יונדאי מרחיבה את היצע הגרסאות בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות. יצרנית הרכב הקוריאנית חשפה גרסת ביצועים (N) וגרסת קופה חמש דלתות של יונדאי i30 החדשה, שעדיין לא משווקת בישראל למרות שהוצגה לפני כמעט שנה. בשלב זה לא ידוע מתי זו תגיע אלינו, ואם תלווה בגרסאות החדשות.
גרסת ה-N היא דגם ראשון של חטיבת הספורט החדשה של יונדאי (שמכונה אף היא N). ביונדאי מציינים כי המכונית עברה הליך פיתוח שכלל נהיגה של 10,000 ק"מ בנורבורגרינג, כולל השתתפות בשני מרוצי 24 שעות. וכל זאת תחת ניצוחו של אלברט בירמן, ראש צוות הפיתוח של חטיבת N ביונדאי, מי שהיה בעבר ראש צוות הפיתוח של חטיבת M בב.מ.וו.
יונדאי i30 מציגה: ספורט ואלגנט
צילום: מנהל
ל-i30N מנוע 2.0 ליטר טורבו שמקורו בג'נסיס קופה ויונדאי סונטה. כאן הוא מפיק 250 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-36 קג"מ בין 1,450 ל-4,000 סל"ד. את הכוח מעבירה לגלגלים הקדמיים תיבת שישה הילוכים ידנית, וה-N מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 6.4 שניות ולמהירות מרבית של 250 קמ"ש. למכונית החדשה משקל עצמי של 1,400 ק"ג, 200 יותר מ-i30 ידנית רגילה.
כמקובל בשנים האחרונות, גם ה-i30N תוצע עם חבילת ביצועים בתוספת תשלום, שמכונה בפשטות "חבילת ביצועים" (Performance Package). זו כוללת הספק גבוה יותר (275 כ"ס ב-6,000 סל"ד), ומומנט זהה אך בטווח פעולה ארוך יותר (4,700-1,450). עוד נוסף דיפרנציאל מוגבל החלקה (אלקטרוני), וליחס העברה סופי קצר יותר ב-4% בתיבת ההילוכים. למרות תוספת משקל של 29 ק"ג, גרסה זו נדרשת ל-6.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.
יונדאי i30 מציגה: ספורט ואלגנט
צילום: מנהל
ה-N תוצע עם צמיגי 225/40 וחישוקי "18, או 235/35 וחישוקי "19 בגרסת ה"פרפורמנס", שגם מוסיפה בלמים גדולים יותר ומוט חיזוק מאחורי הספסל האחורי, לשיפור קשיחות המרכב ואיתו היכולת הדינמית. ה-i30N נמוכה מהגרסאות הרגילות ב-80-40 מ"מ.
מבנה המתלים דומה ל-i30 רגילה – מקפרסון מלפנים ורב-חיבוריים מאחור – וה-N מוסיפה בולמים אדפטיביים עם ארבעה מצבי נהיגה קבועים מראש ואחד שניתן להתאמה לפי טעם הנהג. כל תוכנית כוללת שינויים לקשיחות המתלים, אופי פעולת המנוע (ועוצמת תגבור הצליל שלו על-ידי הרמקולים), תפקוד בקרת היציבות (כולל ניתוק מלא), תגבור ההיגוי, מנגנון התאמת סל"ד המנוע להורדת ההילוכים ("גז ביניים"), פעולת הדיפרנציאל האלקטרוני וצליל מערכת הפליטה (שני האחרונים – רק ב"פרפורמנס").
יונדאי i30 מציגה: ספורט ואלגנט
צילום: מנהל
על-פי יונדאי, העיצוב הספורטיבי נובע לא רק מרצון לבידול ה-N, אלא גם משיקולים אווירודינאמיים. לצורך כך נוספו מסיטי אוויר שונים, שחלקם מיועדים לתרום לכוח הצמדה משופר ואחרים לקירור מערכת הבלמים. בתא הנוסעים השינויים אינם גדולים, וכוללים בעיקר מושבים שונים, סמלי "N" וממשק ייעודי במערכת המולטימדיה (עם מסך "5 או "8). במסך תמצאו גם מידע על מצב הגדישה, שימוש במומנט ובהספק ועוד.
ל-i30N מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי, תאורת דרך אדפטיבית וזיהוי תמרורים. זהו מפרט נדיב פחות מזה שמציעה i30 רגילה.
i30 פאסטבק
יונדאי חשפה במקביל גם גרסת פאסטבק (Fastback) ל-i30 – דגם חמש דלתות, שבניגוד להאצ'בק אינו נחתך בחדות אלא יורד לכיוון החלק האחורי ברכות. ה-i30 פאסטבק נמוכה בשלושה ס"מ מההאצ'בק (142.5 ס"מ) וארוכה ממנה ב-11.5 (445.5 ס"מ). נתוני הרוחב ובסיס הגלגלים, שכפי הנראה נותרו ללא שינוי (180 ו-265 ס"מ בהתאמה), לא פורסמו - וכך גם נפח תא המטען.
יונדאי i30 מציגה: ספורט ואלגנט
צילום: מנהל
ביונדאי מבטיחים כי גרסה זו תהיה מהנה יותר לנהיגה, בין היתר תודות למרכז כובד נמוך יותר מתלים בעלי כיול נוקשה יותר. גרסה זו תציע בתוספת תשלום חישוקי "18, שלא זמינים בגרסת ההאצ'בק. אבזור הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית, מערכת לסיוע בשמירת נתיב, תאורת דרך אדפטיבית, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה מפני רכב בשטח מת.
מבחר יחידות ההנעה כולל מנועי טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר (120 כ"ס) ו-1.4 ליטר (140 כ"ס), שניהם בשידוך לתיבת שישה הילוכים ידנית. הגרסה החזקה זמינה גם עם תיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית. יונדאי תציע גם גרסאות דיזל של הפאסטבק.
ומה עם ישראל?
בשלב זה לא ידוע מתי צפויה להגיע לישראל יונדאי i30 החדשה, ואם תוצע גם בגרסאות N ופאסטבק. הדגם החדש היה אמור להגיע לישראל כבר לפני שלושה חודשים, אך מחברת כלמוביל, יבואנית יונדאי, נמסר כי השיווק מתעכב בשל "משא ומתן על מחירים מול היצרנית". לפי שעה כלמוביל משווקת עדיין בישראל את ה-i30 הקודמת.

יונדאי i30 מציגה: ספורט ואלגנט
צילום: מנהל