שר התחבורה, ישראל כץועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (יום א') את הצעת החוק של שר התחבורה, ישראל כץ, שמחמירה משמעותית את הענישה והשפיטה על עבירות חמורות בכביש. מטרת החקיקה נועדה ליצור הרתעה שלטענת משרד התחבורה תביא לצמצום בתאונות הדרכים, אך גם בפניות לבתי המשפט במטרה למשוך זמן ולמזער את גובה הקנסות. על פי הצעת החוק, הפונה יחויב בתשלום הקנס עוד לפני המשפט, כפיקדון שיוחזר באם יימצא זכאי, או קנס שייתכן ויורחב אם יימצא אשם. בין השאר, אומר השר כץ "תאפשר למערכות האכיפה של המשטרה, בתי המשפט ומשרד התחבורה להתמודד טוב יותר עם עברייני התנועה המזלזלים בחוקי התנועה".

בין ההחמרות בענישה, יורחב מספר העבירות המאפשרות פסילת רישיון ל-30 יום, ובחלקן תתאפשר גם פסילה ל-60 ימים. קצין משטרה יוכל לפסול רישיון של נהג גם לתקופה של 90 יום במקרה של עבירה חמורה, כמו פגע וברח, גרימת תאונת דרכים בשכרות, עקיפה מסוכנת, חציית פסי רכבת בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק וגם נסיעה עם משקל עודף.

בין העבירות בהן ניתן יהיה לפסול רישיון ל-60 יום יהיו נהיגה בשכרות עם כמות אלכוהול בדם של פי אחת וחצי מהמותר, נהיגה במהירות גבוהה מ-65 קמ"ש מהמותר בכביש בינעירוני או יותר מ-55 קמ"ש מעל למותר בכביש עירוני, כניסה לשטח פסי רכבת בנסיבות מחמירות ועבירות חמורות של נהגים חדשים. בנוסף, על פי הצעת החוק, קציני משטרה יוכלו להשבית רכב ל-30 יום לנהגים אשר רישיון הנהיגה שלהם לא בתוקף למשך למעלה משנתיים.
החקיקה החדשה גם מטילה עונש מינימום של פסילה ל-3 עד 6 חודשים לנהגים חדשים. בין העבירות שיגרמו לפסילה שכזו נמצא: עבירות הגורמות לתאונה בה נפגעו אדם או רכוש, נהיגה ללא רישיון בתוקף או ללא מלווה כחוק, נהיגה בשכרות, אי ציות לרמזור אדום או לתמרור עצור, נהיגה במהירות מופרזת והפקרה של פצוע.

שינוי נוסף מבטל את האפשרות להרשיע נהג שלא יופיע לבית משפט לדיון אליו הוזמן לאחר ביצוע עבירה חמורה. לא, זה לא אומר שתוכלו להתחמק מענישה, אלא שעתה יוצא נגד הנהג צו הובאה שילווה בהוצאה כספית. נהג שלא יאותר, יוצא נגדו צו מאסר.

כמו כן, אוסרת החקיקה החדשה על תיקון מכוניות בשטחי הרשות הפלסטינית במטרה להילחם בגניבת כלי רכב וסחר בחלקי חילוף זולים.