עם מערכות המכונית גם בראייה בלבד, באמצעות מערכת מעקב-עיניים. באירוע העיתונאים, בו הוצג הרכב ב"מציאות מדומה", צוין כי הנהג יוכל להתרכז בנוף, בשמים (דרך גג הזכוכית) ובכלל לעסוק בענייניו, גם בעזרת מסך "12 בקונסולה המרכזית. המכונית מצדה תנטר את מצב הנהג לפי עייפות, חום ודופק לב.
סקודה ויז'ן E - מאוד חשמלי ודי אוטונומי
צילום: מנהל
כמה דברים מסביב
העובדה שלרכב כזה אין שבכה, מאפשרת עיצוב שונה לחזית הרכב וסקודה ניצלה זאת למערך תאורה רוחבי מבוסס לד, בעיצוב מיוחד. גם סביבת הנהג, שאין בה בורר הילוכים, "נקייה יותר", וגם כאן העיצוב מתבסס על יתרון זה. לקונספט כאמור גג זכוכית מלא, יש לו חיבור לבית חכם, נקודות טעינה אלחוטיות לסלולרי בדלתות הרכב ועוד כיו"ב.
סקודה תשווק דגם כל-חשמלי ב-2020, אבל לפי בכירים בחברה, לא בהכרח בעיצוב פנאי-קופה כמו הקונספט. לפי סקודה היא תציג חמישה דגמים כאלה עד 2025, ובאותה שנה רבע מהדגמים שתמכור יהיו היברידיים נטעני-רשת או חשמליים לגמרי.
סקודה ויז'ן E - מאוד חשמלי ודי אוטונומי
צילום: מנהל