תמונת אילוסטרציההרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה היום (א') את היעד החדש שלה – צמצום מספר ההרוגים בתאונות דרכים לפחות מ-270 בשנה, עד שנת 2020. לשם כך מגייסת הרשות את התקציב השנתי שלה, שהופחת ל-315 מיליון שקלים לשנה, יעלה ל-350 מיליון בשנת 2013 וצפוי לעמוד על 550 מיליון שקלים החל משנת 2015.

היא מבטיחה ש-200 מיליון שקלים יושקעו בתשתיות עירוניות (צמתים, כיכרות, שילוט, צביעה וכו'). הרשות לא מציינת בפרסום את פרק הזמן בו יושקעו 200 המיליון, אך ברור למדי שהם צפויים להתפרס על פני השנים הקרובות עד לשנת היעד. זאת מפני שבאותו פרסום מצהירה הרשות ש-160 מיליון שקלים יוקצו מדי שנה לשיפור והגברת האכיפה וישמשו בעיקר להגדלת צי הניידות שישמש מתנדבים וסטודנטים. 45 מיליון שקלים נוספים, שוב ללא ציון פרק זמן, יוקצו להסברה ולחינוך ועוד 45 מיליון שקלים בשנה ישמשו ללימודי בטיחות בדרכים ותורת הנהיגה בבתי הספר.

מספר ההרוגים בישראל נמצא בירידה מתמדת בשנים האחרונות, בעיקר בהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה והעלייה בנסועה השנתית (מספר הק"מ שאנחנו גומאים ביחד) לאורך התקופה. למרות שבשנתיים האחרונות נרשמה עלייה במספר ההרוגים, בראייה ארוכת-טווח ניתן להבחין בירידה משמעותית. כך, אם בשנת 2004 עמד מספר ההרוגים על 518, בשנה שעברה (2011) הוא עמד על 382. מצד שני, מסתמן שהיעד של הרשות לבטיחות בדרכים הוא דווקא לא כזה שאפתני, שכן אלא אם יקרה אסון כלשהו, חלילה, צפוי מספר ההרוגים כבר השנה לעמוד על מתחת ל-300 (ויש האומרים אפילו 280).

בין הסיבות לירידה במספר ההרוגים תמצאו את השיפור, גם אם זה לא מספק אותנו, בתשתיות העירוניות והבין-עירוניות. כמו כן טכנולוגיית הבטיחות בכלי הרכב ממשיכה להתקדם בקצב מרשים, עם אינספור מחקרים שמנסים לכמת את הטכנולוגיה למספרים (מספרי הרוגים ונפגעים, כמובן) בשטח. ובין אם נרצה להודות בכך או לא, גם המזל משחק כאן תפקיד – ויש לקוות שהוא ימשיך להיות לצידנו. ואתם – סעו בזהירות.