חסכן דלק של DNSתאור המוצר
מדובר במוצר שפותח בארץ ומותקן בשרוול שמוביל את האוויר מפתח היניקה אל מסנן האוויר. מטרתו, על פי המפתח, היא לסחרר את האוויר, מה שאמור להעניק ערבוב יעיל יותר עם הדלק, פיזור יעיל יותר של התערובת בתא השריפה ומכאן – בעירה יעילה יותר וחסכון בדלק. בשיחה איתו הצהיר המפתח גם כי המוצר גורם להורדת הסל"ד בסרק, מה שאמור לתרום גם הוא לחסכון בדלק.

כפי שאפשר לראות בתמונה, מדובר בפס נירוסטה עם "כנפונים" מוטים שכופף לצורת עיגול. העיגול אינו שלם, כך שההתקן יכול להתאים לצינורות בקטרים שונים, והקפיציות הטבעית שלו שומרת אותו מהודק למקומו. אתר החברה מבטיח חסכון של 5% עד 25% בצריכת הדלק, בהתאם לסוג המנוע ואופן השימוש, כשבעל פה מושמעות הצהרות גבוהות אף יותר.
מחיר – 540 שקלים, כולל התקנה.

התרשמות הבוחנים
כרכב מבחן נבחרה סיטרואן C5 המשמשת את אשתו של אחד מחברי המערכת, כשליתר ביטחון ולשיפור האובייקטיביות, הנהגת נשארה בחושך לגבי עצם ההתקנה. מניסיון ארוך טווח, המכונית מציגה צריכת דלק של כ-10.5 ק"מ לליטר עם תנודות קלות למעלה ולמטה. הנסיעות הן בעיקרן בין עירוניות בינוניות (כ-30 ק"מ) בשילוב נסיעה עירונית קצרה. כנקודת ייחוס נלקחה צריכת הדלק ב-3,000 הקילומטרים שקדמו להתקנת המוצר, שעמדה על 10.3 ק"מ לליטר.

ההתקנה אכן זריזה וקלה כמובטח, וארכה דקות ספורות בלבד. סל"ד הסרק נשאר זהה, עד כמה שאפשר להבחין במד הסל"ד – בערך 750 סל"ד. בסל"ד גבוה, לעומת זאת, ההבדל דווקא מוחשי – המנוע נשמע מאומץ יותר ופחות שש לעלות לעבר הקו האדום. הדריפטבוקס אושש את התחושה – בתאוצה שבוצעה מיד לפני התקנת ההתקן רשמה ה-C5 נתון של 11.3 שניות ל-100 קמ"ש בממוצע של שלוש תאוצות. במבחן זהה באותו קטע כביש מיד לאחר ההתקנה התדרדרה התוצאה ל-12.1 שניות. וזה פער לא מבוטל.

ב-2,000 הקילומטרים שלאחר ההתקנה נרשם ממוצע צריכת דלק של 10.5 ק"מ לליטר. שיפור קל, אך בתוך ה"עפיצות" הנורמאלית ולא מגיע אפילו לרף המינימאלי של החיסכון שהוגדר על ידי המשווק.

פסק הדין
עניין ערבול האוויר כדרך להשפיע על ביצועי המנוע כנראה לא מצוץ מהאצבע – מצאנו רכיב דומה, מקורי מהמפעל, בפיג'ו 306 XSI (לא שזה עוזר לה להיות חסכונית במיוחד...). ולמרות שמאוד רצינו לטעות (הרי גם אנחנו משלמים על הדלק), כנראה שהסקפטיות הטבעית שלנו כלפי כל מי שמבטיח תרופת פלא להורדת צריכת הדלק – מוצדקת. המבחן שלנו הראה ירידה ברורה בביצועים – בלי רווח ניתן להבחנה בצריכת הדלק. עדיף שתשמרו על הכסף שלכם לדלק...