רנו מגאן, טויוטה אוריס ופיג'ו 308
רנו מגאן החדשה מתייצבת למבחן משווה מול פיג'ו 308 יריבתה מצרפת, וטויוטה אוריס המחודשת. פעם מבחן כזה, דרבי צרפתי מחוזק במתמודדת יפנית, היה מעורר גלים. כיום, איכשהו, ירדה קרנה של נבחרת צרפת.
קחו למשל את יחסי הציבור להן זוכה רנו פלואנס, שגורמים לכך שהמגאן כמעט לא מורגשת. גם האוריס סובלת מצילה של הקורולה (ומהפסקת השיווק הזמני, עד שהייבוא חודש עם תיבה אוטומטית רגילה במקום רובוטית). ולפיג'ו 308 היה הצל של עצמה: תג מחיר מופרז. את פורד פוקוס כמו גם את מאזדה 3 לא הזמנו למבחן, מכיוון שהן נמכרות ממילא בכמות גבוהה בהרבה. מבחן השוואתי של האנדרדוגיות, אם תרצו.
רנו מגאן
המגאן היא הצעירה בחבורה. היא מבוססת על קודמתה, אבל אי אפשר לראות זאת, וחבל. רנו ביצעו מהפך אדיר לכיוון השמרני ועיצוב המגאן חסר את הכריזמה והתעוזה של פעם. החרטום משדר חוסן ונאה מבפלואנס, וקו השמשות המטפס יוצר תחושה ספורטיבית. למרות שהיא ארוכה מהשתיים האחרות, היא נראית קלילה וזורמת מה-308. חבל רק שהחישוקים נראים קטנים.
פיג'ו 308 מול טויוטה אוריס מול רנו מגאן: מבחן השוואתי
צילום: תומר פדר
בתא הנוסעים המגאן נראית עגמומית וקודרת, עם תא נוסעים שחור משחור. זוהי הגרסה המצוידת, אבל האבזור הנדיב (כולל חיישני חניה מקוריים, תפעול אוטומטי לתאורה ולמגבים, בקרת שיוט ועוד), לא מצליח ליצור תחושה עשירה. גם המיקום הנמוך לבקרת האקלים המפוצלת ולמערכת השמע לא תורם לתחושה ולתפעול. צג ההילוכים לא ברור מספיק ותפעול הבורר אינו מדויק. המגאן היא היחידה עם פיצול מיזוג לאחור, אבל כמו בפלואנס הפתחים נראים כמו תוספת מקומית זולה. ואיפה לוח המחוונים האירופי היפה יותר, או לחצן ההתנעה והמפתח החכם? לא במגאן הטורקית.

