ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק הוא קרוסאובר קטן המבוסס על פלטפורמה B של רנו-ניסאן, המשותפת לשפע של דגמים כמו רנו קליאו, ניסאן נוט ואחרים. הוא הוצג בתערוכת ז'נבה לפני כשנה, עם עיצוב המפתיע לטובה בדמיון שלו לרכב התצוגה עליו הוא מבוסס, הקאזנה, והתכונה העיקרית שלו היא "שונה".
בעידן שבו משתדלים לא לגרום לאף אחד דפיקות לב במכוניות לחם-וחמאה, אלו הן חדשות טובות. ניסאן ג'וק פשוט לא דומה לשום דבר אחר – יחידות תאורה קדמיות ענקיות במרכז הפגוש ולמעלה תאורת חניה קטנה יותר, שנראית כמו תנין במים או מחושי חרק (ונראים גם מתא הנוסעים עם תאורה עדינה). בתחתית הפגוש יש גם צמד פנסי ערפל. במבט מהצד קשה שלא להתרשם מבתי הגלגלים התפוחים בצורה כמעט מוגזמת, כאילו מדובר בשרירן בתחרות מר-עולם, ורק מאחור הג'וק רגיל יותר אבל נאה לטעמי. מה שבטוח זה שהוא מושך הרבה מבטים.
היצע המנועים בארץ כולל שתי יחידות בנפח 1.6 ליטר, אחת מוגדשת (190 כ"ס) והשנייה אטמוספרית (117 כ"ס), שתיהן משודכות לתיבת הילוכים רציפה (או ידנית בגרסה האטמוספרית). לבכירה הנעה כפולה מול קדמית בגרסת הבסיס. המחיר מתחיל מ-117,000 ש"ח לידנית, 129,500 לרציפה ו-179 אלף ש"ח לטורבו (שנמכרת רק ברמת האבזור הגבוהה).
מזמין
אחרי העיצוב החיצוני המיוחד, הג'וק מרגיש מבפנים פחות צעקני, אבל עדיין שונה. אזור ידית ההילוכים נראה כמו מיכל דלק של אופנוע, וצבוע בצבע כסף (בורדו בגרסה הבכירה) כמו גם חלקים בדלתות הקדמיות. כיסוי לוח המחוונים מעוצב כמו גבות ובדלת יש אלמנט שאמור לדמות סנפיר-צלילה. נאה בהחלט, גם אם מעט שחור מדי. אבל מה שהעסיק כל אחד שנכנס לאוטו במשך דקות ארוכות הם מסך השליטה במערכת המיזוג ובמערכות הדינאמיות, שיחד עם הכפתורים סביבו משנה יעוד ומראה בלחיצת כפתור. במצב הדינאמי הוא יספר לכם יותר דברים משתרצו לדעת, כמו צריכת דלק בגרף, תפריטים, ואפילו מד G ומצבי ספורט/חסכון/רגיל למנוע-תיבה-הגה. ואם תלחצו על כפתור האקלים, יתחלפו הכפתורים מצבע לבן לכתום, ויחליפו את ייעודם עם כיתוב שונה שמחליף את התצוגה הקודמת, כך שקיבלתם שני סטים באחד. נחמד ושונה, אם כי דורש הסתגלות.
ניסאן ג'וק: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
גרסת הבסיס, אסנטה (Acenta), מציעה אבזור טוב עם בלוטות', בקרת שיוט ואקלים וחישוקים קלים. בנוסף קיימות שתי גרסאות נוספות: אסנטה ספורט (ריפוד משודרג וחישוקים אחרים, 135 אלף ש"ח), וטקנה (Tekna) שמוסיפה כניסה ללא מפתח וריפודי עור בתמורה ל-143 אלף ש"ח. איכות החומרים בסיסית, עם פלסטיקים פשוטים וחלולים שנראים בסדר אבל מרגישים פחות מבסדר, אך מורכבים טוב. בכל הקשור למרווח, פלטפורמת הסופרמיני נחשפת, במיוחד בממד הרוחב. למרות זאת, לא חסר מקום לנהג או לנוסע שלידו. רק הגה שלא מתכוונן לעומק יכול להפריע במציאת תנוחת נהיגה טובה, והקורה הקדמית המגודלת מפריעה לראות. מאחור הסיפור כבר אחר – מרווח הראש מוגבל וכך גם מרווח הברכיים. קו חלונות גבוה גרר תלונות על הראות החוצה עבור ילדים. תא המטען בעל סף הטענה גבוה ובנוסף הוא קטן למדי, 251 ליטר – וזה כבר כולל את התא הנוסף מתחת לרצפה. אגב למרות שמדובר בהאצ'בק גובה ההטענה מצומצם, אך אפשר לקפל את המושבים ולהגדיל את נפח ההטענה – וזו גם הדרך היחידה להכניס עגלת תינוק.
