וולוו S60. ככה נראה ציון טוב
זה אחד מאותם מצבי ה"איך לא חשבו או עשו את זה קודם". ארגון חברות הביטוח לבטיחות בכבישים האמריקני (IIHS) יצליח ככל הנראה לעצבן כמה יצרניות, כשהוא מבצע סוג חדש של מבחני ריסוק בזוויות שלא נוסו עד כה. התוצאה – גם מכוניות עם ציוני בטיחות גבוהים נכשלות ועשויות להיות מסוכנות במיוחד במקרים של פגיעות בזוויות שונות לעומת פגיעות חזית או צד.
במבחני הריסוק החדשים, פוגעות המכוניות בזווית של 25 מעלות במחסום קשיח בגובה של כמטר וחציובמהירות של 64 קמ"ש (40 מייל לשעה), כשבמושב הקדמי יושבת בובת ריסוק בגודל אדם ממוצע. כלומר, המבחנים בודקים מה קורה כאשר הפינה הקדמית של הרכב נכנסת, חלילה, בעץ או בעמוד חשמל.

בשביל להוסיף לאפקט הדרמטי, בחר ארגון ה-IIHS לבחון קודם כל מכוניות משפחתיות קומפקטיות יוקרתית – אחד הסגמנטים הפופולריים ביותר בארצות הברית – עם דגש דווקא על דגמים שבלטו לטובה במבחני הריסוק הרגילים. מתוך המכוניות שנבחנו, רק שתיים זכו לציון "טוב" – וולוו S60, ששומרת בכבוד על מוניטין הבטיחות של היצרנית השבדית, ואקורה TL, שמבוססת על הונדה אקורד אירופאית. ב.מ.וו סדרה 3 החדשה, שזכתה לציונים מרשימים במבחנים של ארגון Euro NCAP, קיבלה כאן ציון "גבולי" בלבד. לצידה נמצאות אקורה TSX (אקורד אירופאית) בגרסאות הסדאן והסטיישן, פולקסווגן CC ולינקולן MKZ שחולקת פלטפורמה עם פורד פיוז'ן. ברשימת המאכזבות נמצאים כמה שמות גדולים ומפתיעים – אודי A4, מרצדס C-קלאס ושני דגמים של לקסוס שהצטרפו לחגיגה מבלי להרשים במבחנים אחרים – לקסוס ES 350 ולקסוס IS 250/350. אחרון נזכיר גם את אינפינטי G, שזכה לציון "מתקבל על הדעת".

כאמור, התרחיש שייצר הארגון סיפק את התוצאות מהן הם חששו. במבחן של פולקסווגן CC, למשל, התנתקה דלת הנהג מציריה לחלוטין – מה שעלול להוביל לפליטה של הנהג מהמכונית. באודי A4 נרשמה חדירה חריגה של רכיבים אל תוך תא הנהג, כמו ההגה ומשענת הרגל, ראשו של הנהג סטה משמאל לכרית האוויר וכרית הצד לא נפתחה כלל. ב-C-קלאס חדרו כמה רכיבים לתא הנהג בצורה חמורה במיוחד – רגלה של בובת הריסוק נתקעה מתחת לדוושת הבלם, כאשר רק חיתוך של הדוושה אפשר לשחררה. בסדרה 3 חדרה משענת הרגל בלא פחות מ-40 ס"מ אל תוך התא הנהג ונמצא שרגלי הנהג נמצאות בסכנה ממשית בתאונות מסוג זה.
ב.מ.וו סדרה 3 במבחן הריסוק

על-פי הפרסום של ה-IIHS, הרבה בזכות מבחני הריסוק השונים והדגש הרב ששמים ארגונים וממשלות על נושא הבטיחות, שופרה רמתה של זו באופן משמעותי בשנים האחרונות. כמות ההרוגים מתאונות חזיתיות צנחה ב-55% מאז שנת 2001 (כך ה-IIHS). מצד שני טוען הארגון שאנחנו עדיין עדים ליותר מ-10,000 הרוגים (בארה"ב) מתאונות כאלה מדי שנה. בפרסום של הארגון נאמר שלאחר בדיקות ומחקרים רבים נמצא שרבות מהפגיעות החזיתיות נגרמות בזווית לא ישרה, באופן שעשוי למנוע מרכיבי המכונית שנועדו לספוג את המכה לעשות את עבודתם כראוי.
מבחני ריסוק חזיתיים שמבצעים ארגונים אחרים, בדגש על הרשות הלאומית האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA), מדמים פגיעה בעצם שרוחבו כרוחב הרכב הפוגע.

נראה, אם כך, שה-IIHS עלה כאן על משהו. התוצאות כנראה יצברחו רוכשים שהיו סמוכים ובטוחים במכונית בעלת 5 הכוכבים שקנו, וכעת המבחן החדש מערער את התוצאות. פגועות יותר הן היצרניות, שמקבלות מכה למוניטין ולכיס – שכן סביר להניח שהן ישימו דגש רב יותר על אבזור בטיחות מסוג חדש. אבל בשורה התחתונה, המרוויחים הגדולים הם אנחנו, שנהנה ככל הנראה מתחום נוסף בבטיחות שישופר וישודרג בשנים הקרובות.