תנוחת הנהיגה סבירה, ומנגנוני כיוון המושב הם הנוחים ביותר כאן. למרות גודלה, המגאן מציעה מעט פחות מרחב ליושבים מאחור (בגלל תא המטען הגדול ביותר במבחן). בקיצור, מכונית למחוח ולא ללב.
טויוטה אוריס
האוריס הוצגה בתערוכת פריז 2006 והיא הוותיקה בחבורה, אבל בדיוק זכתה למתיחת פנים. החרטום הוחלף בחזית דומה לוורסו ולאוונסיס, והוא מקנה לה מראה מגודל אך פחות מיוחד. בחניה היא נראית הקומפקטית והקלילה בחבורה. פנים האוריס נראה המיוחד ביותר בחבורה, תודות למעין גשר שיוצא מהקונסולה המרכזית ומסתיים בין המושבים. תמצאו שם את בורר ההילוכים (עם מיקום גבוה ונוח), ויש סידור ייחודי לבלם היד ותא אחסון מתחת לגשר. עם מקצה השיפורים הגיע גם גלגל הגה נאה עם חלק תחתון שטוח.
פיג'ו 308 מול טויוטה אוריס מול רנו מגאן: מבחן השוואתי
צילום: תומר פדר
ההמשך מוכר: המחוונים, כמו בקורולה, עוטים גוון צהבהב, והנדסת האנוש טובה. הפלסטיקה מאידך אינה ברמת המתחרות. היא קשיחה למגע, ויש רווחים לא אחידים בין החלקים. רמת האבזור טובה: בקרת אקלים ומערכת שמע נשלטת מההגה, מראות מתקפלות חשמלית ושבע כריות אוויר (השביעית לברכי הנהג). באופן נדיר היום בקבוצה, אין אפשרות לתפעול ידני של התיבה.
תנוחת הנהיגה לא מושלמת, ורחבי גוף יתלוננו על מושב צר בחלק התחתון. כיוון המושבים איטי מאוד. האוריס מנצלת היטב את ממדיה, ומציעה מרחב רגליים קרוב לזה של ה-308 וגם רצפה שטוחה, אבל היא צרה מהאחרות וזה מורגש (גם בתא המטען). ממושב הנהג האוריס מרגישה קומפקטית וקלילה יותר.
פיג'ו 308
ה-308, שנשענת בכבדות על ה-307 היוצאת (עם דימיון ניכר בפרופיל), כבר כמעט בת שלוש. העיצוב מאוד מוגזם, עם חרטום אגרסיבי מדי וסרח עודף בולט. מאמץ כושל לעיצוב ספורטיבי וכוחני, והתוצאה לא מחמיאה. תא הנוסעים הוא כבר סיפור אחר, ומפגין אלגנטיות ויוקרה גם בגרסה הבסיסית. מכונית המבחן חסרה את שילוב הגוונים הבהירים שפגשנו בגרסה המהודרת, ועדיין הקונסולה המרכזית המשופעת נאה מאוד.
פיג'ו 308 מול טויוטה אוריס מול רנו מגאן: מבחן השוואתי
צילום: תומר פדר
תנוחת הנהיגה בפיג'ו טובה וכיוון המושב נוח (למעט המסעד). מלפנים ה-308 מרגישה מרווחת משמעותית מהאחרות, בזכות שמשה משופעת הרחק מלפנים, שגם מקשה לראות היכן הרכב מסתיים. תא המטען קטן מזה שבמגאן, אך נוח יותר לשימוש.
קדימה לדרך
שלוש המתחרות עונות למפרט הישראלי הקלאסי: מנוע 1.6 ליטר ותיבה ארבעה הילוכים אוטומטית. אבל יש הבדלים. לטויוטה 126 כ"ס, לעומת 120 לפיג'ו ורק 105 לרנו. לפיג'ו 308 זמינות כוח עדיפה, עם יותר מומנט (16.3 קג"מ מול 15.9) שמושג בסל"ד נמוך יותר. המגאן שוב נשארת מאחור עם 14.8 קג"מ. על הנייר האוריס היא הזריזה ביותר עם 11.9 שניות למאה מול 13 ל-308 ו-13.1 למגאן. לפיג'ו לעומת זאת מהירות מרבית גבוהה יותר (188 לעומת 180 קמ"ש באחרות).
התחושות על הכביש שיקפו את הנתונים הרשמיים, אבל מבחני התאוצה הפתיעו: המגאן אומנם היתה האיטית ביותר, אך הקרב בין פיג'ו לטויוטה היה צמוד מהצפוי. בנסיעה רגילה האוריס הרגישה הרבה יותר זריזה ועם חטיבת כוח עדיפה, בעיקר בזכות תיבה נעימה וזורמת יותר, שהגיבה היטב לפקודות הנהג והעניקה יתרון משמעותי על הצרפתיות בתאוצות ביניים.
כך או כך, האוריס נמצאת בליגה אחרת בתפעול היומיומי. לפיג'ו יש את המנוע אך עדיין אין את התיבה, שממשיכה לא להיות טובה. זה בולט בעיר בהחלפות ראשון-שני, אך תמיד שם. מזל שהמנוע נשמע טוב בסל"ד גבוה. למגאן אין לא את התיבה ולא את המנוע, שמפיק פחות סוסים ויותר רעש. הביצועים לכשעצמם מספקים, אך התחושה מאומצת בעליות ומהירות גבוהה.
האוריס הייתה החסכונית ביותר לאורך רוב הדרך, עם נתונים שנעו בין בין 5.9 ק"מ לליטר בשיא העומס ועד 12.8 ק"מ ליטר בנהיגה רגועה ומשקפת יותר. ה-308 נעה בין 6.25 ל-11.9 ק"מ לליטר, והמגאן בין 5.3 ל-12.1.
התנהגות
האוריס מרגישה קלילה משמעותית, מגיבה טוב יותר והיחידה שמציעה ניתוק לבקרת היציבות. כן, קראתם נכון, היפנית מהנה יותר מהצרפתיות. להגה אמנם תחושה מעורפלת מעט, אך הוא יותר מדויק מברנו. חבל שהבלמים הרגישו מלאכותיים, עם דוושה גבוהה ונוקשה ולא נסכו ביטחון.
ה-308 מרגישה גדולה וכבדה ולא ממש מגיבה, אבל היא גם מאוד יציבה, בוגרת ונוסכת ביטחון. יש בה תחושה של עומק ויכולת יותר מהשתיים האחרות. ההיגוי נעים ומדויק מבאחרות (אבל רחוק מאוד משלמות ומרגיש עסוק מדי). גם הבלמים עושים את העבודה באופן הצפוי ביותר.
המגאן דומה באופיה, עם מעט יותר שמחת חיים וקצת פחות יכולת. היא קלילה ונמרצת יחסית לפלואנס, ונעימה יותר לנהיגה מהירה. ההיגוי קל באופן מופרז במהירות נמוכה (וסביר תחת עומס).
הצרפתיות משיבות את כבודן בסעיף הנוחות, עם עדיפות ברורה למגאן בכל תנאי הנסיעה. האוריס הנוקשה היתה הכי פחות נוחה בפער משמעותי. המגאן היא גם השקטה ביותר מבחינת רעשי כביש ורוח, ל-308 רעשי אספלט ולאוריס רעשי כביש ורוח.

סיכום
בסוף יום המבחן המנצחת ברורה. שתי המתמודדות החדשות: האוריס האוטומטית והמגאן, בהחלט טובות. הן לא ייצרו מהפיכה בשוק, ולא יעבירו את הקהל על דעתו, אבל בהחלט עושות צעד קדימה. האוריס, עם תיבה אוטומטית במקום רובוטית, הופכת למכוניות נעימה ומוצלחת בהרבה. והמגאן נאה ונעימה לטעמנו מהפלואנס.

אבל המנצחת הייתה פיג'ו 308, בזכות היכולת ההיקפית הטובה ביותר. היא מרגישה יוקרתית ומהודרת יותר, ומציעה תכונות משפחתיות נעימות יחד עם יכולת דינאמית גבוהה. הוסיפו לכך מחיר זול משתי האחרות (120,000 שקל לעומת 126,000 שקל לאוריס ו-127,000 למגאן), ותבינו מדוע יכול האריה לטרוף את שתי המתחרות. בין האוריס למגאן מעט קשה יותר להכריע: האוריס היא המהנה ביותר לנהיגה והכי מיוחדת בפנים. המגאן נוחה, שימושית ומעודנת יותר. עכשיו תורכם לבחור מה חשוב לכם יותר.
להשוואת המפרטים הטכניים של המתמודדות, לחץ כאן
ניצן רז וגיא רוטקופ סייעו בהכנת הכתבה