חברת בטר-פלייס מציגה במסגרת חגיגות ה-150 של יוקוהאמה את מערך החלפת המצברים המהיר שלה. המערכת תוכננה בארץ לטובת פרויקט סקר היתכנות להעברת מאסת כלי הרכב לשימוש חשמלי של המשרד לאיכות הסביבה היפני (ובסיוע כספי מיפן). היא באה להציג היתכנות של רעיון החלפת הסוללות המהיר שלהם כדי להאריך את הטווח. בבטר פלייס מדגישים שלא בהכרח מדובר במערכת הסופית שתוצע עם מכוניות רנו וניסאן העתידיות, אלא רק בהצגת הרעיון, אך בחברה מסבירים שהיה עימם קשר במהלך הפיתוח. "אנחנו עובדים בצורה צמודה; הם מכירים את המנגנונים שלנו ואנו את שלהם". כדאי לזכור שהעיר יוקוהאמה שותפה לפרויקט ניסוי חשמלי עם ניסאן שיחל בשנה הבאה כחלק מהסקר של ממשלת יפן.

"הפיתרון היחיד שאנו רואים להארכת טווח של מכונית חשמלית זה החלפת מצברים בזמן קצר יותר מתדלוק" מסביר טל אגסי האחראי על פריסת תשתית עולמית. והרעיון הזה, שהיה תמיד אבן הדרך החשובה בתוכנית של בטר פלייס, זוכה כעת להדגמה מציאותית. החלפת המצברים המהירה תודגם בשתי מכוניות ניסאן דואליס (הגרסה האמריקנית לקשקאי) שעברו הסבה חשמלית בארצות הברית לפני שהגיעו ארצה. בארץ הושלמה ההסבה החשמלית באופן מקיף יותר, כאשר את מקום מיכל הדלק, מערכת הפליטה (מפלט אחורי וצינורות) ועוד חלקים תופסים עתה מצברי ליתיום איון פוספט. בצורה זו לא נפגע ממשית מבנה הרכב והרכבת המצברים בצורה מיוחדת (מעין משטח תחתון שמוצמד לרצפה עם בליטות גדולות שנכנסות לחללים המתאימים של מיכל הדלק וכו') מאפשר הגעה אליהם מתחת לרכב בקלות מבלי לבצע שינויים גדולים ברכב. יואב היכל, המהנדס הראשי של פרויקט החלפת המצברים, הסביר שבאופן כזה קל להסב כמעט כל רכב לשיטת הפרויקט מבלי שיש צורך בשינויים גדולים במבנה. לטענתו הסוללות הבאות יהיו פשוטות יותר בצורתן והרכבתן קלה יותר. החלפת המצברים במערכת שמודגמת ביפן אורכת 70 שניות, התחנה היא אוטומטית לחלוטין כאשר מערך רובוטי נשלט מחשב שולף את מערך הסוללות ממקומו ומחליפו באחר. גוף המצבר כולל גם מחשב שמפקח על הסוללות ומנתק אותו בזמן ההחלפה ובמצב חירום.
בטר פליס מחליפה מצברים
צילום: מנהל
שי אגסי (צילום יח"צ)

אנשי בטר פלייס מבטיחים להציג במרכז המבקרים המדובר שלהם (שיפתח לקראת סוף השנה) גם תחנת החלפת המצברים בגרסה מציאותית יותר. מתישהו בתקופה הזו יגיעו עוד אבות טיפוס של כלים חשמליים שיוסבו בשיתוף עם רנו. אלה לא יהיו הכלים הסופיים וכנראה שגם לא יכללו את פיתרון מיקום המצברים במקום מיכל הדלק (נראה שבאבות הטיפוס הם ימוקמו מאחור).
כך או כך, למרות שהמערכת באה להראות רק היתכנות של החלפה מהירה ואינה המערך הסופי ברור שמדובר בעוד צעד קדימה של המיזם. ואולם השאלות שמקיפות את הפרויקט נותרו דומות ואת התשובות נקבל כנראה כשיתבצע מעבר לפסים מעשיים.