הנעה וניהוג
רכב ההדגמה צויד במנוע 1.6 ליטר, המספק 117 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-16 קג"מ ב-4,000 סל"ד. הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה, ללא תפעול ידני אבל עם מצב ספורט בלחיצת כפתור (מושך את הסל"ד בהאצה). תיבת ההילוכים הרגישה פחות טוב בהשוואה לרציפות מודרניות אחרות, עם תגובה פחות נעימה. במהירות נמוכה לחיצה עדינה על הדוושה מניבה תגובה עצלה, וכך גם התגובה לשינויי מצערת מהירים – למשל בנהיגה עירונית או בכביש מפותל. מבחינת כוח, התיבה מציבה מהר את המנוע על שיא ההספק ונשארת שם, ואז התאוצה זריזה מהמצופה והג'וק מרגיש קליל (אך רועש). מצד שני, לפעמים גם בתגובה ללחיצה קלה על הדוושה התיבה מזדרזת להציב את המנוע בסל"ד גבוה, במקום להשתמש במומנט בסל"ד נמוך, וחבל. תצרוכת הדלק הממוצעת עמדה בימי המבחן על כ-11 ק"מ לליטר מכובדים, ובשיוט בכ-120 קמ"ש נרשם ממוצע של 14 ק"מ לליטר.
הג'וק מציע נוחות ממוצעת. הוא מתקשה על שיבושים גדולים ובינוניים עם תזוזה מורגשת, אבל מצד שני לא מתרסק גם על שיבושים קשים וחדים ומעלים את רוב השיבושים הקטנים. בשיוט מהיר מורגשים רעשי כביש ורוח. בכל הקשור להתנהגות הוא מפתיע לטובה, עם תחושה שהרכב "רוצה לפנות". לפעמים אפילו קצת יותר מדי, ונדרשת יד עדינה ובוטחת על ההגה בפניות מהירות יותר. ההגה אילם אך מהיר, וניתן לנהוג במהירות בביטחון עם אחיזה טובה (תודות לצמיגי 215/55-17 מגודלים). הבלמים התעייפו מהר מהרצוי בנהיגה מהירה בירידה, אך היו סבירים בנהיגה רגילה.
מצבי הספורט/חסכון/רגיל למנוע-גיר-הגה לא ממש מייצרים הבדל משמעותי, למעט העובדה שבמצב "ספורט" יש שישה יחסי העברה מתוכנתים והתיבה מורידה (מדי פעם) "הילוך" לפני פניה. כפתור הספורט הנפרד של התיבה משפיע יותר, אבל הוא מעלה את הסל"ד משמעותית בשיוט אל התחום הרועש והלא נעים. העדר האפשרות לתפעול ידני היה חסר לנו בכביש מפותל. בשורה התחתונה מדובר ברכב נעים מההיבט הדינאמי, עם תחושה קלילה וזריזה אבל לא ספורטיבית.
ניסאן ג'וק: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
בכל הקשור לשטח, הג'וק מציע מרווח גחון של 18 ס"מ (17 בהנעה כפולה) וזוויות עדיפות על המשפחתית הממוצעת. הוא נעים למדי בשבילים, כל עוד הם לא משובשים מדי. אז היכולת גבוהה יותר מרכב ליסינג, אבל עם הנעה קדמית בלבד לא בהרבה.
שלם וחלקיו
ניסאן ג'וק הוא קרוסאובר שונה מאוד מהעדר, שמצליח להעלות חיוך על פני האיש מאחורי ההגה, כמו גם על פני הציבור בחוץ. יש לו אופי שהופך את הנהיגה למשהו רענן, הישיבה הגבוהה תקסום ללא מעט אנשים, העיצוב הפנימי שונה, והחיבה לרכבי פנאי או לפחות לעיצוב של אחד כזה, מוסיפה גם היא. נכון, יש לג'וק גם כמה מגרעות מורגשות: התיבה הרציפה, המרווח מאחור, תא המטען הקטן והנוחות הבינונית. אבל הוא מצליח להרגיש גדול מסך חלקיו, ועם מחיר אטרקטיבי זהו רכב שני מעניין למי שרוצה לצאת מהמסגרת.